کد خبر: ۱۲۵۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۰۶ آبان ۱۳۹۷

اعتراض زوار ایرانی نسبت به خدمات ضعیف بانکی/ پرداخت ارز از «سوراخ دیوار»!

تحقیر و توهین به زائران ایرانی اربعین با بی‌تدبیری دولت، ابعاد جدیدی یافته و این بار زوار برای دریافت دینار عراق مجبور شدند از سوراخ‌های دیوار ارز دریافت کنند!
به گزارش شیرازه، در هفته‌ای که گذشت زائران اربعین با یک اقدام بی‌سابقه از سوی دولت مواجه شدند: زائران برای دریافت دینار 6/9 تومانی باید در ایران و به وسیله اپلیکیشن بانک ملی به نام «بله» پول بدهند و ارز خود را در خاک عراق دریافت کنند. با توجه به سفر میلیونی زائران ایرانی به عراق و تعداد کم باجه‌ها پیش‌بینی می‌شد ازدحام زوار برای دریافت ارز اربعینی صحنه‌های زشتی را خلق کند که همین طور هم شد. بسیاری از زائران که فکر می‌کردند برای دریافت ارز مشکلی نداشته باشند تمام پول سفر خود را برای بانک ملی واریز کردند و چاره‌ای جز دریافت ارز نداشتند و به همین علت شاهد ازدحام‌ غیرقابل توصیف در خاک عراق شدیم. زائرانی که قصد داشتند با پای پیاده به کربلا بروند غیر از رنج سفر باید رنج ایستادن در صف‌های ارز را نیز تحمل می‌کردند. اما انتشار فیلمی در شبکه‌های مجازی شگفتی‌ها را دوچندان کرد: باجه‌های بانک ملی پشت یک دیوار در نجف تشکیل شده و با سوراخ‌های ایجاد شده به مردم دینار می‌دهند. تحقیر و توهین به زائران ایرانی موجب انتقاد فراوان به دولتی‌ها شد و زواری که چاره‌ای برای دریافت دینار عراقی نداشتند به این اقدام دولت اعتراض کردند. بانک ملی در توضیح ارائه خدمات از طریق سوراخ دیوار اعلام کرد کارشکنی اجرایی موجب شد باجه‌های درنظر گرفته شده برای ارائه ارز بسته شود و این بانک چاره‌ای جز استفاده از حداقل امکانات نداشته است! بانک ملی اطلاعیه داد که در شهر نجف طبق مذاکرات قبلی قرار بود تحویل ارز از طریق فرودگاه نجف، 3 باجه در هتل‌های نجف و شعبه بانک انجام شود که متاسفانه مقامات عراقی به دلیل مسائل امنیتی، تمام باجه‌ها غیر از شعبه بانک را تعطیل کردند. بانک ملی ایران در این شرایط رایزنی‌های متعددی برای افزایش تعداد باجه‌ها با مقامات عراقی انجام داد و باجه‌های متعدد و مناسبی را اجاره کرد که متاسفانه مسؤولان عراقی آنها را هم تعطیل کردند و در نهایت ساختمان مورد اشاره در فیلم که در شأن مردم عزیزمان نیست، تحویل بانک ملی ایران شد و بانک مجبور شد به خاطر مصالح زائران از حداقل امکانات برای ارائه خدمات استفاده کند و در صورت عدم تحویل ارز توسط بانک در این شرایط، زائران دچار مشکلات دیگری می‌شدند.
 
سرکنسول ایران: ارائه ارز مشکل دارد
خیلی‌ها فکر می‌کردند ازدحام ایرانی‌ها موجب شده این مشکل فقط در نجف رخ داده باشد اما مصاحبه سرکنسول ایران در کربلا درباره مشکلات ایرانی‌ها در این شهر مقدس ثابت کرد این مشکل در همه نقاط مشخص شده ادامه دارد. ازدحام برای دریافت ارز در مهران، شلمچه و چذابه ثابت کرد مسوولان انتظار چنین وضعیتی را نداشتند. سرکنسول ایران در کربلا از روند کند توزیع ارز بین زائران در کربلا ابراز نارضایتی کرد و گفت: این روند باعث ایجاد مشکلاتی برای تعدادی از زائران شده است. میرمسعود حسینیان، سرکنسول ایران در کربلا در این باره به ایسنا گفت:  به‌رغم اینکه گفته شده ۱۷ باجه در کربلا برای توزیع ارز فعال است، فقط یک باجه در این زمینه فعالیت می‌کند و ما اکنون با زائرانی روبه‌رو هستیم که در اپلیکیشن «بله» برای دریافت ارز ثبت‌نام کرده‌اند و به امید دریافت ارز در عراق از داخل کشور با خود ارزی به همراه نیاورده‌اند و اکنون با توجه به روند کند توزیع ارز در عراق با مشکلات زیادی برای جابه‌جایی در این کشور روبه‌رو شده‌اند. وی ابراز امیدواری کرد هرچه زودتر مقامات مسؤول در ستاد مرکزی اربعین و بانک مرکزی در این زمینه چاره‌اندیشی کنند.
 
بانک ملی: ارز را از نجف و کربلا نگیرید
دیروز روابط عمومی بانک ملی ایران به زائران ایرانی توصیه کرد: با توجه به عدم همکاری طرف عراقی برای افزایش تعداد باجه‌های تحویل ارز در شهر‌های نجف، کربلا و کاظمین، زائرانی که هنوز از کشور خارج نشده‌اند با توجه به شرایط سرویس‌دهی مطلوب‌تر، ارز خود را از ایستگاه‌های استقرار یافته در 2 مرز مهران و شلمچه تهیه کنند. در راستای رفاه حال زائران گرامی و جلوگیری از ازدحام در باجه‌های تحویل ارز و با توجه به افزایش باجه‌های ارائه ارز در مناطق مرزی و همچنین اضافه شدن بر جمعیت حاضر در شهر‌ها، زائران می‌توانند ارز خود را از باجه‌های پس از مرز مهران و شلمچه در خاک عراق دریافت کنند.
 
بانک ملی: ازدحام‌ها طبیعی است!
در 2 روز گذشته بانک ملی اطلاعیه‌های متعددی منتشر کرد که در همه آنها، مقصر اصلی صف‌های طولانی، عدم خدمت‌رسانی مناسب به زوار ایرانی و همچنین ازدحام و شلوغی در کربلا و نجف را در نهایت کارشکنی اجرایی اعلام کرد.
 
بانک ملی در آخرین اطلاعیه خود نوشت:  
«قطعا این سوال برای مردم و زائران ارجمند پیش می‌آید که چرا تراکم جمعیت در این شهر بالاست؟ بانک ملی ایران  نیز به‌رغم بسیج تمامی امکانات، نیروی انسانی و تجهیزات خود و حضور مدیران ارشد خود در عراق، از این وضعیت رضایت ندارد و تمام تلاش خود را انجام داده که روند تحویل ارز سریع‌تر انجام شود ولی پاره‌ای واقعیت‌ها نیز وجود دارد که باید به آن توجه داشت. در حال حاضر علی‌رغم ازدحام جمعیت در نجف، تحویل ارز در زمان کوتاهی به زائران انجام می‌شود ولی به علت اینکه هر لحظه به جمعیت در مسیر نجف و کربلا اضافه می‌شود، طبیعی است که در این محورها تراکم دیده می‌شود. از طرفی متاسفانه تحویل ارز به زائران عزیز در نجف به دلیل عدم همکاری طرف عراقی با مشکلاتی روبه‌رو شد». به گزارش «وطن‌امروز»، تحقیر و توهین به زوار ایرانی در حالی است که دولت می‌توانست با تدبیر مناسب مانع آزار زائران و ایجاد مشکل اینچنینی شود اما اصرار دولتی‌ها به ادامه اقدام اشتباه‌شان موجب شده امید چندانی به برچیده شدن این بساط تا اربعین نداشته باشیم. حتی دبیر ستاد اربعین از مردم خواست تا می‌توانند از پرداخت پول و دریافت ارز مسافری جلوگیری کنند و ارز خود را از بازار آزاد و صرافی‌ها در تهران و سایر شهرستان‌ها تهیه کنند. دولت در آزمون ارائه خدمات ارزی  به زوار رد شد و مشکل دیگری به مشکلات زائران ایرانی اضافه کرد؛ کاش دولت حداقل از تحقیر زوار ایرانی در شهرهای عراق جلوگیری می‌کرد.  مشخص است که نبود تدبیر بانکی و در ادامه، ضعف در سیاست خارجی و ارتباط با کشور همسایه موجب شده صحنه‌های زشتی رقم بخورد؛ صحنه‌هایی که عشق به امام حسین(ع)، کربلا، عاشورا و اربعین می‌تواند آن را به فراموشی بسپرد اما هیچ کس نمی‌تواند این بی‌تدبیری‌ها را از بین ببرد.
 
 
جلسه اضطراری در بانک مرکزی
بانک مرکزی اعلام کرد: «در پی مشکلات پیش آمده در پرداخت ارز زوار اربعین در روز چهارشنبه یک جلسه اضطراری در دفتر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با حضور مسؤولان بانک ملی تشکیل و تصمیمات مهم و ضربتی اتخاذ و رئیس کل بانک مرکزی دستورات ویژه‌ای برای بسیج امکانات و نیروها و اعزام شبانه آنها به عراق و اتخاذ روش‌های متفاوت برای تایید و پرداخت ارز صادر کرد که با همکاری بسیار خوب و قابل تقدیر مدیران و کارکنان بانک ملی از صبح پنجشنبه عملیاتی شد و  بتدریج مشکل رفع و پرداخت ارز روان شد؛ در این میان ذخایر دیناری بانک مرکزی که تا چند روز پیش در بانک عراقی توسط بانک مرکزی عراق مسدود شده بود آزاد شد. بانک مرکزی بلافاصله قصد انتقال اسکناس به داخل کشور را داشت که به دلیل مقررات بانک مرکزی عراق انتقال آن مقدور نشد، لذا تنها راه باقیمانده تحویل دینار در داخل عراق بود که بانک ملی ایران مسؤولیت توزیع آن را به عهده گرفت». این گزارش تاکید می‌کند: بانک مرکزی مبلغ ۲۰۰میلیارد دینار عراق برای این منظور اختصاص داده است.
وطن امروز
نظرات بینندگان