کد خبر: ۱۲۵۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۰۹ آبان ۱۳۹۷

از علائم تا درمان کم خونی

یک متخصص عمومی گفت: باید سعی کرد از موادی که حاوی ویتامین C است استفاده کرد تا دچار کم خونی نشد.
به گزارش شیرازه، سارا غلامی متخصص عمومی اظهار کرد: کم خونی یکی از عمومی‌ترین ناراحتی‌های خونی به شمار می‌رود؛ با کم شدن گلبول‌های قرمز یا مقدار هموگلوبین در خون، کم خونی بروز می‌کند، در انواع کم خونی، به دلیل کمبود اکسیژن، بافت‌های بدن به ویژه مغز و ماهیچه‌ها  آسیب می‌بینند.
 
این متخصص عمومی بیان کرد: کم خونی ممکن است ناشی از کمبود آهن در جیره غذایی باشد، در این حالت گلبول‌های قرمز به تعداد عادی وجود دارند، اما در آن‌ها مقدار هموگلوبین کم است، این نوع کم خونی در کودکان بیشتر از بزرگسالان مشاهده می‌شود.

علائم بروز کم خونی

غلامی ادامه داد: کم خونی علائم متفاوتی دارد که با دیدی این علائم باید به درمان آن اقدام کرد؛ این علائم شامل زود خسته شدن، ضعف، رنگ پریدگی پوست، ضربان نامنظم یا تند قلب، کوتاهی نفس، درد قفسه سینه،  احساس سبکی در سر یا سرگیجه خفیف،  مشکلات شناختی،  بی‌حسی، کرختی یا سردی انتهای اندام‌ها، سردرد است.

وی با اشاره به علل بروز کم خونی،گفت: کم خونی ناشی از دفع خون است که در این حالت بدن بعد از یک خونریزی شدید دچار کم خونی خواهد شد؛ کم خونی سه نوع دارد، کم خونی آپلاستیک، کم خونی مگالوپلاستیک و همولیتیک؛ کم خونی آپلاستیک به معنی فقدان عملکرد طبیعی مغز استخوان است و گلبول قرمز یا گاه حتی سایر سلول‌های خونی را تولید نمی‌کند. (مانند افرادی که در معرض تشعشع گاما قرار می‌گیرند)

 این متخصص عمومی ادامه داد: کم خونی مگالوپلاستیک که ناشی از فقدان ویتامین B۱۲، اسید فولیک و فاکتور داخلی مخاط معده است، و در نهایت کم خونی همولیتیک، شامل پررنگ شدن گلبول‌های قرمز و داسی شکل شدن گلبول‌های قرمز است، در این حالت گلبول‌ها معمولاً بهم می‌چسبند و مسیر رگ‌ها را می‌بندند و از رسیدن اکسیژن به بافت‌ها جلوگیری می‌کنند که فرد دچار کم خونی شدید می‌شود.

راه‌های پیشگیری از بروز کم خونی

غلامی تشریح کرد: افزایش مصرف منابع غذایی آهن دار مانند جگر،  قلوه، گوشت قرمز،  ماهی، زرده تخم مرغ، سبزی‌هایی دارای برگ سبز تیره مثل جعفری اسفناج حبوبات مثل عدس و لوبیا و دانه‌های روغنی و خشکبار مثل برگه زرد آلو در کاهش کم خونی بسیار موثر است.

وی یادآوری کرد: مصرف منابع حاوی ویتامین C مانند انواع مرکبات، لیمو ترش، گوجه فرنگی، انبه، گلابی، طالبی، گل کلم، ریواس، سیب، خربزه و فلفل سبز در هر وعده غذایی جهت جذب بیشتر آهن، استفاده از نان‌هایی که از خمیر ور آمده تهیه شده اند،  رعایت بهداشت فردی از مواردی است که به پیشگیری از کاهش کم خونی کمک می‌کند.
باشگاه خبرنگاران

نظرات بینندگان