کد خبر: ۱۲۵۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۲ - ۰۹ آبان ۱۳۹۷

ساخت ۲ محصول مطالعات ژن درمانی در مرکز رشد بیوتکنولوژی دارویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ساخت دو محصول کیت استخراج پلاسمید و کیت ترانسفکتیمین خبر داد.

به گزارش شیرازه، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به تلاش پژوهشگران این دانشگاه برای توسعه دانش پزشکی، گفت: با تلاش شرکت «دارا زیست فن ارم» مستقر و فعال در مرکز رشد و بیوتکنولوژی دارویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دو محصول کیت استخراج پلاسمید و کیت ترانسفکتیمین ساخته و آماده ارائه به بازار است.

دکتر «یونس قاسمی» با اشاره به کارآفرینی این شرکت با حضور دانشجویان رشته های پزشکی مولکولی و بیوتکنولوژی پزشکی دانشکده علوم و فناوری های نوین دانشگاه علوم پزشکی شیراز، افزود: کیت استخراج پلاسمید در پکیج های ۲۵ واکنشی ارایه شده و دارای کیفیت قابل رقابت با نمونه خارجی است که قیمت تمام شده این محصول، یک پنجم نمونه خارجی است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: امروزه از موادی مثل «لیپوفکتامین» و یا «کلسیم کلراید» برای انتقال پلاسمید حاوی ژن موردنظر به درون سلول های یوکاریوتی استفاده می شود و ماده لیپوفکتامین ماده ای وارداتی است با توجه به نوسانات ارز قیمت بسیار بالایی دارد.

دکتر قاسمی با معرفی کیت ترانسفکتیمین ساخت شرکت دارا زیست فن ارم به بازار، به عنوان دیگر محصول جدید این شرکت و با دو پکیج ۲۰۰ و ۴۰۰ ماکرولیتری، قیمت تمام شده آن را یک دهم نمونه خارجی عنوان کرد.

او این نوید را به دانش پژوهان داد که دو محصول دیگر این شرکت نیز در انتهای فاز تحقیق و توسعه هستند و به زودی کار توسعه آنها به پایان رسیده و آماده ارایه می شود.

به گفته معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به زودی با تبدیل این شرکت به شرکت دانش بنیان، در یک چشم انداز پنج ساله تلاش می شود اغلب اقلام موردنیاز آزمایشگاه های تحقیقاتی که در حال حاضر در کشور تولید نشده و دانشگاه های کشور نیاز فراوانی به آنها دارند، تولید و با دریافت مجوز، به بازار راه یابد.

دکتر قاسمی ابراز امیدواری کرد با حمایت های مسوولان و خرید محصولات تولید شده از سوی پژوهشگران دانشگاه، شاهد کارآفرینی و جذب بیشتر پژوهشگران جوان و کاهش وابستگی کشور به تولید کنندگان خارجی و خروج ارز از کشور باشیم.


نظرات بینندگان