کد خبر: ۱۲۵۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۱۲ آبان ۱۳۹۷

زوال پاییزی کشت چغندر در فارس

بهره‌برداری از کشت پاییزه چغندرقند باعث افزایش بهره‌وری، صرفه‌جویی در منابع آبی و حفظ منافع اقتصادی کشاورزان می‌شود، اما مشکلات متعددی در این عرصه وجود دارد که رفع آنها نیازمند توجه بیشتر به کارخانه‌ها است.
به گزارش شیرازه، دولت در ششمین برنامه اقتصاد مقاومتی به توسعه و افزایش ضریب خوداتکایی توجه ویژه داشته و به همین منظور تولید محصولات استراتژیک در صدر امور قرار گرفته است.
تولید شکر در فارس اهمیت ویژه‌ای دارد و افزایش سطح زیر کشت چغندر قند و نیشکر، همچنین تثبیت کشت‌های بهاره و افزایش و ترویج کشت پاییزه چغندرقند از اقدامات موثر در افزایش ضریب خوداتکایی در تولید شکر به شمار می‌رود.
بهره‌برداری از کشت پاییزه چغندرقند باعث افزایش بهره‌وری، صرفه‌جویی در منابع آبی و حفظ منافع اقتصادی کشاورزان می‌شود، اما مشکلات متعددی در این عرصه وجود دارد که رفع آنها نیازمند توجه بیشتر به کارخانه‌ها است.

ترویج کشت پاییزه چغندر قند

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی فارس با بیان این‌که افزایش ضریب خوداتکایی تولید شکر در دستور کار قرار گرفته است، می‌گوید: فارس در کشت چغندر بهاره مقام دوم را دارد و هم‌اینک در نظر داریم که کشت پاییزه را نیز ترویج دهیم.
«احمد دهقان» با یادآوری این‌که چغندرقند بهاره در اردیبهشت کاشت و در مهرماه برداشت می‌شود، می‌افزاید: چغندرقند پاییزه در مناطق گرم کشور کشت و در اوایل بهار برداشت می‌شود.
وی به مزایای کشت پاییزه چغندرقند اشاره و اضافه می‌کند: آبیاری این محصول از آب باران و نیاز آبی چغندر پاییزه نسبت به بهاره ۵۰ درصد کمتر است.
دهقان ادامه می‌دهد: با توجه به شرایط اقلیمی و خشکسالی، ظرفیت تولید کشت پاییزه چغندر افزایش یافته است.

 وی کاشت چغندر پاییزه را در استان‌های فارس، خراسان و آذربایجان مرسوم می‌داند و می‌گوید: امسال سومین سال کاشت چغندر قند پاییزه در فارس بود که از سال ۹۴ با سطح ۳۶۰ هکتار شروع شد و امسال به ۱۳۳۰ هکتار رسیده است.
دهقان با اعلام این‌که تولید محصول امسال حدود ۴۰ تن برآورد شده است، می‌افزاید: این نوع کشت به صورت کاملا مکانیزه انجام می‌شود و چنانچه کارخانه‌ها از کشاورزان حمایت کنند، مقدار کشت به ۲۵۰۰ هکتار افزایش خواهد یافت.
وی از فقدان همکاری کارخانه‌های قند با کشاورزان فارس ابراز تاسف می‌کند و می‌گوید: فقط کارخانه قند فسا در این زمینه اعلام همکاری کرده است و این عدم همکاری جای نگرانی دارد.

مشکلات کشت پاییزه
این مقام مسئول با اشاره به این‌که کارخانه‌ها با تامین بذر و نهاده‌ها، همچنین تعهد پرداخت تسهیلات از کشاورزان در کشت بهاره چغندر حمایت می‌کنند، می‌گوید: با این وجود از کاشت پاییزه چغندر حمایت نمی‌شود و کشاورزان بدون پشتیبانی کارخانه‌ها با هزینه شخصی به کشت پاییزه اقدام می‌کنند. 
دهقان اضافه می‌کند: با این‌که محصول چغندرقند پاییزه بدون حمایت کارخانه‌ها کشت می‌شود، اما با محصول بهاره قیمت یکسانی دارد.

وی در خصوص خلاء حمایتی کارخانه‌های قند بنیان از کشت پاییزه چغندر قند می‌گوید: صنایع موجود تولید شکر در کارخانه‌ها از تکنولوژی جدید برخوردار نیست و هنوز از دستگاه‌های قدیمی استفاده می‌شود که قدرت استحصال کمتری نسبت به دستگاه‌های مدرن دارند.

دهقان با بیان این‌که ضریب استحصال چغندر بهاره با پاییزه بسیار متفاوت است، ادامه می‌دهد: در کشت بهاره به ازای هر متر مکعب آب ۷۰۰ تا۸۰۰ گرم شکر و درکشت پاییزه بیش از ۱۴۰۰ گرم شکر استحصال می‌شود که این امر مستلزم برخورداری از تکنولوژی روز است.

وی اضافه می‌کند: محصول سال گذشته، مواد اولیه تولید شکر۶ کارخانه را تامین کرده است اما امسال فقط توان تامین مواد اولیه ۵ کارخانه وجود دارد.
دهقان از ارائه تسهیلات به کشاورزان چغندرکار خبر می‌دهد و می‌گوید: حمایت دولت در سال گذشته پرداخت یارانه بذر به ازای هر هکتار 5 میلیون ریال و پرداخت 7 میلیون و 500 هزار ریال برای انجام امور آبیاری قطره‌ای بوده که البته این یارانه‌ها فقط برای کشت پاییزه چغندرقند در نظر گرفته شده است.

کاهش چغندر قند در فارس

کارشناس زراعت چغندرقند سازمان جهاد کشاورزی فارس در خصوص کاشت این محصول در سال گذشته می‌گوید: پارسال ۱۰ تن محصول توسط کارخانه‌های فسا، اقلید، مرودشت و کوار تحویل گرفته شد.

«نصرالله آتشی‌شیرازی» می‌افزاید: شاخص برداشت سال گذشته در شهرستان اقلید توسط یک کشاورز به ازای هر هکتار ۱۵۰ تن بوده است. 
وی به مطالبات کشاورزان در سال گذشته اشاره و اضافه می‌کند: 90 درصد مطالبات کشت بهاره در سال گذشته پرداخت شده و مطالبات سال جاری یک ماه بعد از تحویل محصول به کارخانه‌ها پرداخت می‌شود. 

وی از کاهش چشمگیر محصول چغندرقند در فارس ابراز تاسف می‌کند و می‌گوید: علت کاهش کشت، خشکسالی، بی‌توجهی کارخانه‌ها نسبت به کشت پاییزه چغندرقند و تاخیر در پرداخت معوقات است.
وی می‌افزاید: با توجه به این‌که سیاست دولت ثبات سطح کشت و افزایش عملکرد در کشت بهاره چغندر قند، همچنین توسعه کشت پاییزه است، اما کشاورزان بنا به دلایل متعدد رغبتی به کشت پاییزه از خود نشان نمی‌دهند.

آتشی شیرازی به بیمه محصولات اشاره می‌کند و می‌گوید: در سال گذشته ۹۵ درصد از محصولات پاییزه با اعتبارات جهاد کشاورزی به صورت امانی بیمه شد که بعد از برداشت محصول مطالبات خود را از بهای محصول کسر می‌کنند.
وی اضافه می‌کند: کشاورزان برای بیمه کردن محصول بهاره چغندرقند رغبتی ندارند، زیرا بیمه گذارها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند.
منبع: همشهری
برچسب ها: فارس ، چغندر ، کاشت
نظرات بینندگان