کد خبر: ۱۲۵۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۰۷ آبان ۱۳۹۷

اشتغال فارس همچنان گرفتار بانک ها / بیکاری ادامه دارد

تسهیلات مشاغل خانگی در استان فارس گرفتار نگاه ها و قوانین متفاوت بانکی شده است.
به گزارش شیرازه، در حالیکه استان فارس طی چند سال گذشته همواره دارای رتبه های برتر بیکاری در کشور بوده و تمامی مسئولین در سخن به دنبال رفع این مشکل هستند اما همچنان سد بزرگی به نام بانک و نگاه های سلیقه ای وجود دارد.

تسهیلات مشاغل خانگی در بخش مستقل می تواند از ۵ میلیون تومان تا ۱۰ میلیون تومان باشد و در بخش پشتیبان در ازای هر فرد تحت پوشش ۲۰ میلیون تمام با سقف ۷۵ میلیون تومان مشخص شده است.

در این راستا ادارات و سازمان های مشخص شده نفرات گزینش شده را پس از تکمیل پرونده به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی می کنند و سپس این مجموعه انها را راهی بانک برای دریافت خواهد کرد.

اما بازهم مشکل اصلی از قدم به بانک شروع می شود که البته به گفته مراجعه کنندگان این تسهیلات مصوب ۴ درصدی در بانک های مختلف با درصد ها و نوع ضمانت های متفاوت همراه است.

بانک های ملی، کشاورزی، رفاه کارگران تاکنون بیشترین مراجعه کننده را داشته اند اما در این راستا بانک ملی که همواره از دید مردم سختگیرترین بانک در موضوع ارائه تسهیلات بوده امروز راحت است و بانک کشاورزی سختگیرترین شده است.

اعتباری که در بانکها سود داد

موضوع دیگری طرح ارائه تسهیلات اشتغال در استان فارس مدت زمان شروع پرداخت تسهیلات است که علی رغم  وجود چند ماه بودجه طرح پشتیبان در بانکها اما اعلام نمی شود و در بخش مستقل نیز حدود ۲ ماه در بانک ها وجود داشت تا اینکه ماه گذشته ابلاغ شد در استان بودجه وجود دارد اما برای پشتیبان ابلاغ نمی شود.

روزانه ۴ ساعت در بانک هستم

اما رحمان احمدی یکی از مراجعه کنندگان برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی به بانک گفت: از اداره کار به بانک کشاورزی معرفی شدم اما در این زمان بود که مشکلات و درخواست های بانکی آغاز شد.

وی افزود: درخواست وجود ۲ ضامن کارمند و مدارک دیگر که قبل از بانک به سازمان معرفی کننده ارائه کرده بودیم از جمله مشکلات دریافت تسهیلات شد.

این درخواست کننده تسهیلات اشتغال خانگی با بیان اینکه تمامی بانکها با داشتن ۲ ضامن کارمند تسهیلات می دهند، گفت: اینکه تسهیلات مصوب ۴ درصدی را هر بانکی در نوع حساب و کتاب خود ۱۱ تا ۱۳ درصد محاسبه می کند وجود دارد اما در اصل تسهیلات در آخر ۴ درصد نمی شود.

احمدی یادآور شد: یکی از همکاران به بانک رفاه مراجعه کردند و آنها ضامن بازنشسته را قبول می کنند اما بانک کشاورزی خیر و امروز که می خواهیم بانک را تغییر دهیم ممکن نیست.

وی تصریح کرد: روزانه حدود ۴ ساعت از وقت خود را برای دریافت تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی در بانکها سپری می کنم اما پاسخ شفاف داده نمی شود.

برخورد طلبکارانه بانکها

اما مراجعه کننده دیگر بانک نیز با اشاره به اینکه رئیس بانک به راحتی کلمه «نه» را برای مصوبه ابلاغ شده به کار می برند در حالیکه یک مصوبه و یک ابلاغ شده باید اجرایی شود.

زینب مرادی یادآور شد: در وضعیت اقتصادی امروز راه اندازی کار جدید حتما باید با حمایت دولت و بانکها باشد در حالیکه امروز بانکها مصوبه دولت را به دلخواه خود اجرایی می کنند.

طرح تسهیلات اشتغال خانگی از جمله طرح هایی است که طی چندین ماه گذشته در جلسات و کارگروه های مختلف استان با حضور نمایندگان بانکها مطرح و بارها مشکلات ان بیان شد اما همچنان مردم گرفتار این مباحث بانکی هستند.

مهر

نظرات بینندگان