کد خبر: ۱۲۵۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۳ - ۰۴ آبان ۱۳۹۷
آیت الله دژکام:

انقلابی ها حواسشان باشد که به افراد بزدل میدان ندهند/ بعضی ها جلوی پایشان را درست نمی بینند حالا می خواهیم 50 سال بعد را ببینند؟

امام جمعه شیراز گفت: انقلابی های ما آنهایی بودند که وقتی می دیدند تیربار دشمن کار می کند می رفتند و آن را خفه می کردند اما امروز عده ای بزدل در مقابل کمترین تهدید و التیماتومِ دشمن می ترسند؛ انقلابی ها حواسشان باشد که به این افراد کم دل و بزدل میدان ندهند.
انقلابی ها حواسشان باشد که به افراد بزدل میدان ندهند/ تاکید بر بحث و بررسیِ تدابیر رهبری جهت طراحی الگوی پیشرفت ایرانی و اسلامی توسط فرهیختگان/ بعضی ها جلوی پایشان را درست نمی بینند حالا می خواهیم 50 سال بعد را ببینند؟به گزارش شیرازه، آیت الله لطف الله دژکام چهارم آبان ماه در خطبه اول نماز جمعه شیراز با اشاره به آیاتی از سوره مطففین، گفت: خداوند متعال در این سوره درباره جایگاه افراد نیکوکار سخن می گوید و می فرماید که حقا و مسلما نامِ حق در علیین نوشته شده است و شما چه می دانید که علیین چیست؟

امام جمعه شیراز با بیان اینکه علیین جایگاهی در بهشت و در سوره مطففین به تفصیل تبیین شده است، اظهار داشت: کسی که نام و جایگاهش در علیین باشد جای ارزشمند و مقام والایی دارد و ما نیز باید به دنبال آن باشیم که چه کنیم تا به آن مقام برسیم.

وی با اشاره به اینکه این روزها با ایام و زیارت اربعین حسینی مصادف شده است، اعلام کرد: طبق فرمایش امام حسن عسکری، مومن دارای چند نشانه است که تلاش و مداومت بر گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم» از نشانه های یک مومن و مستحب است با صدای بلند گفته شود چنانکه امیرالمومنین (ع) حتی در نمازهایی که حمد و سوره باید به صورت آرام خوانده شود بسم الله را با صدای بلند قرائت می کرده اند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس دومین نشانه را پوشیدن انگشتر نقره ی عقیق در دست راست و زیارت اربعین را سومین نشانه دانست، به بیان روایاتی از امام رضا و امام صادق علیهم السلام در خصوص زیارت اربعین پرداخت و گفت: امام هشتم می فرمایند هر که قبر پدرم را در کاظمینِ بغداد زیارت کند انگار شخص پیغمبر و امیرالمومنین را زیارت کرده و هرکسی در کنار شط فرات به زیارت جدم ابی عبدالله برود انگار خدا را بالای عرش زیارت کرده است.

دژکام در ادامه با بیان اینکه امام صادق (ع) فرمودند هر کسی که به زیارت اربعین برود خداوند نامش را در علیین می نویسد، اظهار داشت: ائمه اطهار در روایات مختلفی می گویند که اگر موفق نشدید در اربعین به زیارت ابی عبدالله بروید فرزندان ما را زیارت کنید.

دعوت از جاماندگان اربعین حسینی برای حضور و تجمع عظیم حسینی در حرم شاهچراغ (ع)
امام جمعه شیراز خطاب به جاماندگان زیارت اربعین گفت: از کسانی که نتوانسته اند برای روز اربعین به کربلا بروند دعوت می کنم که به حرم شاهچراغ (ع) بیایند، همایش عظیم بازماندگان از زیارت اربعین را شکل بدهیم تا دشمنان اسلام و اهل بیت بدانند و ببینند جمعیتی که از ایران راهی کربلا شده اند یکی دو میلیون نفر نیستند بلکه نمایندگان یک ملت 80 میلیونی هستند و فریادشان این است که ما با اهل بیت هستیم و ایستاده ایم که منتقم امام حسین بیاید و انتقام خونِ به ناحق ریخته شده آن امام را بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: دشمنان با تبلیغات گسترده بر روی مشکلات اقتصادی و غیره سعی داشتند مانع حرکت جمعیتی میلیونی به سمت حرم اباعبدالله الحسین(ع) شوند اما خدا را باید شکر کرد که دشمنان ما احمق هستند و با این فعالیت های سوءشان حماقت خود را به نمایش می گذارند.

استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه همه زندگی ما برای امام حسین است و جان هایمان را فدای ایشان می کنیم، تصریح کرد: نمایندگان 40 کشور، عظمت زائران اربعین را در مسیر کربلا به نمایش گذاشته اند و ما نیز در اینجا همایش اربعین را برگزار می کنیم.

برنامه های مصوب و ابلاغ شده برای پیشرفت کشور آنگونه که می بایست محقق نشد
نماینده ولی فقیه در فارس در ابتدای خطبه دوم نماز جمعه، خود، نمازگزاران و همه مردم را به تقوی دعوت کرد و با اشاره به الگوی اسلامی ایرانیِ پیشرفت که توسط مقام معظم رهبری فراخوان عمومی داده شد و گفت: این موضوع برای بحث و بررسی به نخبگان و فرهیختگان کشور واگذار شد تا همه مردم اعم از دانشگاهیان، حوزویان و دیگر فرهیختگان در تبیین این الگو سهیم باشند که برنامه ریزی برای 50 سال آینده کشور مان با همفکری، همدلی و هم افزایی همراه باشد.

دژکام درخصوص حکمت و چرایی اعلام فراخوانی تقریبا عمومی برای دخالت همه در این برنامه ریزی و الگوسازی، بیان کرد: تاکنون چند برنامه راهبردی 5 ساله، 20 ساله و غیره داشته ایم که تصویب و ابلاغ شده اند.

وی در ادامه با اعلام اینکه در یک جهاتی برای پیشبرد این برنامه ها موفق بوده ایم اما دقیقا آنچه را که می خواسته ایم محقق نشده است، افزود: پس از بررسی علت عدم تحقق این برنامه ها در می یابیم که مجریان و کسانی که باید مطالبه می کردند هیچ کدام حواسشان نبوده است، مجریان (دولت) و نمایندگان مجلس در هنگام انتخابات قول های دیگری داده اند که انجام نداده اند و مردم نیز حواسشان نبوده که یک مصلحت خیلی مهمی برای همه ملت پیش رویشان است.

این استاد دانشگاه با اعلام اینکه خود کرده را تدبیر نیست، خودمان کوتاهی کرده ایم، گفت: علت این کوتاهی، خدای نکرده هیمشه لجبازی نیست، ما نمی خواهیم فورا کسی را محکوم کنیم چرا که عده زیادی آگاهی ندارند.

مجلس و دولت بدون ملاحظات سیاسیِ لحظه ای، آینده کشور را در نظر بگیرند
امام جمعه شیراز با اظهار اینکه رهبر انقلاب در یک فراخون فرموده اند دانشگاهیان، حوزویان، دولت، مجلس و همه فرهیختگان وارد شوند و با بحث و بررسی این 56 نکته را کم و زیاد کنند، به توصیه مقام معظم رهبری به مجلس و دولت مبنی بر اینکه فکر همین حالا را نکنید و بدون ملاحظات سیاسیِ لحظه ای، آینده کشور را در نظر بگیرید اشاره کرد و افزود: بعضی ها جلوی پایشان را درست نمی بینند حالا می خواهیم 50 سال بعد را ببینند؟

دژکام گفت: اینگونه نباشد که مسولان تصور کنند و بگویند که دو سال بیشتر مسئولیت نداریم و از آینده کشور غافل شوند؛ این ها باید مخشان را بکار بیندازند و بدانند رای مردم پشت سر این ها است برای اینکه کشور آباد شود و پیش برود.

وی با بیان اینکه حدود 56 تدبیر برای ساختن آینده پیشنهاد شده که باید بر اساس آن و پیشنهادات جدید فرهیختگان الگوی پیشرفت ایرانی و اسلامی طراحی شود، افزود: اگر این بررسی شکل بگیرد و همه به دنبال آن باشند نهایتا برای اجرای سندی که با فکر خودشان تضمین شده در پی دستیابی به هدف های پیشرفت با آگاهی ملت گام های بلندتر و بهتری برداشته خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در فارس اظهار داشت: کسانی که می خواهند انقلابی و در بررسی این الگوی پیشرفت سهیم باشند و انقلابی بمانند باید روحیاتی در آن ها حاکم باشد و 4 ویژگی داشته باشند چرا که این کار از عهده هر کسی بر نمی آید.

انقلابی ها حواسشان باشد که به افراد کم دل و بزدل میدان ندهند
دژکام مسلم دانستن وجود دشمن، اعتماد به نفس و باور، شناخت حوزه و عرصه تهاجم و توکل را ویژگی هایی عنوان کرد که یک فرد انقلابی باید داشته باشد و گفت: برخی از روشنفکران! مخالف وجودِ دشمن هستند و می گویند اینقدر که شما از دشمنان می گویید ما که دشمن نداریم.

وی افزود: این افراد نه تنها بصیرت ندارند بلکه از باطن نیز قرآن را قبول ندارند هر چند که این کتاب آسمانی را بر سر بگذارند! چرا که بنابر فرمایش قرآن افرادی که در پی حق هستند به واسطه هدف و آرمان هایشان، دشمن دارند.

امام جمعه شیراز گفت: دشمن زیرک است گاهی ممکن است خود را به موش مردگی بزند اما پایش که برسد در پی ضربه زدن است.

دژکام درخصوص دومین ویژگی انسان انقلابی بیان کرد: عده ای وجود دشمن را قبول دارند اما چنان از آن می ترسند که تا اعلام می شود قرار است تحریم بشویم هنوز تحریم نشده سکته می کنند، این بدبخت ها دست و پایشان جلوی دشمن می لرزد و خاک بر سرها چمدانشان را بسته و در پی یافتن کشوری برای فرار هستند.

نماینده ولی فقیه در فارس در ادامه با تاکید بر اینکه این افرادِ بی عرضه، کم دل و کم توکل نمی توانند کار انقلاب را ادامه بدهند، تصریح کرد: انقلابی های ما آنهایی بودند که وقتی می دیدند تیربار دشمن کار می کند می رفتند و آن را خفه می کردند اما امروز عده ای بزدل در مقابل کمترین تهدید و التیماتوم می ترسند لذا انقلابی ها حواسشان باشد که به این افراد کم دل و بزدل میدان ندهند.

امام جمعه شیراز با اشاره به رصدِ قوی دشمن، گفت: باید بر روی واقعیت های جهان و کشورمان آگاهی داشته باشیم و بدانیم در چه وضعی هستیم و حواسمان باشد که دشمن چگونه برنامه ریزی می کند و در پی یافتن خدای نکرده نقطه ضعفی از ما است.

وی با اعلام اینکه اگر عالِم باشید که در روزگارتان چه می گذرد کسی نمی تواند فریبتان بدهد، تصریح کرد: امیدواریم همه ما بتوانیم در تربیت نسلِ آگاه به زمان، متوکل بر خدا و بیدارِ نسبت به دشمن عمل کنیم و همین طور که نسل رزمندگان ما خوب عمل کردند نسل های فعلی و آیندگان ما نیز بتوانند به خوبی عمل کنند و عزت ملت مان را حفظ کنند و افزایش بدهند.
نظرات بینندگان