کد خبر: ۱۲۵۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۵ - ۰۷ آبان ۱۳۹۷
در نشست خبری هفته سلامت روان مطرح شد:

هزینه‌های درمان سرپایی بیماران روانی تحت پوشش بیمه نیست/ ۱۳ درصد از بیماری‌ها به علت اختلالات روانپزشکی است

به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز خدمات درمانی سرپایی به بیماران روانی تحت پوشش بیمه نیست و بیماران روانی بستری نیز تنها تا 4ماه تحت پوشش بیمه قرار دارند.

به گزارش شیرازه، نشست خبری هفته سلامت روان با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مسئولین معاونت بهداشتی این دانشگاه برگزار و ضمن تاکید بر سلامت روانی در جامعه، مسائل بیماران روانی تشریح شد. دکتر «علی بهادر»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در جمع اصحاب رسانه استان فارس سلامت را یک مقوله جامع، شامل سلامت جسم، روان و اجتماع معرفی کرد که باید از همه ابعاد، مورد توجه قرار گیرد.

او سلامت روانی را یک طیف گسترده دانست که از یک افسردگی ساده و کوتاه مدت تا یک بیماری طولانی و مزمن روانی را دربرمی گیرد که آمارهای مختلف نیز نشان دهنده اهمیت توجه به این بیماری ها است و افزود: انسان مولد شخصی است که از هر جهت سالم باشد؛ زیرا هزینه های زیادی در دنیا برای شناسایی و درمان بیماری های روانی انجام می شود؛ درمان های بیماری های روانی نیز متفاوت است که از ایجاد نشاط، ایجاد پارک ها و مراکز اجتماعی تا ایجاد بیمارستان های بزرگ را شامل می شود.

او با اشاره به پیش بینی حضور یک کارشناس بهداشت روان در هر مرکز بهداشتی، برای شناسایی و درمان مسایل این حوزه، ادامه داد: یکی از افتخارات نظام سلامت کشور این است که در سیستم سلامت، کارشناسان سلامت روان داریم و در سال های گذشته تعداد آنها بیشتر شده و در مراکز بهداشتی درمانی خدمات دهی می کنند.

دکتر بهادر از خدمات رسانی به بیش از صد بیمار مزمن روانی در فارس خبر داد که به دلیل نبود زیرساخت های لازم در سازمان های حمایتی از جمله بهزیستی، طی سال های اخیر در بیمارستان ها بستری شده و تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز قرار گرفته اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: برای پیشگیری و درمان بیماری‌های روانی همکاری سازمان‌های مختلف و نهادهای حمایتی نیز لازم است و دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بهترین شرایط تا 70 درصد می‌تواند در حوزه سلامت موفق باشد.

او از خیرین و سازمان های حمایتی خواست تا در این زمینه به دانشگاه کمک کنند و مکان ویژه ای را برای اسکان بیماران مزمن روانی فراهم کنند تا با خالی شدن تخت های اشغال شده بیمارستان ها، خدمات دهی به سایر بیماران با سهولت بیشتری انجام شود.

بیماران روانی بستری شده فقط چهار ماه تحت پوشش بیمه هستند!

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه پوشش بیمه ای این بیماران، توضیح داد: پوشش بیمه ای این بیماران تنها برای چهار ماه در نظر گرفته شده است و پس از این بازه زمانی، بار مالی خدمات آنان به دانشگاه تحمیل می شود که کف هزینه‌های یک بیمار حداقل 5 میلیون تومان در ماه است.

او در پاسخ به سوال خبرنگار  شیرازه، درخصوص وضعیت بیمه سلامت هم گفت: بخشی از مطالبات سال 96 پرداخت نشده ولی مطالبات 97 در حال پرداخت است که در سال 97 برای ارائه خدمات سقف تعیین کرده اند و در سقف تعیین شده خدمات پزشکی را ارائه می‌دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیرازدر ادامه به نقش نشاط اجتماعی در کاهش بار بیماری های روانی اشاره کرد که باید در این راستا تلاش بیشتری داشت و تاکید کرد: همچنین رشد آگاهی مردم از این بیماری ها، امنیت شغلی، ارتقای امنیت شهری، ارتقای امنیت سلامت، کاهش تنش های اجتماعی، رشد شبکه های بهداشتی درمانی، آموزش مهارت های زندگی اجتماعی و مهارت های فرزندپروری به والدین، شناسایی اختلالات و آموزش پیشگیری از خودکشی می تواند از بروز و شیوع این بیماری ها جلوگیری می کند.

۱۳ درصد از بیماری‌ها به علت اختلالات روانپزشکی است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با اشاره به نامگذاری هجدهم تا بیست و چهارم مهر به عنوان هفته سلامت روان، هدف از این اقدام را حساس کردن جامعه، پزشکان و تیم های سلامت، به بیماری‌های روانی عنوان کرد و گفت: امسال این هفته با شعار «سلامت روان نوجوانان و جوانان در جهان در حال تغییر» گرامی داشته شد.

دکتر «عبدالرسول همتی» افزود: در سال های گذشته به دلیل صنعتی شدن کشور، هجوم مردم از روستاها به شهرها، استقرار در حاشیه شهرها و مشکلات ماشینی شدن زندگی، باعث شده مشکلات روانی در سطح جامعه به ویژه در شهرها افزایش پیدا کند؛ به همین دلیل ضرورت دارد در این زمینه اطلاع رسانی کامل صورت گیرد.

او با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی به ابعاد گوناگون سلامت توجه کرده است، افزود: سلامت به معنای نداشتن بیماری نیست، بلکه باید در یک شرایط متعادل روحی، روانی و اجتماعی باشیم تا به عنوان یک فرد سالم شناخته شویم؛ به همین دلیل است که این موضوع اهمیت پیدا می کند.

معاون بهداشت دانشگاه به مشکلات ناشی از بیماری های روانی برای دیگر اعضای جامعه و ناتوانی های حاصل از این بیماری ها گفت: بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۶ میلادی، حدود ۱۳ درصد از بار بیماری ها به علت اختلالات روانپزشکی ارزیابی شده که گفته می شود تا سال ۲۰۲۰ میلادی این میزان به ۱۶ درصد افزایش می یابد.

او ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز با استقرار کارشناسان سلامت روان در مراکز خدمات جامع سلامت، در حیطه های مختلف، به ویژه برای جوانان و نوجوانان برنامه های ویژه ای تدارک دیده است؛ در مدارسی که در معرض خطر شناسایی شده اند نیز برنامه هایی در زمینه پیشگیری از اعتیاد، اجرا می شود.

معاون بهداشت دانشگاه ارایه برنامه های مهارت های زندگی و فرزندپروری را از دیگر اقدامات دانشگاه در این هفته برشمرد و اضافه کرد: در سال ۹۶، ۱۴۱ هزار نفر از مردم استان در کلاس هایی سوی کارشناسان سلامت شرکت کرده اند که نسبت به سال ۹۵ حدود ۴۳ درصد رشد داشته است.

هیچ بازخوردی از سند سلامت روان نداریم!

دکتر همتی در پاسخ به سوال خبرنگار  شیرازه، در خصوص سند سلامت روان تصریح کرد: این سند 2 سال است که در تمامی ارگان‌ها اجرایی می‌شود که البته مدتی منفعل بوده و باید مجدد پیگیری کنیم، بازخوردی تاکنون از اجرای این سند نداشتیم اما به زودی لیست عملکرد ادارات را منتشر خواهیم کرد.

به گفته وی 90 کارشناس ارشد روانشناس بالینی در سراسر استان فارس مستقر هستند که به همراه پزشک خانواده خدمات لازم را به افراد تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز ارائه می‌کنند اما مردم اطلاعات کمی از حضور این روانشناسان در مراکز سلامت دارند که لازم به اطلاع‌رسانی است.

دکتر همتی از خبرنگاران خواست تا برای معرفی بیماری های روانی به مردم و تشویق آنها برای پیگیری و مراجعه به پزشکان، همکاری لازم را داشته باشند.

او از ارائه برنامه هایی شامل حمایت روانی اجتماعی در حوادث غیرمترقبه، پیشگیری و مراقبت از مادران باردار مصرف کننده مواد و پیشگیری از کودک آزاری و همسرآزاری از سوی روانشناسان و کارشناسان سلامت روان دانشگاه خبر داد.

خدمات رسانی ۸۱۹ تخت سلامت روان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز

سرپرست بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری نیز با اشاره به فعالیت چهار بیمارستان روانپزشکی تک تخصصی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: بر اساس سیاست کلی در دنیا که بخش های روانپزشکی در بیمارستان های جنرال باشد، از سال های گذشته یک بخش روانپزشکی در بیمارستان حافظ با ۳۰ تخت در اختیار گروه روانپزشکی دانشگاه قرار داده شده است.

دکتر «رامین افشاری» به خدمات رسانی ۱۵ تخت روانپزشکی در بیمارستان شهید چمران، به عنوان بخشی دیگر از مجموعه خدمات این دانشگاه اشاره کرد و افزود: معاونت درمان دانشگاه از سال های گذشته سیاست مستقر کردن بخش های روانپزشکی در بیمارستان های جنرال را اجرایی کرده است.

جانشین رییس دانشگاه در امور اعتیاد و رییس دفتر اعتیاد دانشگاه از راه اندازی ۲۷ تخت روانپزشکی در بیمارستان سپیدان، ۲۵ تخت در بیمارستان سعادت شهر، ۱۴ تخت در بیمارستان اشکنان و ۱۵ تخت در بیمارستان شهید مطهری مرودشت خبر داد که تعداد کل تخت های روانپزشکی دانشگاه را به ۸۱۹ تخت، شامل ۱۲۶ تخت در بیمارستان های عمومی و ۶۹۳ در بیمارستان های تک تخصصی ارتقا داده است.

او بیان کرد: بر اساس استاندارد کشوری که در اسفند ۹۴ از سوی مدیرکل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد کشور اعلام شد، ۱۶ هزار تخت روانپزشکی برای کشور پیش بینی شده که ۸۵۰ تخت سهم حوزه های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز است و در حال حاضر ۸۱۹ تخت فعال شده است.

20درصد بیماران روانی زنان هستند

رییس مرکز تحقیقات پیشگیری، درمان و حمایت های روانی اجتماعی دانشگاه این میزان را برابر با یک و هشت دهم تخت به ازای هر ۱۰هزار نفر جمعیت، عنوان کرد و افزود: همچنین از نظر تعداد روانپزشکان در حال حاضر ۹۵ روانپزشک داریم که ۷۷ نفر در شیراز و ۱۸ نفر در شهرستان ها در حوزه درمان فعالیت می کنند؛ با توجه به جمعیت چهار و نیم میلیونی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دو و یک دهم روانپزشک به ازای۱۰ هزار نفر جمعیت خدمات رسانی می کنند که استاندارد جهانی، ۱۱ روانپزشک به ازای هر ده هزار نفر جمعیت است.

افشاری در پاسخ به سؤالی جمعیت زنان مبتلا به بیماری‌های روانی را 20 درصد اعلام کرد و گفت: بالاترین شیوع را بیماری اضطرابی، خلقی و افسردگی دارد که در خانم‌ها نسبت به آقایان دو برابر بیشتر شایع است.

پیشگیری؛ اولویت مهم در حوزه سلامت روان

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه نیز به معرفی خدمات بهداشت روان در حوزه معاونت بهداشت دانشگاه پرداخت که در قالب مدیریت سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد و با رویکرد پیشگیرانه پرداخت و گفت: در سیاست های سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت و دانشگاه، بحث نخست پیشگیری و پس از آن درمان است.

دکتر «علی باصری» با اشاره به برنامه های این مدیریت برای گروه های سنی مختلف، دانشجویان، دانش آموزان، افرادی که بیشتر در معرض خطرات سلامت روان هستند، اضافه کرد: ۹۰ مرکز خدمات جامع سلامت در زیرمجموعه دانشگاه خدمات رسانی می کند که با توجه به برنامه تحول سلامت، در هر مرکز یک روانشناس ارشد بالینی حضور یافته و هر کدام، جمعیتی حدود ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر را زیر پوشش دارند و خدمات لازم را ارایه می دهند.

او همچنین به اجرای برنامه پزشک خانواده اشاره کرد که هر کدام از پزشکان خانواده شهری، در هر نوبت، هزار و پانصد نفر جمعیت تحت پوشش دارد و هر ۱۰ تا ۱۵ پزشک خانواده نیز زیرمجموعه یک مرکز خدمات جامع سلامت هستند؛ بنابراین به کمک مراقبان سلامت، مشکلات سلامت روانی غربالگری و شناسایی می شوند به پزشک خانواده ارجاع می شوند؛ پزشک خانواده نیز علاوه بر مداخلاتی که در سطح یک انجام می دهد، این افراد را به روانشناسان مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت ارجاع می دهند تا خدمات مشاوره ای لازم به آنان ارایه و یا در صورت نیاز برای درمان بیشتر به روانپزشکان در سطح دو ارجاع شوند.

پذیرش سالانه ۸ دستیار تخصصی روانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز

مدیرگروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست مطبوعاتی به پیشینه پنجاه ساله این گروه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز اشاره کرد که خدمات درمانی و اموزشی را بر عهده دارد.

دکتر «سیدعلی دستغیب» افزود: هر سال به صورت میانگین هشت دستیار تخصصی روانپزشکی پذیرش می شوند تا یک دوره چهار ساله را در این گروه بگذرانند و با درجه روانپزشکی فارغ التحصیل شوند؛ همچنین دانشجویان پزشکی عمومی دو ماه را در گروه روانپزشکی دانشگاه می گذرانند و آموزش های مرتبط با اختلالات روانپزشکی به آنان ارائه می شود.

او با اشاره به ارائه خدمات آموزشی به گروه های روانشناسی دانشگاه شیراز در دوره های PHD به عنوان بخشی دیگر از خدمات گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ادامه داد: در حوزه درمانی ۲۷۵ تخت بستری در بیمارستان های ابن سینا، حافظ و شهید چمران زیر پوشش قرار گرفته و خدمات درمانی این تخت ها زیر نظر اساتید گروه روانپزشکی انجام می شود.

دکتر دستغیب اضافه کرد: علاوه بر درمان های دارویی و بستری، مرکز روان درمانی در بیمارستان حافظ مستقر است و به صورت انفرادی و گروهی، خدمات روان درمانی ارایه می شود؛ همچنین در سطح وسیع تر، خدمات در منزل برای بیماران ناتوان و بی بضاعت و کسانی که امکان مراجعه حضوری ندارند، با مراجعه هفتگی به منازل آنان ارایه می شود.

مدیرگروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به برگزاری برنامه آموزشی در بیمارستان ابن سینا و به صورت رایگان، در روزهای دوشنبه هر هفته، با حضور متخصصان اشاره کرد که این آموزش ها سبب معرفی و درک بیشتر جامعه از این نوع بیماری ها و پیگیری بیشتر برای برطرف شدن این بیماری ها می شود.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان