کد خبر: ۱۲۶۰۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۴ - ۱۸ آبان ۱۳۹۷
در خطبه های نماز جمعه شیراز مطرح شد:

کمبود ما تقوا است نه پول، ارز، سکه و طلا/ اعتمادِ مردم نسبت به حراست از موقوفات تقویت شود/ سرانه هر فرد از بودجه کشوری مشخص شود/ تاکید بر شفافیت در نحوه تعیین بودجه

امام جمعه شیراز با اظهار اینکه دعوایی که این وزیر با آن وزیر دارد و لابی هایی که اتفاق می افتد بخاطر معلوم نبودن وضعیت بودجه است، گفت: ما توقع داریم که مسئولان مربوطه یک مقدار منصفانه ای برای سرانه هر فرد مشخص کنند تا از این سوء استفاده ها جلوگیری شود.
کمبود ما تقوا است نه پول، ارز، سکه و طلا/ اعتمادِ مردم نسبت به حراست از موقوفات تقویت شود/ سرانه هر فرد از بودجه کشوری مشخص شود/ تاکید بر شفافیت در نحوه تعیین بودجهبه گزارش شیرازه، آیت الله لطف الله دژکام هجدهم آبان ماه در خطبه اول نماز جمعه شیراز به تبیین اهمیت رعایت تقوا پرداخت و در این خصوص به چند آیه از قرآن کریم و خطبه 198 نهج البلاغه اشاره کرد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه بر حسب وظیفه الهی که به گردنم است خودم و همه شما خواهران و برادران ایمانی را به تقوا توصیه می کنم، تقوا را کلید سعادت دنیا و آخرتِ بشریت عنوان کرد و گفت: حضرت علی (ع) در اکثر خطبه ها در نهج البلاغه، تقوا را توصیه می کند که اگر کسی گوش دل به آنها بسپارد و دقت کند می ببیند که حقیقت و حقِ تقوا برای ما بیان شده است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه این خطبه نکات بسیاری از جمله خداشناسی را یادآوری می کند، اظهار داشت: باید از خدایی که همه چیز را می داند و می بیند بترسیم.

وی در خصوص ترس از خداوند متعال گفت: آیا باید از خدایی که گوشه ای نشسته و نعوذبالله نمی داند ترس داشته باشیم یا خدایی که عالِم و آگاه است؟

استاد دانشگاه شیراز در ادامه با اظهار اینکه خداوند آگاه به ریزترین موجود است و روزی او را می رساند ولو در زیر صخره ای و یا در اعماق دریا باشد، بیان کرد: خالقِ تمام هستی، از تک تک مخلوقات خود خبر دارد و تک به تک آنها را می بیند.

دژکام با تاکید بر اینکه ما همه از خداییم و بازگشت همه ما بسوی او است (انالله و اناالیه راجعون)، تقوا را کلید حلال تمامی مشکلات جسمی و روحی انسانها دانست و تصریح کرد: بر اساس فرموده امام علی (ع) تقوا هشت فایده برای همه ما دارد که در ادامه به این هشت فایده اشاره می شود.

امام جمعه شیراز اظهار داشت: انسان موجودی مرکب از بدن و روح و روان است که ممکن است از لحاظ جسمی یا روحی مریض شود، اگر کسی می خواهد در سلامت باشد باید باتقوا باشد.

کمبود ما تقوا است نه پول، ارز، سکه و طلا
نماینده ولی فقیه در فارس گفت: گرفتاری های موجودِ بشری بخاطر این است که تقوا ندارد درواقع خداشناسی نیست که به واسطه آن تقوا داشته باشد.

وی با اظهار اینکه کسر و کمبود ما تقوا است نه پول، ارز، سکه و طلا، اعلام کرد: اگر می خواهیم تمدن اسلامی بسازیم باید همواره بر مدار تقوا باشیم و به این موضوعِ بسیار مهم، توجه و دقت زیادی داشته باشیم و در همه احوال رعایتش کنیم.

دژکام بیان کرد: این مقوله مهم نه فقط در ایران بلکه اخیرا در تمام دنیا به نحوی بیان شده و جهانیان بر این باور هستند که انسانها بجز سلامتی جسمی به سلامتی معنوی نیز احتیاج دارند؛ که این موضوع عموما توسط ادیان تامین می شود.

روشن بینی، بصیرت داشتن (برداشتن پرده های غفلت از جلوی چشم انسان)، روشنی دل، شفاء جسمی، پاک شدن انسان از آلودگی ها، امنیت خاطر، روشنی قبر و سفر آخرت و داشتن چهره ای نورانی در قیامت از فواید رعایت تقوا است که توسط امام جمعه شیراز مطرح شد.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: حرام خوری، بیماری های جسمی و روحی، فساد در دل ها، چهره تاریک و ظلمانی و آخرتی تاریک برای افرادی است که تقوا را رعایت نمی کنند.

محدودیت های تردد در اطراف حرم شاهچراغ (ع) رفع شود/ شیراز باید نقش خود به عنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی جهان تشیّع را به درستی ایفا کند
امام جمعه شیراز در خطبه دوم نماز جمعه شیراز به بیان مطالبی درخصوص رفع محدودیت های اطراف حرم جهت تردد توسط مسئولان مربوطه، وقف، آموزش صحیح به نسل جوان و همتِ آموزش و پرورش در این خصوص، شفافیتِ تقسیم بودجه در مجلس و مشخص شدن سرانه هر فرد در بودجه پرداخت.

دژکام ضمن قدردانی از عزاداران حسینی که طی ماه های محرم و صفر ارادت خود به اهل بیت علیهم السلام را نشان دادند و در ایام اربعین، 28 صفر و شهادت امام رضا (ع) راهپیمایی و تجمع کردند، گفت: امید است در سالهای آینده این عزاداری ها، راهپیمایی و تجمع های حسینی همچنان پرشور برگزار شود.

وی در ادامه به وجود محدودیت هایی برای رفت و آمد در اطراف حرم خصوصا در ایام محرم اشاره کرد و اظهار داشت: مردم در جمعه ها نیز که تجمع پرشوری برای شرکت در نماز جمعه دارند گاهی برای پارک یک موتور در مضیقه هستند که برای این موضوع باید بطور اساسی فکر شود.

استاد دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه لازم است مدیران شهری، شهرداری با همکاری سایر نهادهایِ مسئول، فکری برای رفع این مشکلات بکنند، خاطرنشان کرد: البته طی جلساتی که گاهی با متخصصان ترافیک و شهری داشته ایم انگار دارند کارهایی می کنند.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: البته گاهی اوقات جلساتی با مهندسین، طراحان و متخصصین ترافیک داشته ایم که انگار بفکر هستند اما عزمی ملی برای این قضیه لازم است، اگر اینجا حرم سوم اهل بیت است از شخص وزیر مسکن باید شروع شود برای اینکه وی این قضیه را به نوعی هدایت و حمایت کند و مدیران استانی هم نیازهایشان درباره تصمیمات ملی به آنها انتقال بدهند و آنچه از آنها دستور می رسد اینجا عمل کنند نه اینکه دست روی دست بگذارند.

دژکام بیان کرد: شیراز باید نقش خود را به واسطه نگاهی که در سطح ملی و بین المللی به آن است و توجه ویژه رهبری را به عنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی جهان تشیّع دارد، به درستی ایفا کند.

وی افزود: قاعدتا زمینه های ساختمانی، ترافیکی و امثال این ها باید برای چنین هدفی سازماندهی و اصلاح شود که امیدواریم این هدف محقق شود.

کمبود ما تقوا است نه پول، ارز، سکه و طلا/ اعتمادِ مردم نسبت به حراست از موقوفات تقویت شود/ سرانه هر فرد از بودجه کشوری مشخص شود/ تاکید بر شفافیت در نحوه تعیین بودجهاعتماد مردم نسبت به حراست از موقوفات تقویت شود
نماینده ولی فقیه در فارس به روزِ وقف که در هفته گذشته بود، اشاره کرد و گفت: انسان وقتی می میرد پرونده اعمالش بسته می شود اما افرادی که وقف کرده اند پرونده شان باز است و مدام از صدقه جاریه ای که بجا گذاشته اند در پرونده شان ثبت می شود.

استاد دانشگاه شیراز بیان کرد: ما در رابطه با اوقاف نیاز داریم که مسئولان، اعتمادِ مردم نسبت به حراست از موقوفات را تقویت کنند و موقوفات مطابق نظرِ واقف در راه خیر مصرف شود و خدای نکرده سوء استفاده نشود که البته همین طور است اما باید اعتماد مردم افزایش پیدا کند.

دژکام در ادامه از کسانی که گاهی از وقف برای کارخیری استفاده می کنند خواهش کرد که این موضوع را اعلام کنند چرا که اطلاع رسانی باعث می شود که دیگران تشویق به وقف شوند نه اینکه بگویند کارِ خیر می شود و ثوابش به صاحبش می رسد.

وی با اظهار اینکه موقوفات باید احیا بشوند، به موضوع دیگری درخصوص اینکه گاهی ممکن است در ذهن ما بیاید که اگر چیزی هم وقف نیست آن را با وقف مخلوط کنیم چرا که کار خوبی است، اشاره کرد و گفت: نه، بگذاریم بعضی چیزها که مربوط به منابع طبیعی است همان گونه باقی بمانند تا زمانی که لازم شد نظام در مصارفی که باید، آن را بکار گیرد از طرفی هم باید بگذاریم آنچه وقف است وقف بماند.

امام جمعه شیراز در ادامه با بیان اینکه هم منابع طبیعی به اوقاف انصاف بدهد و هم اوقاف به منابع طبیعی انصاف بدهد، تصریح کرد: در این دعواهایی که است، کشمکش نیست هر دوتایش (منابع طبیعی و وقف) در حکومت اسلامی مربوط به امام زمان است.

تفقه در دین، برنامه ریزیِ اقتصادی و صبر از نشانه های ایمان است
به گزارش شیرازه، این استادِ اخلاق، ضمن قرائت روایتی از امام رضا (ع)،« لا یستكمل عبد حقیقة الایمان حتی تكون فیه خصال ثلاث: التفقه فی الدین، و حسن التقدیر فی المعیشة، و الصبر علی الرزایا؛ هیچ بنده به حقیقت كمال ایمان نرسد تا سه خصلتش باشد: بینایی در دین، و اندازه داری در معیشت، و صبر بر بلاها» گفت: تکمیل ایمان بندگان از منظرِ امام هشتم منوط بر سه خصلتِ تفقه در دین، برنامه ریزی در اقتصاد و صبر است.

دژکام با تاکید بر اینکه مومن باید دین شناس باشد، اظهار داشت: کسی که دین شناسی اش کامل نباشد ایمانش لطمه می خورد اما هر چه تفقه در دین اوج می گیرد ایمان کامل تر می شود و دانش در دین نیز افزایش پیدا می کند.

وی افزود: تقلید از سرِ ناچاری است اگر فردی نمی داند باید تقلید کند اما کسی که فقیه است احتیاجی به تقلید ندارد چرا که خود می داند.

حکومت اسلامی باید زمینه یادگیری مردم را فراهم کند/ آموزش و پرورش بر تعلیمِ مسائل دینی و تفقه در دین دقت جدی داشته باشد
نماینده ولی فقیه در فارس با تاکید بر اینکه زشت است فردی که دیپلم دارد و 12 سال در جمهوری اسلامی درس خوانده احکام نمی داند و قرآن خواند بلد نیست، تصریح کرد: آموزش و پرورش باید این موضوع را حل کند و حکومت اسلامی نیز زمینه یادگیری مردم را فراهم کند.

امام جمعه شیراز با اظهار اینکه اگر زمینه فراگیری فراهم نشده است باید فکری بکنیم، اعلام کرد: این موضوع که می گویند جوانان دین گریز شده اند همه اش به جوانان باز نمی گردد؛ جوانان فطرتی پاک و دل هایی زلال دارند و مشکل از ناحیه آنها نیست باید ببینیم آیا ما درست یاد داده ایم یا نه؟ لذا آموزش و پرورش باید دقت جدی بر روی این مسئله داشته باشد و دانایی در آموزش و تفقه دین باید ایجاد شود.

دژکام تصریح کرد: وقتی جوانان یاد بگیرند، در آینده که عهده دار مسئولیت شدند وظیفه شان را به نحو احسن انجام می دهد اما اگر نادان باشند هر چقدر هم از بالا دستور بدهند او نمی تواند مجری خوبی باشد.

استاد دانشگاه شیراز بخش دوم روایت امام رضا را مربوط به برنامه ریزی در مسائل اقتصادی دانست و اظهار داشت: امروزه در این خصوص ضعف داریم؛ رهبر انقلاب اسلامی طی هشت سال گذشته بارها بر روی مسئله اقتصاد تاکید داشته و شعارهای سال را بر این اساس انتخاب کرده اند.

وی افزود: امسال نیز به نام حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است، اما آنچه که در مراکز اجرایی ما انجام شده اصلا به این سمت نبوده است.

دولت های ما باید تصمیماتی می گرفته اند اما جرات نکردند/ وضعیت بانک ها باید اصلاح می شد اما این اتفاق نیفتاد
نماینده ولی فقیه در فارس بیان کرد: دولت های ما باید تصمیماتی می گرفته اند اما جرات نکردند، وضعیت بانک ها باید اصلاح می شد اما این اتفاق نیفتاد.

امام جمعه شیراز با اعلام اینکه تلاش هایی که باید صورت می گرفت، انجام نشد تا کار بجایی رسید که دشمنان می خواهند اصل اقتصاد ما را از بین ببرند، با طرح این سوال که ما الان باید این موضوع را حل کنیم یا نه، تصریح کرد: توقع ما از این دولت و دولت های بعدی این است که این تصمیمات مردانه و جدی بگیرند و پایش بایستند، مردم نیز حمایت می کنند.

دژکام گفت: ممکن است اقتصاد کنونی کشور ما به یک جراحی عمیقی نیاز داشته باشد که در این راستا کم و زیادهایی وجود دارد اما مبرهن است که نمی توانیم اجازه بدهیم این مشکلات و بیماریِ جامعه مان بزرگتر شود.

سرانه هر فرد از بودجه کشوری مشخص شود/ تاکید بر شفافیت در نحوه تعیین بودجه کشور
استاد اخلاق در دانشگاه شیراز بر اهمیت شفاف سازی تاکید داشت و اعلام کرد: بودجه کشور تا دو ماه دیگر از طرف دولت به مجلس جهت بررسی ارائه می شود، اما مردم و آدم های خبره نیز نمی دانند چه می خواهد بشود که این باعث می شود عده ای سوء استفاده کنند.

وی با اظهار اینکه دعوایی که این وزیر با آن وزیر دارد و لابی هایی که اتفاق می افتد بخاطر همین معلوم نبودن وضعیت بودجه است، بیان کرد: حساب و کتاب بودجه به تناسب سرانه افراد در کشور واضح نیست، به همین دلیل هر فردی برای شهر خودش می خواهد بودجه بیشتری بگیرد و در تعیین بودجه شرایط نامعلومی وجود دارد.

امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه اگر می خواهیم رشد سامان مندی داشته باشیم باید سرانه بودجه هر فرد در کشور مشخص شود، گفت: علت اینکه برخی از وزیر سوال دارند اما قبل از اینکه وزیر به مجلس برسد سوالشان را پس می گیرند، چیست آیا غیر از این است که امتیازی می خواهند که سوالشان را نپرسند؟

دژکام تصریح کرد: ما توقع داریم که مجلس، معاونت برنامه و بودجه و ریاست جمهوری یک مقدارِ منصفانه ای برای سرانه هر فرد مشخص کنند که از این سوء استفاده ها جلوگیری شود.

علت هزینه کردهای میلیاردی در انتخابات چه بوده؟/ افرادی که برای پیروزی در انتخابات هزینه میلیاردی کردند چگونه می خواهند این مبالع را جبران کنند؟
امام جمعه شیراز درخصوص تلاش های مبهم نمایندگان برای دریافت بودجه برای شهر خود، گفت: این سوء ظن وجود دارد که شاید گاهی اوقات منافع شخصی افراد دخیل باشد و ممکن است خدای نکرده پیرو عدم شفافیت اتفاقاتی بیفتد که نباید.

وی با طرح این سوال که علت تلاش عده ای در زمان انتخابات با هزینه کردهای میلیارد تومانی برای ورود به مجلس چیست، اذعان داشت: اعلام شده حقوق نجومی وجود ندارد پس این افراد از چه راهی می خواهند این مبالغ کلانی که در انتخابات خرج کرده اند را به دست بیاورند؟ آیا افرادی پیدا شده اند که حاضر شده اند محض رضای خدا هزینه های میلیاردی برای رأی آوردنِ عده ای صرف کنند؟ اگر محض رضای خدا است که الحمدلله ما دیگر مشکلی نداریم!

دژکام سومین ویژگی انسان مومن در کلام امام رضا (ع) را صبر دانست و گفت: کسی که صبر ندارد ایمانش ناقص است.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۸ آبان ۱۳۹۷
0
منظور امام جمعه محترم از سرانه هر فرد نیاز به توضیح دارد