کد خبر: ۱۲۵۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۹ - ۱۵ آبان ۱۳۹۷

چشمان تنبل و عوارض ناگوار/ اصلاح تنبلی چشم در کودکی

تنبلی چشم از مواردی است که سلامت کودکان 3 تا 6 سال را تهدید می‌کند اما با شناسایی به موقع قابل پیشگیری و درمان است.
به گزارش شیرازه، کوچک که بودم چشم راستم اصلاً چرخش نداشت و در عوض چشم چپم به حدی می‌چرخید تا کاملاً قیچ می‌شد. اوایل دهه 60 بود و والدینم تصور می‌کردند این یک استعداد است که این‌همه می‌توانم چشمم را بچرخانم تا فقط سفیدی آن دیده شود. سال‌ها بعد که چشم راستم فاصله دور را خوب نمی‌دید به چشم پزشک مراجعه کردم و متوجه شدم که چشمم تنبلی دارد و چشم دیگرم برای جبران عدم چرخش چشم دیگر تا این اندازه چرخش بیش از حد دارد.

 

پیشگیری به‌موقع

مسوول واحد پیشگیری مدیریت بهزیستی شهرستان شیراز از اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در سال جاری خبر می‌‌دهد و به خبرنگار ما می‌گوید: این طرح با تقسیم بندی تحت نظارت کارشناسان حوزه پیشگیری پس از آموزش‌های لازم از اول آبان ماه تا آخر آذرماه 97 به مدت 2 ماه برای کودکان 3 تا 6 سال به مرحله اجرا در می‌آید.

ریتا بوستانی ادامه می‌دهد: بر این اساس برای آگاه‌سازی و تبلیغات در نقاط مختلف شهرستان و هماهنگی با مناطق یازده‌گانه شهرداری 60 استند و بنر تبلیغاتی در نقاط مختلف شهر نصب شده است.

وی از هماهنگی با سازمان اتوبوسرانی برای تبلیغات بیشتر در سطح شهر خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: تبلیغ برای برگزاری طرح پیشگیری از تنبلی چشم در سال 97 بر روی 90 دستگاه اتوبوس انجام می‌شود.

بوستانی می‌افزاید: به منظور اطلاع‌رسانی موثر در مهدهای کودک، روستا مهدها، پیش دبستانی‌های مناطق 4گانه آموزش و پرورش نیز بنر و پوستر تبلیغاتی در نظر گرفته شده است و با پیگیری‌های مدیریت بهزیستی شهرستان شیراز با 9 مجری طرح و 20 بینایی سنج قرارداد منعقد شده است.

طرحی برای سلامت کشوری

مسوول واحد پیشگیری مدیریت بهزیستی شهرستان شیراز با تاکید بر لزوم اجرای برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم عنوان می‌کند: این طرح هر سال با آگاه‌سازی و تبلیغات در سطح شهرستان شیراز، حومه شهر و روستاهای تابعه آغاز می‌شود و با همکاری مجتمع‌های غیر دولتی، موسسات پیشگیری ، سمن‌ها و... به انجام می‌رسد.

 

بوستانی با ذکر آمار سال گذشته در خصوص برگزاری این طرح پیشگیرانه بیان می‌کند: سال گذشته طرح با 7 مرکز و بیش از 21 همکار بینایی سنج و 6 متخصص به صورت رایگان انجام شد.

وی می‌افزاید: بدین ترتیب، کودکان مشکوک به این عارضه مورد معاینه و درمان قرار گرفتند و بیش از 63 هزار کودک غربال و حدود 11 هزار کودک مشکوک شناسایی و به بینایی سنجی ارجاع داده شدند و از این تعداد حدود 10 هزار  کودک مورد معاینات لازم قرار گرفتند.

چشم از نوع تنبل

یک کارشناس بینایی سنجی نیز با توصیف عارضه تنبل شدن چشم اظهار می‌کند: تنبلی چشم یا آمبلوپی نوعی اختلال بینایی است که در یک چشم به ظاهر سالم، کاهش دید مرکزی به وجود می‌آید.

معصومه شیفته ادامه می‌دهد: در این حالت که به دلیل ارثی یا عدم تکامل بینایی چشم ایجاد می‌شود، گرچه ساختمان ظاهری چشم سالم است اما دید چشم حتی با استفاده از عینک هم کامل نمی‌شود.

علایم و درمان

این کارشناس با اشاره به علایم تنبلی چشم می‌گوید: این اختلال معمولاً در سنین زیر 6 سال ایجاد می‌شود و گاه باعث سردرد، خستگی چشم و ضعف در بینایی همراه است.

شیفته می‌افزاید: زمانی که تنبلی چشم ناشی از عیوب انکساری باشد تشخیص آن مشکل می‌شود زیرا کودکان به راحتی توسط چشم دیگر می‌بینند و کمبود دید در چشم بیمار را جبران می‌کنند.

وی تشخیص به موقع در رده سنی 3 تا 6 سال را در درمان به موقع عارضه موثر می‌داند و عنوان می‌کند: درمان تنبلی چشم معمولاً به صورت بستن چشم سالم و وادار کردن مغز به دیدن با چشم تنبل است که گاه تا چند ماه طول می‌کشد.

شیفته ادامه می‌دهد: در مواردی که تنبلی به دلیل وجود عیوب انکساری است با تجویز عینک یا لنز امکان درمان وجود دارد اما تنبلی که به انحراف چشم منتهی شود نیاز به جراحی دارد.

وی هشدار می‌دهد: از آنجا که تکامل مسیر بینایی چشم تا 10 سالگی انجام می‌شود تا قبل از این سن باید تنبلی چشم درمان شود وگرنه پس از سن 10 سالگی در اکثر موارد هیچ درمانی وجود ندارد و گاه به کاهش شدید بینایی در یک چشم منجر می‌شود.

فارس

انتهای پیام/

نظرات بینندگان