کد خبر: ۱۲۵۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۱ - ۰۹ آبان ۱۳۹۷
نایب رئیس اتاق بازرگانی فارس:

برنامه منسجم در حوزه امنیت غذایی وجود ندارد/ دولت از بخش کشاورزی خارج شود/ قوانین توسعه کشاورزی و تولید اجرایی نمی‌شود

حمیدیان گفت: چرا قوانین محدودکننده قبل از صدور آیین نامه با یک تلفن اجرایی می شود اما قوانینی که در جهت توسعه کشاورزی و تولید است حتی با ارائه بخشنامه نیز اجرایی نمی شود؟!

برنامه منسجم در حوزه امنیت غذایی وجود ندارد/ دولت از بخش کشاورزی خارج شود/ قوانین توسعه کشاورزی و تولید اجرایی نمی‌شودبه گزارش شیرازه، محمد صادق حمیدیان چهارشنبه در همایش «تحریم، امنیت غذایی و همبستگی ملی» که در این اتاق برگزار شد، بیان کرد: تحریم و کم آبی عواملی است که باعث بروز مشکلات شد و در کنار آن اولویت بودن منافع شخصی بر منافع ملی نیز در کشور بی داد می کند که همان فشارهای سیاسی برای حفر چاه آب است.

وی افزود: در بحث عبور از تحریم نیز باید توجه داشت که تهدید و تحریم وجود دارد در حالیکه نه تنها برای رفع این تهدید تلاش نکردیم بلکه با ایجاد یک جو نامناسب در موضوع اقتصاد و ارز با آنها همراه شدیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: سیاست ها تدوین نشد، گروه مقابله با تحریم نداریم و برنامه منسجم در حوزه امنیت غذا نیز وجود ندارد و همه به فکر زدن تحریم برای واردات هستند و در اصل توجه به مقابله در حوزه استراتژیک نداریم.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی مفهوم گسترده است که با تعامل مجموعه اي از عوامل بيولوژيکي، اقتصادي، اجتماعي، کشاورزي و فيزيکي تعيين مي شود، افزود: موجود بودن غذا، دسترسی به غذا در فاکتور زمان و پایداری در دریافت غذا بسیار مهم است و پایداری در دریافت غذا نیز باید در امنیت غذا مطرح شود.

حمیدیان با اشاره به فاکتورهای موثر بر سلامت که تحت تاثیر تحریم قرار خواهند گرفت گفت: ضریب خودکفایی محصولات غذایی، دسترسی به غذا و استفاده از غذا مولفه های موثر بر امنیت غذایی هستند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی فارس تصریح کرد: هدف تحریم ها از بین بردن غذا و دارو نیست بلکه ابزاری است برای بی ثبات کردن نظام سیاسی کشور زیرا تحریم ها زمانی می تواند موثر باشد که هزینه های تحریم برای یک کشور بیش از 2 درصد تولید ناخالص ملی باشد و تنها راه مقابله با تحریم ها نیز توجه به تولید داخل است.

حمیدیان ادامه داد: امروز تحریم های ما همه جانبه است عمده اثرات تحـریم هـای اقتصادی در مراودات مالی، صادرات و واردات کالا نمایان است که خودمان نیز در داخل بر تاثیر بحران پافشاری می کنیم.

وی بیان کرد: حمایت های دولت در سیاست کمک هزینه ای بخش کشاورزی نقش فراوان دارد اما دولت باید از کشاورزی خارج شود تا بخش کشاورزی با سیاست عرضه و تقاضا فعالیت کند اما بنابه دلایلی دولت ها در بخشی از موارد ورود می کنند.

وی تصریح کرد: دولت از بخش کشاورزی خارج شود تا با اولویت بخشیدن به عرضه و تقاضا فعالیت های کشاورزی و نرخ گذاری انجام شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی فارس اظهار داشت: چرا هرچه قوانین محدودکننده از مجلس می گذرد قبل از صدور آیین نامه با یک تلفن اجرایی می شود اما قوانینی که در جهت توسعه کشاورزی و تولید می آید با ارائه بخشنامه نیز اجرایی نمی شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه هیچگونه برنامه مدونی در خصوص توسعه تولید و کشاورزی نداریم، یادآور شد: متاسفانه در کشور ما تولید اولویت نیست و کشاورزی و تولید کننده صنعتی نیز در رده های 8 تا 10 اولویت های کشور هم نیستند و با این نوع نگرش به جایی نمی رسیم و آمار نشان می دهد که توجه بیشتر به سمت خدمات است که می فروشیم و پول نقد می گیریم و در تقسیم بودجه نیز چنین است.

حمیدیان ادامه داد: چندین سال نگاه اصولی به کشاورزی و صنعت نکرده ایم در حالیکه اگر به دنبال استقلال هم باشیم باید استراتژی توسعه براساس تولید تدوین شود.

وی در خصوص وضعیت کشاورزان در استان فارس و نوع حرکت بانکها نیز گفت: در موضوع استان فارس نیز قانونگذار تمهیداتی را برای بخشودگی جرائم کشاورزان تصویب کرد که در فارس بانک کشاورزی قبول کرد اما بسیاری از بانکها قبول نکردند.

ضرورت تغییر گونه های گیاهی و نوع استفاده از آب

در ادامه این همایش دکتر محسن عدالت رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز نیز گفت: امنیت غذایی موضعی چند بخشی است که به طور فیزیکی و اقتصادی در دسترس همه مردم و در تمامی زمانها قرار دارد.

وی ادامه داد: موجود بودن مواد غذایی، سلامت مواد غذایی، دسترسی فیزیکی و اقتصادی به مواد غذایی و پایداری تولید از ویژگی های امنیت غذایی است.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز افزود: متاسفانه به دلایل مسائل اقتصادی امنیت غذایی در کشور ما تحت تاثیر قرار گرفته که نیاز است در این موضوع برنامه ریزی موثر انجام شود.

عدالت یادآور شد: یکی از راه های تقویت امنیت غذایی در کشور این است که گونه های گیاهی و نوع استفاده از آب را تغییر دهیم.


نظرات بینندگان