کد خبر: ۱۲۵۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۰۲ آبان ۱۳۹۷
در نشست معاونان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس مطرح شد؛

بودجه دستگاه‌هایی که برای ارائه آمار همکاری نکنند کاهش می‌یابد/ تورم 24/9 درصدی در شهریور/ فارس رتبه 12 نرخ بیکاری را دارد

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس گفت: هر دستگاهی که با مرکز آمار همکاری نکند از طریق مکانیسم بودجه و کاهش تخصیص با آنان برخورد می‌شود.

پرداخت مطالبات پیمانکاران در قالب اسناد خزانه/ بودجه دستگاه‌هایی که برای ارائه آمار همکاری نکنند کاهش می‌یابد/ تورم 24/9 درصدی در شهریور/ فارس رتبه 12 نرخ بیکاری را دارد

به گزارش شیرازه، معاون برنامه‌ریزی و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس گفت: تعداد پروژه‌های نیمه‌تمام قابل واگذاری در سال جاری ۲۲۵ پروژه است که از این بین تاکنون ۱۰۰ پروژه در کارگروه واگذاری دستگاه‌های اجرایی فارس تصمیم‌‌گیری شده است.

علی سلحشوری اظهار داشت: در سال 97 اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای استان فارس 1200 میلیارد تومان ابلاغ شده که 620 میلیارد تومان از آن در قالب اعتبارات تملک دارایی استانی و 580 میلیارد تومان در قالب ردیف اعتبارات توازن است.

معاون برنامه‌ریزی و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس میزان تخصیص اعتبارات تملک دارایی استان فارس را 54 درصد اعلام و اظهار کرد: 245 میلیارد تومان از این اعتبار در قالب 3 درصد نفت و گاز بوده که 81 درصد آن تخصیص یافته است.

وی وضعیت تخصیص بودجه تملک دارایی سرمایه‌ای استان فارس را در سال 97 خوب ارزیابی و خاطرنشان کرد: در سال گذشته در مجموع 41 درصد اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای فارس و 46 درصد اعتبارات 3 درصد نفت و گاز تخصیص یافت.

سلحشوری افزود: در سه ماهه اول امسال 99 میلیارد تومان و در سه ماهه دوم سال، 84 میلیارد تومان اعتبار بابت عدم تخصیص اعتبارات در سال‌های قبل به استان فارس اختصاص یافت.

معاون برنامه‌ریزی و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس بیان کرد: امسال 850 میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی سرمایه‌ای ملی و ملی با ویژگی استانی به استان فارس تعلق گرفته که تاکنون 86 درصد آن تخصیص یافته است.

وی با تاکید بر اینکه پیمانکاران دغدغه‌ای نداشته باشند زیرا اجرای پروژه‌ها در قالب اسناد خزانه اسلامی مدیریت خواهد شد، افزود: 2460 پروژه نیمه تمام با سرمایه مورد نیاز 2 هزار و 220 میلیارد تومان در استان فارس وجود دارد که بر اساس لایحه بودجه 97 با مشارکت بخش خصوصی باید تکمیل شود.

سلحشوری با بیان اینکه 158 طرح ملی نیمه تمام نیز در استان فارس وجود دارد که برای تکمیل آنها به 17 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، عنوان کرد: در مجموع برای تکمیل پروژه‌های ملی و استانی 20 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه 3240 پروژه عمرانی نیمه تمام در استان فارس وجود دارد که 2460 پروژه آن قابل واگذاری است و از این بین اطلاعات 2448 پروژه برای معرفی به سرمایه‌گذاران، به اتاق بازرگانی فارس ارسال شده است.

معاون برنامه‌ریزی و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس با بیان اینکه تعداد پروژه‌های نیمه‌تمام قابل واگذاری در سال جاری 225 پروژه است که از این بین تاکنون 100 پروژه در کارگروه واگذاری دستگاه‌های اجرایی تصمیم‌‌گیری شده است، افزود: از بین 100 پروژه تاکنون 21 پروژه فراخوان عمومی شده است و ظرف هفته آینده 72 پروژه نیمه تمام دیگر فراخوان عمومی می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال جاری در مجموع 58 پروژه بهره‌برداری شده به بخش خصوصی واگذار شده که با واگذاری این پروژه‌ها سالانه 25 میلیارد ریال صرفه‌جویی در بودجه دولتی شده است، گفت: در مورد پروژه‌های نیمه‌تمام نیز تاکنون تنها یک پروژه به بخش خصوصی واگذار شده که با واگذاری این پروژه 330 میلیارد ریال صرفه‌جویی شده است.

سلحشوری با بیان اینکه 15 پروژه با اعتبار 15 میلیارد ریال به خیرین واگذار شده است، خاطرنشان کرد: در مجموع تاکنون 74 پروژه در استان فارس به بخش خصوصی واگذار شده که با واگذاری این پروژه‌ها 370 میلیارد ریال صرفه‌جویی شده است.

نرخ بیکاری فارس 9.9 درصد است

عبدالحمید سنگی، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس، نیز با بیان اینکه نرخ بیکاری استان فارس در بهار امسال 9.9 درصد و در سال جاری فارس رتبه 12 نرخ بیکاری را داشته است. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی استان 41 درصد اعلام شده است، اظهار داشت: با بالا رفتن نرخ مشارکت اقتصادی نرخ بیکاری نیز کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه هنوز با متوسط نرخ مشارکت اقتصادی جهان که بالای 60 درصد است فاصله داریم و همین موضوع نیز سبب پایین آمدن سطح رفاه در کشور ما شده است، افزود: نرخ مشارکت اقتصادی آقایان بالای 60 درصد است اما نرخ مشارکت اقتصادی بانوان پایین است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌ریزی استان فارس گفت: به دنبال ارتقای فرهنگ آماری هستیم چراکه ویژگی یک دولت خوب پاسخگویی و شفافیت آماری آن است.

سنگی با بیان این‌که ارائه آمار و اطلاعات صحیح موجب افزایش اعتماد عمومی و ایجاد فهم مشترک از موضوعاتی مثل رونق اقتصادی است، افزود: آمار مانع از بروز شایعات در جامعه می‌شود و با ایجاد شفافیت از رانت جلوگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: هر داده آماری سه ویژگی شامل بی‌طرفی، دسترسی برابر همه مردم به اطلاعات و اخلاق حرفه‌ای آماری دارد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌ریزی استان فارس با اشاره به بحث موازی کاری آماری مطرح کرد: طبق قانون توسعه مرکز آمار ایران منبع اعلام آمارها باید باشد، وقتی آمارهای متعددی از سازمان و ارگان‌های مختلفی عنوان می‌شود، باعث می‌شود مردم فکر کنند آن آمار کذب و دروغ است.

سنگی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال بانک مرکزی یک وظیفه دارد و آن‌هم کنترل نرخ تورم است، این بانک در رابطه با نرخ تورم نمی‌تواند آمار منتشر کند چرا که دستگاه متولی این امر خودش است و یک دستگاه بی‌طرف باید این نرخ را اعلام کند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌ریزی استان فارس گفت: نرخ تورم شهریور ماه در فارس 24/9 درصد و در کشور 25/7 درصد بوده است.

وی با بیان این‌که مرکز رسمی آمار ایران باید به‌عنوان محور اعلام آمار شناخته شود، عنوان کرد: آمار رسمی سرمایه اجتماعی است و اگر دغدغه کشور راداریم نباید با موازی کاری بگذاریم مردم به آن شک کنند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌ریزی استان فارس بیان کرد: میزان کار انجام‌شده در بدترین حالت ممکن یک ساعت در هفته ولی به‌صورت میانگین ۴۴ ساعت در هفته است که در این آمار حتی اگر کسی یک ساعت کارکرده باشد هم محسوب می‌شود تا بتوان به برآوردی قابل‌اعتماد از عدد متناظر با GDP واقعی کشور به دست بیاید تا داده‌های مورد نیاز برای تحلیل روابط بین رشد اقتصادی و اشتغال و بیکاری فراهم شود.

بودجه دستگاه‌هایی که برای ارائه آمار همکاری نکنند کاهش می‌یابد

سنگی خاطرنشان کرد: هر دستگاهی که در رابطه با آماردهی با سازمان برنامه‌وبودجه همکاری نکند، از سازمان برنامه‌وبودجه با آن‌ها برخورد می‌شود و از بودجه آن‌ها کاسته می‌شود.

وی در رابطه با میزان عدم همکاری دستگاه‌ها در استان جهت اعلام آمار، گفت: در حال حاضر با دستگاه‌های استانی درگیری نداریم و بیشتر درگیری‌ها و مقاومت‌ها در برابر سازوکار جدید آماری در تهران و بین مرکز آمار ایران و وزارتخانه‌ها است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌ریزی استان فارس افزود: البته هنوز در سطح استان اجرایی نشده است که احتمال دارد با شروع تغییرات مقاومت‌هایی نیز صورت گیرد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان