کد خبر: ۱۲۵۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۶ - ۰۳ آبان ۱۳۹۷

چین به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد

سخنگوی وزارت خارجه چین در جریان یک نشست خبری تأکید کرد این کشور علی‌رغم تحریم‌های ضدایرانی آمریکا به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد.
به گزارش شیرازه، هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، امروز (چهارشنبه) در جریان یک نشست خبری تأکید کرد این کشور علی‌رغم تحریم‌های ضدایرانی آمریکا به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد.

چونینگ در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با وضع تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران از اوایل ماه نوامبر (اواسط آبان ماه)، آیا چین همچنان به خرید نفت خام از ایران ادامه خواهد داد یا خیر و پکن در این زمینه چه راهبردی دارد، گفت: در واقع پرسشی که مطرح کردید به این موضوع ختم می شود که آیا ما باید به اجرای مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند باقی بمانیم یا خیر. موضع چین در این باره تاکنون بسیار شفاف بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: نخست آنکه چین همواره مخالف تحریم های یکجانبه ای بوده است که کشورها خارج از حوزه اختیارات قضایی خود وضع می کنند. همکاری‌های چین و ایران در چارچوب قوانین بین المللی منطقی، قانونی و مشروع است.

چونینگ همچنین افزود وزرای امور خارجه طرف های امضاکننده برجام سپتامبر سال جاری میلادی پس از نشستی در نیویورک یک بیانیه مشترک صادر و تأکید کردند اطمینان بخشی به ایران برای بهره مندی از مزایای اقتصادی برجام بخش مهمی از این توافق است. طرف چینی نیز از راه حل های عملی که ادامه همکاری های اقتصادی و تجاری با ایران، اجرای مؤثر برجام و سازوکار بین المللی منع اشاعه، ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه و ترویج چندجانبه گرایی و پایبندی به قوانین بین المللی را تضمین کند، استقبال می کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود اتحادیه اروپا، چین و دیگر طرف های امضاکننده برجام برای حفظ حقوق و منافع قانونی و مشروعشان، نهایت تلاش خود را خواهند کرد.
باشگاه خبرنگاران
نظرات بینندگان