کد خبر: ۱۲۵۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۱۲ آبان ۱۳۹۷

کورسوی امید قالیبافان آباده ای در برابر دارقالی

1500 بافنده فرش دستباف در شهرستان آباده با مشکلات نقدینگی و نبود بازار فروش روبه رو هستند و برای ادامه کار به تسهیلات با نرخ کم بهره نیاز دارند.
به گزارش شیرازه، در قالی‌های آباده بیشتر سه طرح به چشم می‌خورد طرح قالی‌های عتیقه اغلب نقش محرماتی است.
در این طرح،کل متن فرش از جهت طولی به چند ردیف موازی تقسیم می‌ شود و درون این ردیف‌ها با نگاره‌هایی همچون بته جقه، انواع اسلیمی و یا ختایی و گل و برگ‌های دیگر نقش می شود.
متن فرش به صورت راه راه است. محرمات بته جقه‌ای معروف‌ ترین طرح این گروه است.
نقش هیبت لو، شش ضلعی‌های برجسته پر شده با گل‌های کوچک با برگ های تزئینی و نقش مرکز و گوشه های کادر اغلب شش ضلعی‌های به رنگ روشن و به شکل برگ شبدر است. این نقوش به قالی شکل خاصی می‌بخشد.

خلیل سلیمانپور  رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان آباده افزود: سالانه 5 هزار متر مربع فرش دستباف در آباده تولید می‌شود و اگر از محل اعتبارات مشاغل خانگی به قالیبافان این شهرستان تسهیلات پرداخت نشود به طور قطع آنها با مشکل روبه ‌رو خواهند شد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آباده با بیان اینکه مهم ‌ترین مشکلی که قالیبافان شهرستان آباده با آن روبه ‌رو هستند نبود بازار فروش است، می‌گوید: در پی کاهش میزان صادرات فرش دستباف، کاهش قدرت خرید مردم، استقبال مردم از فرش‌های ماشینی و غیره بازار فروش فرش دستباف آباده نیز دچار افت شدید شده است.

رکود و دلالی

یکی از بافندگان فرش دستباف در آباده با بیان اینکه طی کردن مراحل اخذ بیمه بسیار دشوار است، گفت: بافت فرش برای این قشر از جامعه که ناچار به این حرفه روی آورده‌اند، همانند یک شغل است و باید با بیمه آن‌ها مانند دیگر افراد شاغل در نهادهای دولتی و غیر دولتی برخورد شود.

وی افزود: 50 سال از عمر خویش را قالی بافته‌ام اما به دلیل نبود بازار فروش برای فرش و بازی دلال‌ها در میدان خرید و فروش، از این هنر روی برگرداندم.

این بافنده فرش با بیان اینکه با اشاره به رکود بازار فرش گفت: بازار فروش فرش در حال حاضر اصلا مناسب نیست و فرش ها با قیمت مناسب به فروش نمی رسند چون هنوز روی طرح های سنتی کار می کنیم.

وی در ادامه از نبود حمایت مالی برای بازاریابی تولیدات خود گلایه دارد و می گوید که نمایشگاه ملی فرش هرساله در تهران برگزار می شود ولی ما حتی توانایی شرکت در این نمایشگاه و عرضه کردن تولیدات خود را نداریم.

 مشکلات پیگیری شود

فرماندار آباده گفت: افزایش تولید و صادرات فرش دستباف دو رویکرد مهم دولت در خوشه فرش دستباف در شهرستان آباده است.

محمد اسدالهی با اشاره به طرح و نقش قالی آباده ای اظهار کرد: فرش‌های آباده اکثرا درسبک شاخه شکسته با طرح‌های گلدانی، محرمات ظل السلطانی بته ای کردستانی (بتهٔ هشت پر) بافته می‌شوند.

وی افزود: عمده هنرمندان قالیباف این شهرستان بیمه قالی‌بافی هستند اما هنوز عده‌ای نیز وجود دارند که هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته‌اند و مشکل آنها نیز باید پیگیری و برطرف شود.
فرماندار آباده با اشاره به اقدامات انجام ‌شده برای حل مشکل بیمه بافندگان فرش، اظهار کرد: به تأمین اجتماعی پیشنهاد می دهیم که در عوض حذف افراد از لیست بیمه، طرح جایگزین را اجرا کند.
آباده در 278 کیلومتری شمال شیراز است.
منبع: ایرنا
برچسب ها: قالیباف ، فارس ، اباده
نظرات بینندگان