کد خبر: ۱۲۵۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۰۳ آبان ۱۳۹۷
رئیس سازمان صنعت و معدن فارس در جلسه پرسمان پیشرفت:

گره اخراج کارگران مربوط به مدیرکل کار و رفاه اجتماعی است/ کارخانه آلومینیوم لامرد در دهه فجر افتتاح می‌شود

همتی گفت: در اخراج کارگران باید گفت که به خاطر اعتیاد و عدم کارآیی اخراج می‌شوند. اگر بپرسید گره اخراج کارگران کجاست؟ مربوط به آقای مختاری مدیر کل کارگری است.

به گزارش شیرازه، به همت قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شیراز، سلسله جلسات پرسمان پیشرفت با حضور رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان فارس برگزار شد. علی همتی در این نشست با قدردانی از بسیج دانشجویی در برگزاری این جلسه اظهار داشت: شما دانشجویان باید با مسائل و مشکلات صنعتی کشور و استان فارس آشنا شوید و در این راه قدم بردارید و آن را به دست آیندگان بسپارید.

وی با تشریح وضعیت سازمان صنعت و معدن و تجارت استان فارس تصریح کرد: بیشتر کار ما در حوزه‌های زیرساختی و نظارتی است، ما خودمان سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم ما پروانه‌های بهره‌برداری صادر می‌کنیم، پروانه‌های بهره‌برداری استان فارس 4 هزار و 238 پروانه است و در حوزه بازار 580 پرونده واحد معدنی و 160 هزار واحد صنعتی داریم و ما نظارت بر این تشکیلات و سیاست‌گذاری و رفع مشکلات و ارائه تسهیلات را دنبال می‌کنیم.

همتی با بیان اینکه مجموعه صنعت و معدن و تجارت استان فارس دارای کارگروه‌های زیادی است و 40 درصد اقتصاد هر استان در اختیار مجموعه صنعت و معدن و تجارت آن است، افزود: ما کارگروه رفع موانع تولید در حوزه صنایع همچنین در حوزه بیمه، مالیات، بانکی و سایر مشکلات در حوزه ارز، ماشین آلات، گمرک و... همچنین کارگروه نظارت استان که وظیفه رفع مشکلات بازار و اتحادیه‌ها را دارد، داریم. از 2 سال پیش تا کنون 250 جلسه با حضور استاندار که دبیرش نیز بنده هستم برگزار شده است.

رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان فارس گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی، بانک توسعه صادرات و صنعت و معدن، اتاق بازرگانی، اتاق اصناف، سازمان نظام مهندسی معدن و... نیز از جمله زیر مجموعه ما است.

وظیفه دانشگاه آموزش و تربیت نیروی متخصص است

رئیس دانشگاه صنعتی شیراز نیز گفت: دانشگاه تصمیم‌سازی نمی‌کند بلکه تصمیم‌گیری می‌کند، دانشگاه مجری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است، البته خودمان هم دخالت‌هایی می‌کنیم.

جلیل مقدسی افزود: بحث آموزش به عهده دانشگاه است، دانشگاه قرار نیست همه مشکلات کشور را حل کند وظیفه دانشگاه آموزش و تربیت نیروی متخصص است که در صنایع مشغول به کار شوند، سعی ما بر این است که سرفصل‌های آموزشی، امکانات فیزیکی و فرهنگی را فراهم کرده و فضای ایجاد تبادل افکار را در دانشگاه ایجاد کنیم تا به کل جامعه سرایت داده شود.

وی اشاره کرد: ارتباطاتی با صنعت و حوزه فنی و حرفه‌ای داشتیم و دوره‌هایی برگزار کردیم که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم نیست ولی لازم است اجرا کنیم، جایگاه خوبی در رنکینگ کشوری داریم از تشکل‌هایی دانشجویی مانند بسیج دانشجویی نیز حمایت می‌کنیم.

مقدسی تصریح کرد: در رتبه‌بندی موسسه خارجی تایمز رتبه 600 تا 800 را به دست آورده‌ایم و ما آمارهایی در اختیار داریم که نشان می‌دهد چقدر از فارغ التحصیلان ما شاغل شدند و سال‌هایی بوده که 100 درصد فارغ التحصیلان ما همه سر کار رفتند و شاغل شدند.

در این نشست دانشجویان سؤالاتی را مطرح کردند. یکی از دانشجویان گفت: ما شهرک صنعتی را بازدید میدانی کردیم و شرکت‌هایی که مدارک و سوابق بالای 10 سال داشتند باید ارزش افزوده و مالیات ارائه کنند وگرنه جریمه می‌شوند در صورتی که هر شرکت نهایتا اطلاعات و مدارک مالیاتی تا 5 سال گذشته را می‌‍‌توانند بیاورد و حرفشان این است که ما مثلا اطلاعات و مدارک 13 سال قبل را نداریم بنابراین چه راهکاری و چه تسهیلاتی است که این شرکت‌ها متحمل ضرر نشوند؟

همتی پاسخ داد: سؤال شما به حوزه امور مالیاتی بر می‌گردد و ما موظف به پیاده‌سازی هستیم و اگر سؤالی باشد به هیئت‌های تشخیص می رود و ارتباطی با حوزه صنعت ندارد، من اولین بار است که این مشکلات را می‌شنوم ما موظفیم اگر شکایتی بود در کارگروه تسهیلات و رفع موانع تولید آن را مطرح و بررسی کنیم و امور مالیاتی موظف است آن را اجرا کند.

وی ادامه داد: در حوزه تامین اجتماعی هم همین است که تا 1 سال گذشته را می‌توانند بررسی کنند و اگر کوتاهی بوده برخورد کنند، امور مالیاتی کاری پیچیده است و از نیمه دوم 1387 قانون ارزش افزوده و مالیاتی را عملیاتی کردند، شما دانشجویان اگر لیستی از افراد در حوزه کشاورزی، صنعت، میراث و جهانگردی دارید به ما بدهید تا بررسی کنیم.

دانشجوی سؤال کننده، ابراز داشت: شما در مجموعه خودتان باید لیست شرکت‌ها را داشته باشید و از قبل می‌دانستید که شرکت‌های زیرمجموعه شما چه مشکلاتی دارند و باید بررسی می‌شدند، اینکه شما برای بار اول این مشکلات را می‍‌شنوید جای بسی تعجب است.

همتی خاطر نشان کرد: از سال 1394 که کارگروه رفع موانع تولید شکل گرفت شرکت‌های زیادی در بحث مالیات، بیمه، بانک و... دچار این مشکلات بودند، اگر صنعتگری خودش بیاید و مشکلات را پیگیری کند لازم نیست دانشجو پیگیری کند.

وی افزود: ما 4238 واحد صنعتی داریم که نمی‌توانیم یکی یکی برویم همه را سرکشی کنیم، کارگروه رفع موانع تولید در شهرستان‌ها هم با حضور فرمانده برگزار می شود، بنده به کل مشکلات صنایع استان و مشکلات مدیر عاملان و صنایع آگاهی دارم ولی آمار دقیق از واحدهای صنعتی که مشکل مالیاتی دارند، ندارم چون امور مالیاتی رسیدگی می‌کند ولی اگر لیستی دارید در اختیار بگذارید.

دانشجوی دیگری گفت: چه سیاستگذاری کردید برای مناقصات و معاملاتی که در ارتباط با صنعت داشتید و شفاف‌سازی اینکه یک نفر چگونه مناقصه را می‌برد؟

رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان فارس بیان کرد: ما در صنعت و معدن و تجارت مناقصه نداریم ما فقط پروانه بهره‌برداری برای شروع کار می‌دهیم و ممکن است که این زمان 2 سال طول بکشد، ما کارخانه دولتی نداریم و در استان فارس همه کارخانه‌ها خصوصی‌اند حتی پتروشیمی شیراز هم خصوصی است و اینکه شیوه واگذاری به چه شکلی بوده است، مثلا 20 سال پیش کارخانه‌هایی مثل کاشی سرامیک حافظ را داخل بورس گذاشتند و هر کس بیشتر خرید به او دادند.

یک فعال دانشجویی پرسید: تجمعات کاشی سرامیک حافظ مقابل استانداری برای چیست؟ صنعت و معدن چگونه با این قضیه برخورد می‌کند؟ اینکه زمین‌های کارخانه تفکیک شده و فروش رفته درست است؟ اخراج کارگران آن به چه علت بوده است؟

همتی اظهار داشت: در اخراج کارگران باید گفت که به خاطر اعتیاد و عدم کارآیی اخراج می‌شوند. اگر بپرسید گره اخراج کارگران کجاست؟ مربوط به آقای مختاری مدیر کل کارگری است. البته برخی کارخانجات هم مثل کاشی حافظ مانند موجود زنده مرگ و میر دارد و همیشه این قضیه بوده که برخی کارخانجات تعطیل و برخی احیاء می‌شود و این جزء واقعیات است و البته برخی مسائل سیاسی و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی هم در این قضیه تاثیر دارد مثلا بالا رفتن از دیوار سفارتخانه عربستان باعث می‌شود که برخی کارخانجات تعطیل شود یا محصولات آن را نخرند.

دانشجویی این سؤال را مطرح کرد که موانع سر راه اشتغال و ورود به صنعت و ارتباط بین دانشگاه و صنعت و حمایت از کالای ایرانی چیست؟ اینکه رهبری بگوید کالای ایرانی بخرید ولی کسی نخرد و اینکه عرضه و تقاضا علمی باشد بنده خودم زباله به قطر صادر می کردم ولی کسی ندید، بنده خودم 9 طرح اقتصاد موفق نوشتم، ما فقط امید می‌خواهیم که از ایمان به دست می‌آید که به مردم یاد ندادیم، متاسفانه کسی نیست که به حرف‌های آنها گوش بدهد.

همتی تصریح کرد: هر حرکتی تبعات و مشکلات خودش را دارد البته ما دفتر پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه را ایجاد کرده‌ایم و دایر است و در حوزه پژوهش، آموزش و دانشگاه که به ما منعکس می‌کنند و دبیرخانه‌اش هم در سازمان صنعت و معدن و تجارت است و ما مراجعاتی داریم که به آنها می‌گوییم طرحی راجع به تخصص خودتان بیاورید تا ما تسهیلات به شما بدهیم و مجوزهایی هم برای رشته‌های مهندسی و مشاوره‌ای صادر می‌کنیم ولی کار اداری خیر چون ممنوعیت استخدام داریم و باید کسب و کار تولید کنیم و در این زمینه افزایش دانش فارغ التحصیلان لازم است.

وی افزود: ما در حال حاضر کارخانجات مخابرات ایران را داریم که در دو حوزه صنعت الکترونیک و مخابرات و صنعت مکانیک مشغول به کار است و 700 نفر شاغل دارد البته قبلا کارخانه زیمنس هم 49 % در آن سهم داشت و دارای 3700 نفر شاغل بود که به دلیل تحریم‌ها نتیجه‌اش این شد، صنعت هایتک یا نو همین گونه است.

دانشجویی به عنوان سؤال پایانی بیان کرد: دانشگاه چقدر توانسته است متخصص تربیت کند؟ چقدر پروژه به دانشجوها واگذار شده است؟

همتی یادآور شد: 11 هزار میلیارد تومان امسال در حوزه صنعت فارس پروژه داشتیم، با اشتغال 5 هزار و 148 نفر و کارخانه آلومینیوم جنوب در لامرد بزرگترین تولید کننده آلومینیوم کشور با ظرفیت 1200 نفر شاغل و 5300 میلیارد تومان اعتبار است که در دهه فجر افتتاح می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: شیرازه ، همتی ، بسیج
نظرات بینندگان