کد خبر: ۱۲۶۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۱۵ آبان ۱۳۹۷
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با شیرازه مطرح کرد:

دولت برقراری پیمان‌های پولی را از تئوری به سمت عمل پیش ببرد/تشکیل کمیته ضد تحریم در مجلس/ دولت‌ تجارب خود در زمینه تحریم را مستندسازی کند

زارع با تاکید بر اینکه برقراری پیمان پولی باید در اولویت باشد، اظهار امیدواری کرد که دولت برقراری پیمان‌های پولی را از تئوری به سمت عمل پیش ببرد.

به گزارش شیرازه، اخیرا دو طرح «حذف دلار از معاملات بین المللی» و «تنبیه کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران» در مجلس شورای اسلامی توسط برخی نمایندگان از جمله حجت‌الاسلام پژمان‌فر مطرح شده و در حال پیگیری است که براساس این طرح‌ها قرار است در یک فرآیند تدریجی دلار آمریکا از مبادلات حذف شده و نگهداری آن به عنوان کالای قاچاق محسوب شود. همچنین کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران قرار است با اعمال برخی محدودیت‌های تجاری و اقتصادی از جمله ممنوعیت فروش نفت و واردات کالا، تنبیه شوند.

تصویب این دو طرح باعث می شود تا برخی از کشورهایی که هم در تحریم ایران مشارکت دارند و هم از منافع اقتصادی ایران بهره مند می شوند بین این دو موضوع یکی را انتخاب کنند. همچنین پیش‌بینی می‌شود از تعداد کشورهایی که قرار است با آمریکا در تحریم ایران مشارکت کنند کاسته خواهد شد چرا که بازار اقتصادی ایران در دنیا غیرقابل حذف است. حذف دلار و ایجاد پیمان های دو جانبه پولی با کشورهایی چون روسیه و چین نیز باعث می شود تا عملا آمریکایی ها نتوانند با بازی دلار وتحریم بر اقتصاد ایران تاثیر بگذارند.

دولت برقراری پیمان‌های پولی را از تئوری به سمت عمل پیش ببرد/تشکیل کمیته ضد تحریم در مجلس/ دولت‌ تجارب خود در زمینه تحریم را مستندسازی کندرحیم زارع، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شیرازه درخصوص این طرح‌ها گفت: این طرح‌ها هنوز در مجلس مطرح نشده است و من کلیات آن‌ها را مطالعه کرده‌ام که قابل قبول است و موافق تصویب آن هستم اما باید در جزئیات کار کارشناسی بیشتری انجام داد تا متناسب با نیازهای روز کشور باشد.

نماینده مردم آباده و بوانات در مجلس شورای اسلامی اجرای این طرح‌‌ها را یک اقدام متقابل برای مقابله با تحریم‌ها دانست و افزود: رأی آوردن این طرح‌ها نشان از آن دارد که اراده‌ای مصمم در همه گروه‌ها و قوای نظام برای نجات کشور وجود دارد و همه در تلاش هستند تا مشکلات کشور حل شود و همراهی مردم نیز نقش مهمی دارد.

در مجلس کمیته های ضد تحریم تشکیل می‌شود

وی با بیان اینکه مجلس به دنبال آن است که اقدامات ضد تحریم انجام دهد، گفت: در مجلس کمسیون‌های مرتبط به تناسب وظایف خود کمیته یا کمیسیون ضد تحریم تشکیل می‌دهند به عنوان مثال کمیته اقتصادی مجلس، کمیته ضد تحریم‌های پولی، بانکی و مالی را تشکیل می‌دهد و یا کمیسیون صنعت نیز کمیته ضد تحریم خواهد داشت. اقدام متقابل دولت در برخی موارد نیاز قانونی دارد که مجلس قوانین لازم را تصویب خواهد کرد اما در بیش از 80درصد موارد هم نیاز به قوانین جدید نیست.

زارع با اشاره به طرح‌های آمریکا برای تحریم و کاهش دسترسی ایران به دلار در مبادلات تجاری گفت: ایران نیز باید متناسب با تحریم‌ها برنامه‌هایی داشته باشد که بانک مرکزی می‌گوید به دنبال پیمان‌های پولی، ایجاد پیام‌رسان‌های موازی با سوئیفت، سوئیچ کارت و ارز دیجیتال هستیم که ایجاد ارز دیجیتال چون پدیده نوظهوری است و منابع مالی می‌طلبد ممکن است طول بکشد.

برقراری 65 پیمان پولی در جهان

نماینده مردم آباده و بوانات در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت باید بر پیمان‌های پولی متمرکز شود و برقراری پیمان‌های پولی در اولویت است، یادآور شد: بعد از بحران 2008 آمریکا بسیاری از کشورها برای کم کردن سلطه دلار و کمرنگ‌تر کردن قدرت دلار به سمت پیمان‌های پولی رفتند که پیمان‌هایی بین ژاپن و هند، ژاپن و کره جنوبی، روسیه و چین و غیره ایجاد شد و حجم جهانی مبادلات دلار به 60 درصد کاهش یافته است و تاکنون 65پیمان پولی در جهان برقرار شده است و این پیمان‌ها در حال رشد است.

زارع با اشاره به تاکید بر برقراری پیمان‌های پولی در برنامه ششم توسعه و در قانون احکام دائمی اظهار امیدواری کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران برقراری پیمان‌های پولی را از تئوری به سمت عمل پیش ببرد و در این زمینه اگر بازهم به قانونی نیاز باشد مجلس آن را تصویب خواهد کرد.

وی با بیان اینکه هریک از عناصر سیستم و نظام جمهوری اسلامی می‌تواند اقدام متقابلی مقابل تحریم‌های ظالمانه انجام دهد، گفت: وزارت امور خارجه بحث مدیریت سیاسی را پیش می‌برد و وزارت صنعت باید واردات را مدیریت کند، بانک مرکزی نیز باید نقدینگی و قیمت ارز را کنترل نماید.

باید پیام‌رسان موازی با سوئیفت داشته باشیم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه هر اتاق جنگ نظامی، سیاسی و اقتصادی تابع دو عنصر شناسایی و عملیات است، تصریح کرد: آمریکا با استفاده از اطلاعات سوئیفت تمام شریان‌ها و تراکنش‌های مالی ما با کشورها و شرکت‌ها را شناسایی کرده و در تلاش است که با ابزار تحریم مانع از تجارت و تعامل ما با آن‌ها شود و تعدادی از آن‌ها را با خود همراه کرده است که یک اقدام متقابل این است که پیام‌رسان موازی با سوئیفت داشته باشیم البته در سال 90 و 91 سامانه پیام‌رسان مالی الکترونیکی سپام در بحث ریالی و ارزی این اقدام را انجام می‌داد اما پس از توافقاتی که در برجام صورت گرفت متاسفانه در بحث ارزی آن را کنار گذاشتند که اگر از این پیام رسان حمایت شده بود مثل پیام‌رسان‌های مالی کشورهای چین و ژاپن و... تاکنون معایب آن رفع و تقویت شده بود.

زارع با بیان اینکه سرور سوئیفت در کشور آمریکا قرار دارد و این کشور در سال 2001 به بهانه اقدام مالی علیه تروریسم تمام داده‌های آن را رصد کرد و اطلاعات شرکت‌های اقتصادی را به دست آورد، گفت: در سال 2007 که اروپایی‌ها متوجه موضوع شدند، سرورهای غیرمتمرکز بین دو یا چند کشور را ایجاد کردند که هرکشوری به اطلاعات و داده‌های خودش دسترسی دارد و در مجلس نیز در طرحی ایجاد پیام‌رسان موازی با سوئیفت مطرح شد که تصویب نشد!

دولت از ظرفیت نخبگان دانشگاهی استفاده کند

وی با اشاره به طراحی و تولید سیستم تبادل ارزهای دیجیتال توسط جوانان مبتکر شیرازی تصریح کرد: یکی از ضعف‌های دولت عدم استفاده از بدنه کارشناسی غیردولتی و حتی غیرخصوصی است و توصیه ما به دولت این است که از ظرفیت نخبگان به ویژه نخبگان دانشگاهی بیشتر استفاده کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحریم‌هایی که از اول انقلاب تا کنون برعلیه ملت ایران اعمال شده است، گفت: هیچ کشوری مانند ایران تجربه تحریم ندارد اما متاسفانه این تجارب مستندسازی نمی‌شود که ضرورت دارد دولت‌ها تجارب گران‌بهای خود در زمینه تحریم را مستندسازی کنند تا درس عبرت و چراغ راهی برای آینده باشد. به عنوان مثال بانک مرکزی در چند ماه اخیر می‌توانست با استفاده از تجارب قبلی خود عملکرد بسیار بهتری داشته باشد اما در زمینه کنترل نرخ ارز مدیریت ضعیفی داشت.

وی با بیان اینکه آمریکا و کشورهای همکار او در تحریم به خوبی می‌دانند که دیگر تحریم‌ها تاثیرگذار نیست، گفت: آمریکا چون می‌بیند روز به روز از سلطه دلار کاسته و اثر گذاری اقتصادی‌اش در دنیا کمتر می‌شود به تحریم علیه ایران و به نوعی دیگر علیه روسیه روی می‌آورد یا جنگ تعرفه‌ای علیه چین که نقش زیادی در کاهش ارزش دلار داشته است، به راه می‌اندازد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان