کد خبر: ۱۲۵۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۰۳ آبان ۱۳۹۷

توصیه‌های آتش‌نشانی به مردم در فصل سرما

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان گفت: همه ساله با شروع فصل سرما و رواج استفاده از وسایل گازسوز، تعدادی ازهموطنان جان خود را در اثر مسمومیت با منوکسیدکربن از دست می‌دهند.
به گزارش شیرازه، محمد امین عقیلی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان اظهار داشت: منوکسیدکربن گازی بی‌رنگ و بو است که از نظر ظاهری قابل مشاهده نیست و در اثر سوخت ناقص مواد سوختی و عموماً در فضای بسته ایجاد می‌شود.گاز منوکسیدکربن که در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی به‌خصوص در محیط های دربسته و فاقد اکسیژن تولید می‌شود، گازی بسیار سمی است که حتی مقادیر بسیار پایین آن هم برای انسان خطرناک است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان در خصوص علائم مسمومیت با گاز منوکسید کربن ابراز کرد:علائم مسمومیت بستگی به میزان منوکسیدکربن موجود در فضای حادثه دارد اما معمولا در ابتدا علائم به شکل خفیف است.علائم مسمومیت با این گاز به شکل گیجی، کرختی مزمن و در واقع علائمی شبیه یک آنفلوآنزا در فرد ظاهر می‌شود.

وی افزود: علایم مسمومیت حاد با این گاز نیز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ، بیهوشی، تشنج و اغما است البته در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد. بهترین کار در مواجهه با فرد گازگرفته این است که با حفظ خونسردی فرد را از شرایطی که دچار مسمومیت شده خارج و بلافاصله درها و پنجره‌ها را باز کنید تا اکسیژن کافی به فرد مصدوم برسد.

عقیلی تصریح کرد: باید از تجمع در کنار بیمار جداً خودداری کنید و لباس های تنگی را که مانع رسیدن تنفس مناسب به فرد می‌شود را آزاد کنید. پس از اینکه راه‌های اکسیژن رسانی را برای بیمار بازکردید بهتر است با اورژانس و آتش‌نشانی تماس بگیرید و اجازه دهید تا آن‌ها، اقدامات اولیه مناسب را انجام دهند.
  
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان ابراز کرد: چون افرادی که به مصدومان کمک می‌کنند، خود نیز در معرض گازگرفتگی قرار دارند، بنابراین توصیه می‌شود که بلافاصله در بدو ورود، درها و پنجره‌ها را بازکرده و به تهویه مناسب هوا کمک کنند.

عقیلی تصریح کرد: اولین برخورد با مصدوم هوشیاری که به مسمومیت با گاز منواکسیدکربن دچار شده است، انتقال فرد گاز گرفته شده به محیط باز با هوای تازه است که در آن محیط هوا جریان دارد. پس از انتقال فرد مصدوم به محیط آزاد باید هر آنچه که سبب انسداد، فشار و خفگی می شود نظیر کمربند، کراوات و لباس های تنگ را باز کرد و برای تنفس راحت‌تر مصدوم را در وضعیت نشسته یا نیمه نشسته قرار داد. در مصدومان بی هوش خطر برگشت مواد به نای و آسپیراسیون وجود دارد، به همین علت، این افراد باید به پهلوی چپ خوابانده شوند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان با تاکید بر اینکه هنگام خرید وسایل حرارتی به نشان استاندارد آن توجه کنید، ابراز کرد: هنگام نصب بخاری و وسایل گرمایشی بایداز تهویه و جریان مناسب هوا اطمینان یابید.

عقیلی گفت: به هنگام خرید و یا اجاره منزل، ابتدا باید ایمنی دودکشهای آن را با کمک متخصصان بررسی کنید و منزل خود را با نصب هشدار دهنده مونوکسید کربن تایید شده، ایمن کنید. هر نوع وسیله گرمایشی با سوخت فسیلی مانند گاز،نفت،گازوئیل و غیره، باید سالیانه مورد سرویس کامل قرار بگیرد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان با بیان اینکه نقص فنی دودکش‌ها عامل اساسی مسمومیت‌ها و مرگ و میرهای ناشی از گاز مونوکسیدکربن است، ابراز کرد: بنابراین به شکل سالیانه باید توسط افراد متخصص مورد بازبینی ،سرویس و نظافت قرار گیرند.

عقیلی با بیان‌اینکه ارتفاع کل یک دودکش هرگز نباید از 3 مترکمتر باشد، تصریح کرد: هرگز نباید از لوله‌های آسیب دیده و فرسوده استفاده کنید. شیب لوله های دودکش در هیچ نقطه ای نباید به سمت پایین باشد، حداقل ارتفاع لوله دودکش از سطح پشت بام نیز باید یک متر باشد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان با بیان اینکه عبور دادن لوله‌های دودکش از داخل سقف کاذب حمام و دیگر فضاها ممنوع است، ابراز کرد: از درز انقطاع ساختمان‌ها هرگز به عنوان دودکش استفاده نکنید.

عقیلی با تاکید بر اینکه شعله وسایل گرمایشی همیشه باید به رنگ آبی باشد، گفت: رنگ زرد شعله باید به کمک متخصصان به رنگ آبی تبدیل شود همچنین باید توجه داشت که آبی بودن شعله نیز همواره به معنی کارکرد صحیح دودکش نیست و در کنار آن باید دمای دودکش نیز بررسی شود. دودکش بخاری در زمان استفاده حتما باید داغ باشد، سردی دودکش نشانه انتشار گاز مونوکسیدکربن در فضای داخل منزل بوده و وقوع حادثه مرگ خاموش حتمی است.
تسنیم

نظرات بینندگان