کد خبر: ۱۲۵۶۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۰۱ آبان ۱۳۹۷
عضو فراکسیون امید در گفتگو با شیرازه:

بازداشت دیپلمات ایرانی غیرقانونی و مغایر با قوانین بین‌المللی است/ وزارت خارجه باید با جدیت و حساسیت آزادی اسدی را مطالبه کند/ احتمال طرح سوال از ظریف درخصوص تعلل در موضوع

مسعودی گفت: احتمال دارد در مجلس از وزیر امور خارجه طرح سوال شود که چرا برای آزادی آقای اسدی تعلل صورت گرفته تا درخصوص اقدامات و فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام شده، توضیح دهد.
بازداشت دیپلمات ایرانی غیرقانونی و مغایر با قوانین بین‌المللی است/ وزارت خارجه باید با جدیت و حساسیت آزادی اسدی را مطالبه کند/ احتمال طرح سوال از ظریف درخصوص تعلل در موضوع

به گزارش شیرازه، تمام دیپلمات‌ها بر اساس کنوانسیون حقوق دیپلماتیک وین دارای مصونیت هستند و طبق مواد ۲۹ و ۳۱ کنوانسیون ۱۹۶۱حقوق دیپلماتیک به هیچ‌وجه نمی‌توان آن‌ها را توقیف یا بازداشت کرد و حتی برای ادای شهادت نیز نمی‌توان آن‌ها یا حتی اعضای خانواده‌شان را به دادگاه فراخواند. یعنی یک دیپلمات و خانواده او حتی در صورت انجام اعمالی که در کشور پذیرنده جرم تلقی می‌شود، از هر نوع پیگرد معاف هستند.

این درحالی است که آقای اسدالله اسدی، عضو سفارت ایران در وین، در جریان حضور در آلمان به اتهام واهی با هماهنگی چند کشور اروپایی آلمان، بلژیک، اتریش و فرانسه بازداشت می شود؛ علیرغم گذشت بیش از 3 ماه از بازداشت دیپلمات مظلوم ایرانی وزارت امور خارجه و البته مجموعه دولت هیچ اقدام موثری در این رابطه انجام نداده اند.

اصغر مسعودی، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دراین خصوص در گفتگو با خبرنگار شیرازه ضمن اشاره به اینکه دیپلمات‌ها براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی از برخی مصونیت‌ها برخوردارند، گفت: صیانت از حقوق دیپلمات‌ها درواقع صیانت از قوانین بین‌المللی و در راستای حق و حقوق دولت‌ها است که باید مورد توجه مسئولان وزارت امور خارجه قرار بگیرد.

او تصریح کرد: حتی اگر یک شخص عادی با یک اتهام واهی در کشور دیگری دستگیر شود وزارت خارجه وظیفه دارد که با جدیت، دقت و حساسیت ویژه موضوع را پیگیری کند تا چه رسد به یک دیپلماتی که در واقع از منظر حقوق دیپلماتیک نیز باید مورد توجه دولت‌ها قرار گیرد به‌ویژه اینکه تاکنون هیچ دلیل، مدرک و سندی مبنی بر تخلف آقای اسدی ارائه نشده و این دیپلمات مظلوم ما به شکل غیرقانونی و با اتهام واهی دستگیر شده است.

مسعودی با تاکید بر اینکه دیپلمات ایرانی از مصونیت دیپلماتیک برخوردار بوده است، گفت: آقای اسدی در مسیر بازگشت به محل خدمت خود به صورت غیرقانونی دستگیر می‌شود که این رفتارها با قوانین بین‌المللی سازگاری ندارد.

نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا به نظر شما برجام اروپایی مانع از اقدام شایسته دولت شده است، گفت: احتمال زیادی وجود دارد که با توجه به وضعیت و رفتار کشورهای اروپایی که بعد از برجام با ایران داشته‌اند، دشمنان بخواهند با یک توطئه ساختگی روابط دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی ایران با کشورهای اروپایی را تخریب کنند اما این بدین معنا نیست که از حقوق شهروندان و دیپلمات‌های خود دفاع نکنیم و وزارت خارجه باید هرچه سریع‌تر نسبت به آزادی وی اقدامات لازم را انجام دهد.

بازداشت دیپلمات ایرانی غیرقانونی و مغایر با قوانین بین‌المللی است/ وزارت خارجه باید با جدیت و حساسیت آزادی اسدی را مطالبه کند/ احتمال طرح سوال از ظریف درخصوص تعلل در موضوععضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه احتمال دارد در مجلس از وزیر امور خارجه طرح سوال شود که چرا در این زمینه تعلل صورت گرفته و درخصوص اقدامات و فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام داده‌اند توضیح بخواهد، تاکید کرد: قابل قبول نیست و نمی‌توان گفت تلاش‌ها برای آزادی دیپلمات ایرانی مخفیانه بوده است چراکه وی به صورت علنی بازداشت شده است اما می‌توان گفت که شاید این تلاش‌ها رسانه‌ای نشده است.

مسعودی در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: کشورهایی که مدعی دفاع از حقوق شهروندان هستند، ساده‌ترین قوانین بین‌المللی و حقوق دیپلماتیک را زیرپا می‌گذارند و درخصوص برخورد با تروریسم نیز رفتاری دوگانه دارند و پارادوکس عملکرد کشورهای اروپایی در موضوع حقوق بشر آنجاست که از گروهک منافقین که هزاران نفر از مردم بی‌گناه را به شهادت رسانده‌اند در قلب اروپا حمایت می‌کنند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان