کد خبر: ۱۲۵۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۱۳ آبان ۱۳۹۷

ستاد احیای تالاب های فارس و ماموریت های پیش رو

ساختار ستاد احیا و حفاظت ازتالاب های فارس در نشست اخیر شورای برنامه ریزی استان به تصویب رسید،انتظار فعالان و دوستداران محیط زیست آن است که تصویب این ساختار مهر پایانی برکاستی ها،کم کاری ها، مسئولیت گریزی ها و مماشات های گذشته برای احیای تالاب های فارس باشد.
به گزارش شیرازه، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سفر یک روزه 22 مرداد ماه 97 به شیراز، ماموریت گام نهادن در مسیر احیای تالاب ها را متوجه مدیران و دانشگاه های استان فارس دانست و گام های عملی در این زمینه را موکول به ارائه برنامه جامع برای احیای تالاب ها کرد.

تصویب ساختار ستاد احیا و حفاظت ازتالاب های فارس می تواند گام نخست برای ورود متخصصان به این عرصه تلقی شود و مسئولیت نهادهای مختلف آموزشی و علمی را در زمینه احیای تالاب های فارس مشخص سازد.

این اقدام هم می تواند خواست رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای ورود دانشگاه شیراز و تدوین برنامه جامع احیای تالاب ها را برآورده سازد هم نقشه راهی برای پیمودن مسیر رسیدن به یک هدف با حرکت جمعی فعالان محیط زیست، برنامه ریزان و دست اندرکاران و مسئولان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه در ساختارستاد احیا وحفاظت ازتالاب های فارس بر مشارکت همه ذینفعان حوضه های تالابی تاکید شده گفت: بر اساس قوانین بالادستی تلاش شده رویکرد سنتی و یک سونگر مدیریت منابع آب به مدیریت یکپارچه زیست بومی تغییر یابد.

سعید محمودی افزود: به طور کلی ستاد در بالاترین سطح مدیریتی استان تشکیل خواهد شد تا با بهره گیری از تمام ظرفیت های انسانی ومادی موجود در استان وبهره گیری از حمایت مسئولان ملی نسبت به تهیه وتدوین یک برنامه عملی، اجرایی و کاربردی بپردازد.

وی در مصاحبه با خبرنگار مااهداف ستاد احیا و حفاظت تالاب های فارس را استقرار مدیریت زیستی بومی با جلب مشارکت همه ذینفعان مبتنی بر پتانسیل های موجود اعم از دستگاه های دولتی، غیردولتی ،دانشگاهی وجوامع بومی، طرح مساله و یافتن راهکارهای عملی برای حل آن از طریق اتخاذ تصمیمات اجرایی و عملیاتی، تدوین برنامه عملیاتی احیای تالاب ها ودریاچه های فارس با هدف حفاظت از تالاب ها در کنار بهبود شرایط جوامع انسانی از طریق بهره برداری پایدار و استفاده از سرمایه اجتماعی استان در حل مناقشات آب و مدیریت مصرف آب برشمرد.

محمودی اضافه کرد: نتایج حاصله از 5 کمیته تخصصی تلفیق و برنامه ریزی و کمیته تخصصی آب، کشاورزی، محیط زیست، منابع طبیعی، زمین شناسی، اقلیم و کمیته تخصصی امور اقتصادی، کمیته تخصصی فرهنگی،اجتماعی، آموزشی و پژوهشی و کمیته های محلی مدیریت تالاب ها به ریاست فرمانداران شهرستان ها در جلسات ستاد مورد بررسی قرار خواهد داد.

در حاشیه تصویب ساختار ستاد احیا و حفاظت تالاب های فارس این پرسش ها مطرح می شود که آیا کمیته های تخصصی پیش بینی شده می توانند سهم جوامع محلی حاشیه تالاب ها را تعیین کنند و مهر پایانی بر زیاده طلبی ها و برداشت های بی رویه آب از حاشیه تالاب ها بزنند؟
آیا این ستاد می تواند حق آبه رها نشده تالاب ها را جدی و بدون مسامحه مطالبه کند؟ رهاسازی این حق آبه ها بارها در شورای برنامه ریزی استان فارس به تصویب رسیده و بر روی کاغذ برای آن اعداد و ارقام تعیین شده است اما در میدان عمل سالهاست که قطره آبی برای احیای تالاب های فارس از سدهای بالا دست رها سازی نشده است.

این پرسش مطرح است که کمیته تلفیق و برنامه ریزی ستاد احیای تالاب های فارس با مسئولیت سازمان برنامه و بودجه می تواند هر سال بودجه مصوب برای احیای تالاب ها داشته باشد؟ آیا تاکنون این سازمان به رسالت و مسئولیت خود دراین عرصه عمل کرده است؟ چرا استان فارس که 11 تالاب دارد و هر سال خشکسالی دست سنگین خود را برگردن آن ها می فشارد اما در این میان از بودجه و اعتباری که دولت برای جان بخشیدن به تالاب های کشور داده، سهمی به استان فارس نرسیده است؟

چرا در سالهای اخیر به رغم آنکه اعتبارات مناسبی به سمت احیای تالاب های کشور سرازیر شد اما در تقسیم بودجه، صدای ضجه های دردناک دریاچه های فارس به گوش مسئولان ملی نرسیده است؟

چرا تاکنون از ظرفیت کرسی های این استان در مجلس شورای اسلامی برای احیای تالاب های فارس استفاده نشده و نمایندگان برای پیگیری بودجه و اعتبارات تالاب های فارس مثل اعتبارات دریاچه ارومیه اقدامی نکرده اند؟

ستاد احیای تالاب های فارس باید به این پرسش پاسخ دهد که چرا تخصیص بودجه 260میلیارد تومانی برای احیای دریاچه ارومیه در دولت اول حسن روحانی و حال نیز اختصاص 850میلیارد تومان برای احیای تالاب انزلی که نشان از توجه دولت تدبیر و امید به حوزه محیط زیست کشور دارد اختصاص یافت ولی علیرغم مخاطره آمیز بودن شرایط تالاب های فارس، هنوز مسئولان کشوری قانع نشده اند که در بودجه‌ ریزی ها سهمی را به تالاب های خشکیده این استان اختصاص دهند؟

کمیته تخصصی آب و کشاورزی این ستاد باید پاسخگوی این پرسش باشد که چرا طرح نکاشت شلتوک در بالا دست سد درودزن با جدیت دنبال نمی شود؟ کدام مانع بزرگ موجب می شود که ما هر سال شاهد افزایش سطح زیر کشت شلتوک دراین مناطق باشیم؟ چرا کاشت های جایگزین در سایر مناطق فار س و در حاشیه تالاب ها اجرایی نمی شود و در خالی ترین دشت های فارس ما همچنان شاهد کاشت گندم و ذرت هستیم؟

کمیته تخصصی فرهنگی،اجتماعی، آموزشی و پژوهشی این ستاد باید پاسخگوی این پرسش باشد که نتیجه صرف میلیون ها ریال اعتباراتی که تا کنون برای مطالعه طرح های تحقیقاتی در زمینه احیای تالاب های فارس به استادان دانشگاه داده شده چیست؟ چرا این طرح ها تاکنون نتوانسته است راهکاری عملیاتی برای احیای تالاب ها به دست دهد؟

این کمیته باید به شائبه وابستگی دیدگاه های دانشگاهی به میزان گردش مالی و اعتبارات پاسخ دهد، این پسندیده نیست که در برخی محافل اینطور مطرح شود که استادان دانشگاه نظر و دیدگاه کارشناسی و تخصصی خود را پیرامون تالاب های فارس بر اساس نوع پرداخت های مالی و منطبق با میل و سلیقه افراد و سازمان های خاصی مطرح می کنند.

فعالان و دوستداران محیط زیست علاقه مندند که تشکیلات مصوب این ستاد صرفا محفلی برای گفت و شنود مدیران نباشد و نشست های آن برنامه جامع و عملیاتی با خروجی موثر داشته باشد.

اعضای تشکل های زیست محیطی چشم انتظار آمدن روزهای خوش برای جان گرفتن دوباره و نمایش پرواز پرندگان مهاجر در تالاب ها و دریاچه های بختگان، طشک، پریشان، کافتر، مهارلو و چندین تالاب محلی دیگر در استان فارس هستند و تصویب ساختار ستاد احیا و حفاظت ازتالاب های فارس را به عنوان آغازی دیگر به فال نیک می گیرند.
ایرنا
نظرات بینندگان