کد خبر: ۱۲۵۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۰۶ آبان ۱۳۹۷

برنامه ویژه دولت برای اتمام مسکن مهر

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران از برنامه ویژه وزارت راه برای اتمام مسکن مهر خبر داد.
به گزارش شیرازه، حبیب‌الله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران اظهار کرد: اصلی ترین مسئله به سرانجام رساندن مسکن مهر، تامین مالی باقیمانده کار است که به یک موضوع جدی تبدیل شده است.

وی با بیان این که  بخشی از این منابع مالی مربوط به آماده‌سازی و محوطه‌سازی واحدهای مسکن مهر است، تصریح کرد: ما پذیرفته‌ایم و مصوبه‌هایی از هیئت دولت داریم که از محل منابع داخلی بتوانیم منابع مالی این کار را تامین کنیم تا به این ترتیب فشار کمتری به متقاضیان مسکن مهر وارد شود.
 
وی در عین حال افزود: اما قضیه این است که چارچوب  قراردادها در قالب تفاهمنامه است و قاعدتا دولت به قراردادی می تواند منابع مالی تزریق کند که در قالب نظام فنی اجرایی کشور باشد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران در ادامه به راهکارهای حل این مسئله اشاره کرد و گفت: یک راه این است که باید اجازه هزینه کرد خاص در قالب این تفاهمنامه‌ها را از دولت یا مجلس بگیریم، در این صورت می‌توانیم از منابع مالی برای محوطه‌سازی و اماده‌سازی واحدها هزینه کنیم.

طاهرخانی یادآور شد: موردی که در سال‌های گذشته به ما کمک می‌کرد و امسال مقداری مشکل پیدا کرده، بحث اختصاص قیر به پروژه‌های مسکن مهر بوده است.

وی با اشاره به افزایش قیمت قیر، بیان کرد:‌ قیر خیلی می‌تواند در محوطه‌سازی و آماده‌سازی به وزارت راه کمک کند،‌این مسئله تقریبا در حال حل شدن است.

وی اظهار کرد: مسکن مهر از موارد مصرف خاص قیر یارانه‌ای نبود، امسال به دلیل اشکالی که وارد شده بود، تحویل قیر متوقف شده بود. این کار می‌تواند کمک خیلی عمده‌ای برای آماده‌سازی و محوطه‌سازی پروژه‌های مسکن مهر باشد.
*تاثیر افزایش قیمت سال 97 بر مرحله نازک‌کاری پروژه‌ها

وی همچنین با اشاره به این‌که بخشی از منابع مالی مربوط به اتمام ساخت و ساز است، گفت: اغلب پروژه‌های باقیمانده روی نازک‌کار هستند؛ تغییرات قیمتی سال جاری نیز بیشترین تاثیر را روی این مرحله گذاشته است. به عنوان مثال این افزایش قیمت روی اسانسور، رادیاتور، پکیج، بوستر پمپ،‌شیرالات و... بعضا پیمانکار برای تهیه این اقلام به مشکل بر می‌خورد. نمونه عینی پکیج بود که در پردیش ما را دچار مشکل کرد که البته خوشبختانه این مسئله حل شده و به صورت هفتگی 100 پکیج تحویل می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که در بحث آسانسور و پکیج باید به یک راه‌حل مشخص برسیم، افزود: از سوی دیگر برای کمک به اورده متقاضیان به دنبال دنبال کردن طرحی هستم تا برخی پروژه‌ها که به افزایش قیمت برخورده‌ایم،‌افزایش 5 میلیون تومانی وام به عنوان جایگزین آورده مردم داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از آماده‌سازی پیشنهاداتی برای ارائه به دولت جهت واردات برخی کالاهای خاص خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم تا بتوانیم با تعرفه‌های خاص، کمبودهای این بخش را به نوعی جبران کنیم.
*توجه ویژه وزیر جدید به مسکن مهر

طاهرخانی با بیان این‌که وجه آخر اتمام مسکن مهر خدمات زیربنایی و روبنایی است که به نظر می‌رسد نیازمند کمک بیشتر دولت از محل منابع عمومی است، اظهار کرد: البته طی سال گذشته و امسال اسناد خزانه برای پردیس تخصیص یافت؛ بر این اساس سال گذشته 130 میلیارد تومان اختصاص یافت و امسال نیز 100 میلیارد تومان که هنوز جذب کارگاه‌ها و زیربناها نشده است.

وی با اشاره به ورود وزیر جدید راه و شهرسازی به ساختمان دادمان، اظهار کرد: آقای اسلامی توجه ویژه‌ای به موضوع مسکن مهر دارد و متوجه ابعاد مسئله شده‌اند. مسکن مهر نیازمند طرح موضوع و تصمیم‌گیری در کلان دولت دارد و وزیر راه و شهرسازی نیز به دنبال رایزنی در سطح کلان برای تسریع در اتمام مسکن مهر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص افزایش 5 میلیون تومانی وام متقاضیان مسکن مهر نیز گفت: این برنامه برای پروژه هایی است که به افتتاح نرسیده‌اند، باید مشخص شود که چه پروژه‌هایی مشمول این افزایش وام می‌شوند. اما اصل افزایش وام برای پروژه‌های مسکن مهر پردیس است و ممکن است وام برخی پروژه‌ها در سایر شهرها نیز 5 میلیون تومان افزایش یابد.

طاهرخانی با تاکید بر این‌که افزایش وام منوط به موافقت بانک مرکزی و شورای اقتصاد است، گفت: پیشنهاد افزایش 5 میلیون تومانی به دولت ارائه شده و از محل خط اعتباری مسکن مهر تامین اعتبار می‌شود.
*نیاز 11000 میلیارد تومانی مسکن مهر

وی در پاسخ به این پرسش که چه میزان منابع مالی برای اتمام پروژه‌های مسکن مهر نیاز است، اظهار کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته از سوی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، غیر از بحث ساخت حدود 11 هزار میلیارد تومان نیاز مالی اتمام مسکن مهر در سراسر کشور است.

وی بیان کرد:‌این برآورد شامل هزینه‌های محوطه‌سازی، آماده‌سازی، تامین زیرساخت‌ها، زیربناها و خدمات روبنایی است؛ البته خدمات روبنایی در حد حداقل‌ها.

وی با اشاره به این‌که حدود 5000 میلیارد از این منابع مالی از محل منابع داخلی وزارت راه تامین خواهد شد، گفت:‌ البته این مشروط به آن است که باید اجازه هزینه‌کرد را به ما بدهند، به خصوص این‌که هزینه کرد باید در قالب تفاهمنامه موجود مسکن مهر باشد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران ادامه داد: در صورت امضای قرارداد در قالب نظام فنی و اجرایی، دولت اجازه هزینه کرد را داده است،‌اما با توجه به تفاهمنامه در چارچوب مسکن مهر که نظام فنی و اجرایی کشور را طی نکرده، هزینه‌کرد شرکت عمران شهرهای جدید محل سئوال دستگاه‌های محاسباتی و نظارتی است که به دنبال حل این مانع هستیم.

طاهرخانی تاکید کرد: به دنبال دو برنامه هستیم؛ یک این‌که می‌خواهیم اجازه هزینه‌کرد هستیم تا بتوانیم در سایت‌های مسکن مهر با دست باز هزینه کنیم حتی در قالب تفاهمنامه‌های مسکن مهر هر جا نیاز باشد ورود کنیم. دوم آنکه تامین منابع اعتباری برای تامین زیرساخت‌ها و زیربناها انجام شود.

وی یادآور شد: سه پیشنهاد در قالب اصلاح لایحه بودجه سال 97 به مجلس ارائه شده که اختصاص قیر رایگان به مسکن مهر یکی از آنهاست. این پیشنهاد از سوی کمیسیون عمران مجلس تایید و آنرا به کمیسیون برنامه و بودجه و تلفیق ارسال کرده است. با این کار استفاده از قیر رایگان در پروژه‌های مسکن مهر تثبیت می‌شود.

وی امکان استفاده از منابع داخلی در مسکن مهر را پیشنهاد دیگر عنوان کرد و گفت: در قالبی که وزیر جدید راه و شهرسازی آنرا پیشنهاد داده، اگر بتوانیم در یکی از جلسات سه قوه مطرح کنیم می‌توانیم چنین مجوزی را دریافت کنیم.
 تسنیم

نظرات بینندگان