کد خبر: ۱۲۵۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۱۴ آبان ۱۳۹۷

بهترین روش دریافت " وام مسکن اولی‌ها " +شرایط و مدارک مورد نیاز

اگر می‌خواهید به عنوان خانه‌اولی اقدام به دریافت وام مسکن کنید در این خبر از شرایط و مدارک مورد نیاز مطلع شوید.
به گزارش شیرازه، افزایش سرسام آور قیمت ها این روزها قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده و مسائلی هم چون خرید خانه نیز بسیار سخت تر از پیش شده است. اما از طرفی هم نرخ اجاره ها و رهن ها بسیار بالا رفته است. به همین دلیل مسئله ای مانند وام مسکن اولی ها شاید راهکار مفیدی برای کاهش بخشی از فشارهای مالی جوانان باشد. ما در این گزارش سعی کرده ایم اشاره بیش تری به مدارک لازم و شرایط دریافت "وام مسکن اولی ها" کنیم، در ادامه همراه ما باشید.

زمان آغاز به کار کردن وام مسکن اولی ها

اولین بار در خرداد ماه 1394 طرح صندوق پس انداز یکم راه اندازی و به اجرا درآمد و از همان موقع تا به الان در سرتاسر ایران اجرا می شود. تمامی بانک های دولتی نیز می توانند اقدام به پرداخت وام کنند ولی به دلیل عدم تامین اعتبارات در حال حاضر بانک مسکن کلیه پرداخت ها را انجام می دهد.

اما لازم به ذکر است که این طرح چندان استقبالی نداشته و بسیاری از واحدهای مسکونی در سطح کشور خالی از سکنه و خانواده های زیادی بدون خانه هستند.

شما خانه اولی هستید یا نه؟!

بهتر است پیش از این که بخواهیم از شرایط و مدارک لازم دریافت وام مسکن اولی ها بگوییم در ابتدا با مفهوم این کلمه و چرایی آن آشنا شویم.  به هنگام شروع طرح وام مسکن یکم اصطلاح خانه اولی نیز مطرح گردید. ولی سوالی که مطرح می شود این است که چه کسانی مسکن اولی هستند؟ در این رابطه باید بگوییم که افراد زیر خانه اولی نامیده می شوند که عبارت اند از؛

  1. اشخاص بالای 18 سال با درآمد مستقل
  2. زوجینی که تا به الان هیچ خانه ای نخریده باشند.

نکته!

اگر صاحب خانه ای هستید ولی برای خرید و بازسازی آن از وام و تسهیلات دولتی استفاده نکرده باشید، باز هم می توانید برای دریافت وام مسکن اولی ها درخواست بدهید.

بهترین روش دریافت


شرایط اخذ وام خانه اولی ها به چه صورت است؟

  1. ارزش ملک خریداری شده بایستی 20 درصد ( حداقل) از مبلغ خود وام بیش تر باشد.
  2. ملک نبایستی دارای عمر بالای پانزده سال باشد.
  3. میزان و سقف وام در شهرهای کوچک 40 ، شهر های بزرگ 60 و در پایتخت 80 میلیون تومان است.
  4. حداقل سن برای دریافت وام مسکن اولی ها 18 با درآمدی مستقل است.
  5. فرد یا زوجین درخواست دهنده وام بایستی دارای حساب پس اندازی با سپرده ای به میزان نصف مبلغ دریافتی مورد نظر در بانک داشته باشند.
  6. فرد متقاضی وام خانه اولی نبایستی پیش از این از تسهیلات دولتی برای تهیه و بازسازی خانه ای استفاده کرده باشد.
  7. خانه مورد نظر جهت خرید می بایست در محدوده شهر قرار داشته باشد.
  8. معرفی یک ضامن معتبر با دارا بودن فیش حقوقی خاص و درآمد ماهانه به صورت سه برابر مبلغ قسط از مهم ترین شرایط دریافت وام است.

مدارک لازم برای دریافت وام مسکن یکم

  1. اصل و تصویر پایان کار ساختمانی
  2. ارائه مدارک شناسایی خریدار و فروشنده
  3. ارائه و تکمیل فرم درخواست
  4. ارائه قبض ساختمان
  5. اصل و تصویر تمام صفحات سند مالکیت
  6. ارائه فیش حقوقی
  7. برگه گردش حساب ضامن
  8. چک استخدامی

نکات مهم در بهترین روش ثبت نام و دریافت وام مسکن اولی ها

پس از این که تمامی شرایط و مدارک شما برای دریافت وام مسکن اولی ها تایید شد، بانک به میزان مبلغ درخواستی وام را به متقاضیان پرداخت خواهد کرد.  هم چنین لازم به ذکر است که چنان چه اقدام به اخذ وام مسکن زوجین کنید، این مقدار پول به هر کدام از زوجین به طور جدا پرداخت خواهد شد. قسط های این نوع وام های بانکی 12 ساله هستند و می توان به صورت پلکانی اقدام به پرداخت آن ها کرد. بدین ترتیب که بعد از گذشت سال اول مبلغ اقساط به صورت تدریجی افزایش پیدا می کند . هم چنین بهتر است بدانید که وام مسکن یکم با نرخ سود 9.5 درصدی پرداخت می شود. برای مثال فرد با دریافت 80 میلیون وام برای خرید خانه باید ماهانه 930 هزار تومان قسط پرداخت کند.

بهترین روش دریافت

اصطلاحات وام مسکن اولی ها با شرایط جدید

  • افزایش زمان بازپرداخت مسکن از 12 سال به 15 سال
  • کاهش سود تسهیلات از  9.5 درصد  به 8 درصد
  • کاهش زمان سپرده‌گذاری اولیه برای افتتاح حساب از یک سال (12 ماه) به 10 ماه

به دلیل عدم استقبال مردم این تغییرات اعمال گردیده است ولی باز هم تورم و نوسانات بالای اقتصادی چنین مبلغی با این نرخ سود برای خرید وام خانه به ویژه در تهران و شهرهای بزرگ مقرون به صرفه نیست.

باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

نظرات بینندگان