کد خبر: ۱۲۵۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۴ - ۰۶ آبان ۱۳۹۷
در ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده مفسدان اقتصادی فارس مطرح شد:

بررسی اتهامِ احتکارِ مواد غذایی و ارزاق مایحتاج عمومی توسط بازرگان شیرازی/ متهم: متعهد بودم نه محتکر/ اقلام کشف شده از انبار متعلق به ارتش است/ نماینده ارتش: ما احتیاجی به نایب و انباردار نداشته ایم؛ اگر کالا متعلق به ارتش بوده باید تحویل می شده

ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده مفسدان و اخلالگران نظام اقتصادی در استان فارس به صورت علنی، با ترکیب دو قاضی در شعبه ویژه بررسی جرایم اقتصادی در دادگاه انقلاب شیراز برگزار شد.
بررسی اتهامِ احتکارِ مواد غذایی و ارزاق مایحتاج عمومی توسط بازرگان شیرازی/ متهم: متعهد بودم نه محتکر/ اقلام کشف شده از انبار متعلق به ارتش است/ نماینده ارتش: ما احتیاجی به نایب و انباردار نداشته ایم؛ اگر کالا متعلق به ارتش بوده باید تحویل می شدهبه گزارش شیرازه، ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده مفسدان و اخلالگران نظام اقتصادی در استان فارس، پنجم آبان ماه به صورت علنی و با ترکیب دو قاضی در شعبه ویژه بررسی جرایم اقتصادی در دادگاه انقلاب شیراز برگزار شد (تاکنون تنها چهار جلسه از این دادگاه به صورت علنی و دو جلسه نیز غیرعلنی برگزار شده است) و ریاست دادگاه بر عهده قاضی سید محمود ساداتی با مستشاری قاضی حسین رجایی نیا بود.

این جلسه به بررسی پرونده اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق احتکار عمده مواد غذایی و ارزاق مایحتاج عمومی مردم در شرایط سخت اقتصادی شامل برنج و عدس به میزان یک میلیون و 299 هزار و 318 تن اختصاص داشت.

متهم، مجید لیاقت فرزند رسول (55 ساله و متاهل) سابقه 38 سال تجارت دارد و به بازرگانی مشغول است.

وی که فاقد سابقه محکومیت موثر کیفری و بازداشت است، هفتم شهریور امسال دستگیر شده و در بازداشت موقت بسر می برد.

بر اساس اظهارات نماینده دادستان شیراز تاریخ و مکان وقوع جرم، اردیبهشت سال جاری در شیراز بوده است.

کورش زارعی متن کیفرخواست را قرائت کرد و با استناد به مفاد گزارش ضابطین دادگستری و صورتجلسه، کشف و بازرسی از محل دپوی کالا، تحقیقات صورت گرفته از سوی پلیس آگاهی و سازمان تعزیرات حکومتی، حضور مامورین به همراه بازرس سازمان صنعت، معدن و تجارت در محل انبار احتکار مواد غذایی، اظهارات و دفاعیات بلاوجه و غیرموثر متهم و سایر ادله و قرائن موجودِ منعکس در پرونده، لیاقت را متهم دانسته و خواستار صدور حکم مجازات وی شد.

وی ارزش تقریبی کالاهای احتکار شده را 12 میلیارد تومان عنوان کرد و از کشف اقلام قاچاق از جمله چای، زنجبیل، ادویه جات، 2 تن فلفل و غیره در انبار متهم خبر داد و گفت: اتهام قاچاق در دادگاه دیگری بررسی خواهد شد، این دادگاه صرفا رسیدگی به ارتکاب جرم احتکار توسط این فرد را برعهده دارد.

قاضی ساداتی ضمن تفهیم اتهام، لیاقت را برای دفاع از خود به جایگاه احضار کرد.

کالای کشف شده از انبار متعلق به ارتش است
متهم علت انباشت مقدار زیادی کالای مایحتاج عمومی در انبار خود را تعهدش به قراردادی که با نزاجا (نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران) جهت تامین اقلام مورد نیازشان (عدس و برنج) منعقد کرده است دانست و گفت: کالای کشف شده از انبار متعلق به ارتش است و خود را متعهد به حفظ جهت تحویل این اقلام می دانستم.

لیاقت بیان کرد: به واسطه مناقصه ای که ارتش جهت تامین مایحتاج خود برگزار می کند، کمترین مبلغ را پیشنهاد داده و مسئولیت تامین برنج و عدس نزاجا را بر عهده گرفتم.

وی با اظهار اینکه تاکنون هر مقدار کالایی که توسط ارتش درخواست شده را تحویل داده ام، اعلام کرد: تاکنون ارتش بخشی از عدس و برنج مشخص شده در قرارداد را تحویل گرفته و مابقی را می بایست به محض درخواست آنها تحویل می دادم.

بازرگانِ متهم به احتکار، خود را ملزم به حفظ مال و امانتداری بر اساس قرارداد منعقد شده دانست و در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر اینکه چرا تمامی کالای ارتش را به صورت یکجا تحویل نداده ای، تصریح کرد: درخواست برنج و عدس از جانبِ طرفِ قرارداد به مرور زمان و درصدی بوده و تاکنون تمامی درخواست هایشان را تحویل داده ام.

قاضی ساداتی با طرح این سوال که آیا انباردار ارتش بودی که تمامی کالای موردنظر را بدون دریافت وجهی برای انبارداری در این مدت دپو می کردی، اظهار داشت: انبارداری امری است که برای آن هزینه دریافت می شود و دلیلی برای نگهداشتن اقلام در انبار بصورت رایگان وجود ندارد مگر اینکه متهم برای این موضوع انگیزه خاصی داشته باشد.

متعهد بودم نه محتکر/ هیچ گونه منفعتی در قرارداد با ارتش نداشته ام
متهم با تاکید بر اینکه متعهد بوده و هیچ گونه انگیزه دیگری نداشته ام، به یکطرفه بودن قرارداد فی ما بین اشاره کرد و اظهار داشت: هیچ گونه منفعتی در قرارداد با ارتش نداشته ام چنانکه وکیل مدافعم می گوید « عاقل نبوده ای که چنین قراردادی را بسته ای».

وی در پاسخ به اینکه آیا از سوی ارتش الزام و اجباری برای انعقاد این قرارداد وجود داشته است، گفت: نه، با میل و آگاهی خود در مناقصه شرکت کردم و به پای بستن قرارداد رفتم.

به گزارش شیرازه، بر اساس اظهارات رئیس دادگاه متهم می بایست موجودی انبار خود را به سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام کند در حالیکه این کار را نکرده و سازمان مذکور هیچ گونه اطلاعی از کالاهای دپو شده در انبار متهم نداشته است.

لیاقت علت عدم اطلاع موجودی انبار به این سازمان را اینگونه بیان کرد: اقلام موجود متعلق به ارتش بوده نه بنده که بخواهم به سازمان اعلام موجودی داشته باشم.

وی افزود: از سال گذشته تا مرداد ماه سال جاری انبارم خالی بوده و موجودی انبار در مرداد امسال وارد انبار شده که تمامی مدارک و اسناد مربوطه موجود است.

کالای مازاد در انبار نداشته ام/ کالای قاچاق وارد نکرده ام
متهم در پاسخ به مستشار دادگاه درخصوص اینکه آیا در سال جاری کالای مازاد در انبار داشته ای یا نه، اعلام کرد: نه تنها کالای مازاد در انبار نداشته ام بلکه هم اکنون با کسری اقلامی که به طرف های قرارداد تعهد داده ام مواجه هستم و باید هر چه سریعتر آن ها را تامین کنم.

نماینده ارتش خطاب به دادگاه با بیان اینکه متهم تمامی کالاهای درخواستی ما را تحویل نداده است و تنها بخشی از آن برای ما ارسال شده است، اظهار داشت: 4 شهریور سال جاری درخواست کالا داشته ایم که این اتفاق نیفتاده است.

متهم پرونده در واکنش به اظهارات نماینده ارتش با اعلام اینکه تاکنون تمامی اقلام درخواستی تحویل داده شده و تنها 312 هزار و 833 کیلو برنج از قراردادم با ارتش باقی مانده است، گفت: از تاریخ جدیدی که شما می گویید درخواست برنج و عدس داده اید بنده در بازداشت بوده ام.

لیاقت در بخش دیگری از دفاعیات خود درخصوص کالاهای دیگری که در انبار خود داشته، گفت: هیچ گونه قاچاقی نداشته ام و هر کالایی که وارد شده را به سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده ایم منتها اقلامی چون سنگ پا و کالاهای دیگر مشمول قانون ثبت کالا در انبار نیستند که بخواهم درباره آن ها اطلاع بدهم.

هیچ کدام از اتهامات انتسابی درخصوص احتکار را قبول ندارم/ اظهارات ضد و نقیض متهم درخصوص تعدادی انبارهای خود
وی در انتها با تاکید بر اینکه هیچ کدام از اتهامات انتسابی درخصوص احتکار را قبول ندارم، تصریح کرد: زمانی باید گفته شود مرتکب جرم احتکار دشه ام که قصد گران فروشی داشته باشم در حالیکه حسن نیت خود را هنگامی که در مناقصه شرکت کردم با پیشنهاد کمترین هزینه، ثابت کردم.

شیرازه؛ متهم در پاسخ به سوال قاضی درخصوص اینکه آیا انبار دیگری دارید یا نه، مدعی شد که تنها یک انبار دارد؛ رئیس دادگاه پس از اظهار نظر این فرد درخصوص اینکه انبار دیگری ندارد، گفت: اعلام شده که یک انبار دیگر در شهرک صنعتی که متعلق به شما است کشف شده که متهم هیچ پاسخ قانع کننده ای در این خصوص نداشت.

حقوق اولیه انسانی برایم رعایت نشده
به گزارش شیرازه، متهم در ادامه سخنان خود با اعتراض از اینکه تاکنون حتی حقوق اولیه انسانی برای بنده رعایت نشده و برخلاق تلاش بساری که داشته ام، نگذاشته اند تماس تلفنی و یا ملاقات داشته باشم.

رئیس دادگاه در پاسخ به اعتراض متهم با اعلام اینکه اگر چنین موضوعی صحت دارد باید آن را اطلاع می داده اید، اظهار داشت: متهم دارای سه وکیل است که اتفاقا درخواست ملاقات با یک وکیل داشته ای و اجازه آن هم صادره شده و ملاقات نیز صورت گرفته است؛ وکیل مدافع متهم این موضوع را مورد تائید قرار داد.

لازم به ذکر است ادامه بررسی و اعلام نتیجه این دادگاه به جلسه دیگری موکول شد؛ متهم باید ظرف پنج روز آینده تمامی مدارک و مستندات موجود جهت دفاع از خود را به دادگاه ارائه کند.
نظرات بینندگان