کد خبر: ۱۲۵۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۰۵ آبان ۱۳۹۷

توصیه‌های بهداشتی به زائران اربعین حسینی

در آستانه مراسم بزرگ راهپیمایی اربعین حسینی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، توصیه های بهداشتی برای سلامت زائران را بیان کرد.
به گزارش شیرازه، دکتر «عبدالرسول همتی» گفت: معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افتخار دارد در طی ایام اربعین امسال نیز همچون سال های گذشته با اقدامات شبانه روزی تیم های بهداشتی نسبت به کنترل عوامل محیطی و مراقبت سندرمیک بیماری های واگیر و حفظ سلامت زائران و بهره مندی آن ها از برکات این سفر معنوی نقش بسزایی داشته باشد.
او با بیان اینکه در تجمعات انبوه، بیماری های مهمی مانند بیماری های قابل انتقال از آب و مواد غذایی و بیماری های تنفسی ویروسی، سلامت افراد را تهدید می کنند، افزود: افراد شرکت کننده در این تجمعات می توانند با رعایت توصیه های بهداشتی همچون استفاده از آب سالم بسته بندی شده، مصرف غذای سالم بهداشتی و رعایت بهداشت فردی، از ابتلای خود و دیگران به این بیماری ها جلوگیری کنند.
دکتر همتی مهمترین نشانه های بیماری های قابل انتقال از آب و غذا را اسهال، تهوع، استفراغ و گرفتگی شکمی عنوان کرد و افزود: این علائم به طور متوسط ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از عفونت ظاهر شده و برای یک تا دو روز ادامه پیدا می کند.
معاون بهداشت دانشگاه به زائران توصیه کرد تا غذا را به صورت گرم و تازه و به همراه لیمو ترش و یا آبلیمو مصرف کنند و از مصرف هرگونه شربت؛ سالاد و سبزی های خام و مواد غذایی فسادپذیر مانند سالاد الویه خودداری کنند؛ همچنین قبل از باز کردن کنسرو، آن را به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانند. 
پرهیز از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه، شیرخام، خامه و پنیرهای محلی، شست و شوی صحیح و پوست کندن میوه، دیگر توصیه های معاون بهداشت دانشگاه به زائران اربعین حسینی بود.
ضرورت شست و شوی ۴۰ تا ۶۰ ثانیه دست ها
دکتر همتی تاکید کرد: شستن دسته ا به روش صحیح و بهداشتی به مدت ۴۰ تا ۶۰ ثانیه با آب و صابون مایع به ویژه بین انگشتان، زیر ناخن ها، مچ ها، پشت دست و گودی کف دست در طول روز، بهترین و موثرترین راه پیشگیری از بیماری های قابل انتقال از راه آب و غذا است.
معاون بهداشت دانشگاه گفت: دسته دیگری از بیماری ها، بیماری های حاد تنفسی هستند و به افرادی که قصد عزیمت به کشور عراق را دارند به ویژه زائرانی که جزو گروه های در معرض ابتلا به فرم شدید بیماری هستند توصیه می شود قبل از خروج از مرز، واکسن آنفلوانزای فصلی را از داروخانه های مجاز و با رعایت زنجیره سرما تهیه و تزریق کنند.
او برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های حاد تنفسی مثل آنفلوانزا توصیه کرد: باید هنگام سرفه یا عطسه، بینی و دهان خود را با دستمال کاغذی پوشاند و دست ها را به طور مرتب با آب و صابون مایع شست و از در آغوش گرفتن، بوسیدن و دست دادن پرهیز کرد.
دکتر همتی افزود: همچنین لازم است از تماس دست آلوده با چشم ها، بینی و دهان خودداری شود و در صورت مشاهده علائم شبه آنفلوانزا باید به پزشک مراجعه و دستورات درمانی مانند استراحت کافی، تغذیه مناسب و استفاده از مایعات را رعایت شود و تا زمان بهبودی و رفع علایم از تماس نزدیک با افراد و ورود به اماکن سربسته و شلوغ خودداری کرد.
او بیان کرد: به زائرانی که به بیماری های مزمنی مانند دیابت، فشار خون و یا بیماری قلبی مبتلا هستند، توصیه می شود قبل از عزیمت، به پزشک خود مراجعه کنند و ضمن معاینه با اجازه پزشک خود در این سفر حاضر شوند. 
دکتر همتی ادامه داد: معاونت بهداشت دانشگاه با برگزاری ۶ جلسه درون بخشی، دو جلسه برون بخشی و برگزاری کارگروه سلامت در حوادث غیرمترقبه و پدافند غیرعامل در دفتر ریاست دانشگاه با موضوع زائران کربلای معلی در ایام اربعین حسینی و با حضور مشاور عالی رییس دانشگاه، مدیریت بحران استانداری، مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری، معاونت بهداشت و درمان سپاه فجر استان، معاون امداد و نجات، مدیر حوادث و فوریت های دانشگاه، مسئول مرکزEOC دانشگاه، نمایندگان سپاه، عتبات عالیات، پلیس راهور، شورای اسلامی شهر شیراز و کارشناسان معاونت بهداشت تلاش در برنامه ریزی منسجم در ارائه خدمات به زائرین عتبات داشته است.
تهیه و توزیع ۲۰هزار تراکت توصیه های بهداشتی در زمان سفر و ۱۰هزار کارت اطلاع رسانی و هشدار از دیگر اقداماتی بودکه معاون بهداشت دانشگاه به آن اشاره کرد و افزود: شهرستان های نی ریز، کازرون، ممسنی و رستم برای ارائه مراقبت های فعال به مسافران انتخاب شده اند و با برگزاری جلسه هماهنگی به صورت ویدئوکنفرانس با مسوولان شهرستان های منتخب راهکارهای لازم بررسی و تصمیم گیری شده است.
او اضافه کرد: با همکاری مدیریت روابط عمومی دانشگاه نیز برنامه ریزی های لازم برای ضبط برنامه های رادیویی و تلویزیونی، تهیه زیرنویس برای پخش در سیمای فارس، تهیه سه نماهنگ آموزشی با موضوع بیماری های (اسهال و تنفسی) برای توزیع در اتوبوس های زائران نیز پیگیری شده است، همچنین با هماهنگی این محصولات آموزشی برای توزیع در بیمارستان و نمایش در بخش های اتفاقات بیمارستان های نیز به دفاتر پرستاری ارسال شده است.
به گفته این مقام مسوول در معاونت بهداشت دانشگاه، مراقبت سندرمیک در فرودگاه بین المللی شهید آیت الله دستغیب و توزیع تراکت توصیه ها در بین مسافران و نمایش نماهنگ در مانیتورهای فرودگاه از دیگر اقدامات صورت گرفته در اربعین امسال است.
دکتر همتی افزود: سیصد عدد کیت تشخیص سریع التور، داروها و سرم های موردنیاز تهیه و در شهرستان های منتخب توزیع شده است و با همکاری معاونت دارو و غذا، ذخیره کافی دارو صورت گرفته است.
او از برنامه ریزی برای کشیک ۲۴ ساعته کارشناسان مبارزه با بیماری های واگیر، بهداشت محیط و آزمایشگاه در موکب های بهداشتی در محل پلیس راه شهرستان های منتخب و مکاتبه با سازمان حج و زیارت در راستای دریافت لیست زائران، برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی خبر داد و یادآور شد: با برگزاری نشست آموزشی، مراقبت سندرمیک بیماری ها برای ۱۵۰ نفر از کارکنان حاضر در راهپیمایی اربعین و انتخاب افرادی خبره برای اجرای مراقبت سندرمیک امید است بتوان خدمات پیشگیری و مراقبتی را در کمترین زمان ممکن به افراد نیازمند ارائه کرد./

برچسب ها: شیراز ، اربعین ، همتی ، بهداشت
نظرات بینندگان