کد خبر: ۱۲۵۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۱۱ آبان ۱۳۹۷
امام‌جمعه شیراز:

نمی توان حق مردم را خورد و فریاد مبارزه با استکبار را سر داد/با «قیافه گرفتن» کار درست نمی‌شود!

امام‌جمعه شیراز گفت: اگر می‌خواهیم فریاد مبارزه با استکبار که در رأس آن آمریکا است، بلند کنیم، ابتدا باید نگاهی نیز به خودمان کرده و اگر در چهارچوب قرآن حرکت نکنیم و حق مردم را بخوریم، حق مبارزه با استکبار نداریم
نمی توان حق مردم را خورد و فریاد مبارزه با استکبار را سر داد/با «قیافه گرفتن» کار درست نمی‌شود!
به گزارش شیرازه، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به مناسبت سیزدهم آبان، روز مبارزه با استکبار جهانی و مفهوم استکبار، اظهار داشت: پرسش نخست در مبارزه با استکبار این است که استکبار چیست و مستکبر کدام است؟ که برای تجزیه و تحلیل درست این واژگان، شناخت از آن ضرورت دارد.

وی با تشریح معنای استکبار، افزود: اصل استکبار، قیافه گرفتن در برابر خدا است؛ برای نمونه آن‌کسی که نماز نمی‌خواند و باوجودی که خدا دستور داده، خودش یک مستکبر است، زیرا در برابر دستور خدا ایستاده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با بیان اینکه مبارزه با استکبار یک وظیفه دائمی است، افزود: برخی ذهنیتی را به ما القا می‌کنند که «چقدر می‌گویید مبارزه با استکبار؟» که در پاسخ آنان باید گفت «تا زمانی که استکبار در برابر خدا می‌ایستد، باید مقابل او ایستاد.»

امام‌جمعه شیراز با طرح پرسش دوم که «چه کسی می‌تواند با استکبار مبارزه کند؟» نیز گفت: هرکسی مرد مبارزه با استکبار نیست و کسی که می‌خواهد با استکبار مبارزه کند، در درجه نخست خودش نباید مستکبر باشد.

دژکام افزود: کسی که حق مردم را می‌خورد، چگونه می‌خواهد با مستکبر بجنگد؟ چنین کسی خودش مستکبر و بازیچه شیطان است و طبیعتاً نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم فریاد مبارزه با استکبار که در رأس آن آمریکا است، بلند کنیم، ابتدا باید نگاهی نیز به خودمان کرده و اگر در چهارچوب قرآن حرکت نکنیم و حق مردم را بخوریم، حق مبارزه با استکبار نداریم چراکه این شعار حق شهید حججی‌ها و امثال ایشان است که هیچ‌چیز از دنیا نخواستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس همچنین بیان داشت: ترامپ و مستکبران عالم بدانند، این ملت تا وقتی‌که پوزه آمریکا را به خاک نمالد، فریاد مرگ بر آمریکایش بلند است.

فرهنگ را مردم می‌سازند

امام‌جمعه شیراز در ادامه به مناسبت روز دوشنبه هفته آینده که روز فرهنگ عمومی است نیز اشاره کرد و گفت: در بحث فرهنگ عمومی در بین عموم مردم، برداشت‌هایی می‌شود که واقعیت قضیه را نمی‌تواند عنوان کند.

دژکام افزود: برخی فکر می‌کنند در شورای فرهنگ عمومی هرگاه جلسه‌ای تشکیل و چیزی مصوب شد، تمام مسائل فرهنگی حل می‌شود، درصورتی‌که این‌گونه نیست و کار فرهنگی باید با مشارکت جدی مردم دنبال شده تا نتیجه‌بخش باشد.

لزوم گرامیداشت ویژه 28 صفر


وی همچنین با اشاره به 28 صفر و رحلت پیامبر اکرم (ص) و سبط اکبر ایشان امام حسن مجتبی (ع) و همچنین شهادت امام رضا (ع) نیز خاطرنشان کرد: هر مصیبتی با به یاد آمدن مصیبت پیامبر (ص) از یاد انسان می‌رود و انتظار می‌رود هیئات سینه‌زنی و عزاداری در این روز نیز فعال بوده و یک برنامه‌ریزی و احترام ویژه داشته باشند تا به دنیا ثابت کنیم بشریت اگر عقب‌مانده، به سبب این است که به دعوت پیامبر پاسخ مثبت نداده‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس در ادامه با تشکر از حضور پرشور مردم در پیاده‌روی جاماندگان اربعین در شیراز اظهار داشت: این حضور مایه مباهات و افتخار برای هر مؤمن و مسلمان بود و اجر پیاده روان نزد امام حسین (ع) محفوظ است.

با «قیافه گرفتن» کار درست نمی‌شود!

امام‌جمعه شیراز در خطبه نخست نیز با اشاره به تقوا و ویژگی انسان‌های باتقوا اظهار داشت: انسان برخی وقت‌ها تقوا را دست‌کم می‌گیرد، به همین دلیل به‌جایی نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه در راه خدا، با قیافه گرفتن کار درست نمی‌شود، خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند حالا شعارش را می‌دهیم و بعد کار می‌کنیم که باید اذعان کرد که این‌گونه کار درست نمی‌شود و با قیافه گرفتن تنها، نمی توان انسان با تقوایی شد.

دژکام همچنین به مقام تجرید در عرفان (مجرد و جدا شدن از آلودگی‌های دنیا) اشاره کرد و افزود: کسی اهل تجرید و تقوای حقیقی است که نخست مال دنیا در نظرش کوچک شود، نه اینکه به خاطر پول، یک ملت را سر کار گذارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس تصریح کرد: امیر المومنین و یارانش اهل تجرید حقیقی بودند که با شکم گرسنه، حلال و حرام می‌کردند نه کسانی که حلال و حرام دنیا برایشان فرقی نمی‌کند و شکم خود را مالامال از مال شبهه‌ناک می‌کنند.

امام‌جمعه شیراز با اشاره به ویژگی متقیان حقیقی عالم، افزود: برخی می‌گویند تلاش می‌کنیم برای بهشت اما کسانی که اهل تقوا و تجرید حقیقی هستند، تنها برای رضایت خدا کارکرده و عاشق او هستند و این معنای واقعی تجرید است.
فارس
نظرات بینندگان