کد خبر: ۱۲۶۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۱۹ آبان ۱۳۹۷

ساخت خیابان در دل ورزشگاه پارس شیراز برای حل مشکل ترافیک

ورزشگاهی در محله میانرود شیراز پس از 21 سال انتظار ساخته شده ولی مسیرهای دسترسی تماشاگران به ورزشگاه یا راه های خروج این ورزشدوستان از این مکان، ساخته نشده و چاره کار این شده که بخشی از این ورزشگاه باید خراب و خیابان ایجاد شود تا مشکل دسترسی ها از بین برود.
به گزارش شیرازه، پیش بینی نشدن معابر عمومی متناسب ورزشگاه پارس و فروش زمین های اطراف این مجموعه تا چند متر مانده به دیوارهای ورزشگاه و تبدیل آنها به منازل مسکونی، منجر به ایجاد گره کور ترافیکی در این محل هنگام برگزاری مسابقات فوتبال شده تا جایی که به گفته برخی مسئولان، تنها راه حل ممکن تخریب دیوارهای ورزشگاه و آزاد کردن فضا برای احداث معبر است.
انتظار شیرازی ها برای احداث ورزشگاه پارس، سال 97 به سر آمد، اما بعد از برگزاری اولین مسابقه در این ورزشگاه 50 هزار نفری ایرادی فنی و جدی نمایان شد که کام همه را از جمله تماشاچیان و اهالی که در اطراف این ورزشگاه زندگی می کنند تلخ کر.
بعد از اتمام مسابقه،جمعیت چند هزار نفری برای خروج از این محوطه، سرازیر کوچه های اطراف این ورزشگاه می شوند و خیابان کوچک و نامناسبی که در مقابل این ورزشگاه قرار دارد ظرفیت خروج چند هزار خودرو را ندارد و عملا ساعت ها بعد از بازی فوتبال در مقابل ورزشگاه پارس ترافیکی سنگین حاکم می شود.

** داستانی برای ورزشگاه باستانی
کلنگ ساخت ورزشگاه پارس در سال 76 در شهرک میانرود شیراز به زمین زده شد اما عدم تخصیص بودجه مناسب و بموقع موجب کندی عملیات اجرایی آن شد تا جایی که بسیاری از اهالی شیراز از این پروژه به عنوان میراث باستانی فارس نام می بردند.
عملیات ساخت ورزشگاه پارس در دولت نهم و دهم نیز به رغم درآمد بالای حاصل از فروش نفت بشکه ای 140 دلار همچنان کند پیش رفت و بخت با این طرح یار نبود تا کار به دوش دولت بعدی افتاد.
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید عزمی برای اتمام پروژه های نیمه تمام ایجاد شد و ورزشگاه شیراز نیز از این رویکرد بی نصیب نماند و با تزریق بیش از 540 میلیارد ریال بودجه ،انتظار اهالی خطه فارس به پایان رسید و ورزشگاه میانرود یا پارس شیراز در فروردین 97 با حضور وزیر ورزش و جوانان افتتاح شد و اولین بازی مردادماه همین سال در این ورزشگاه بین دو تیم قشقایی شیراز و مس کرمان برگزار شد.
هنگام برگزاری اولین بازی فوتبال در ورزشگاه پارس بین دو تیم مس کرمان و قشقایی شیراز ترافیکی سنگین در خیابانهای منتهی به این ورزشگاه ایجاد شد که نشان از عدم پیش بینی این مساله قبل از احداث مجموعه ورزشی پارس داشت.

** هجوم و سرگردانی
کارشناس مسائل ورزشی در این باره می گوید:ساخت و سازهای نامتعارفی در 20 سال گذشته در حریم ورزشگاه 50 هزار نفری فارس صورت گرفته که اکنون به واسطه آن هنگام برگزاری مسابقات گره کور ترافیکی در اطراف این ورزشگاه ایجاد می شود.
سیروس خلیقی افزود:بعد از پایان هر بازی در این ورزشگاه ،مردم برای خروج از این محوطه وارد کوچه های اطراف می شوند که این وضعیت دردسرهایی را برای مردم و ساکنان محل ایجاد کرده است.
او گفت: در بازی هایی که در چند ماهه گذشته در این ورزشگاه تازه تاسیس برگزار شده حداکثر 15 هزار نفر جمعیت برای دیدن یک بازی به این محل آمده اند در صورتی که این ورزشگاه ظرفیتی معادل 50 هزار نفر جمعیت را دارد و اگر روزی استقلال یا پرسپولیس برای برگزاری مسابقه ای به شیراز سفر کنند و یا بازی در سطح ملی و بین المللی در این محل برگزار شود که مورد استقبال شهروندان باشد، قطعا مشکل ترافیکی موجود تشدید خواهد شد و چه بسا به بروز حادثه ای بزرگ نیز منجر شود.
وی ادامه داد: در بازی های مهمی مانند دربی فجر سپاسی و قشقایی که دو تیم شیراز هستند جمعیت زیادی به ورزشگاه پارس خواهد آمد که در آن صورت با توجه به معابر نامتناسب منتهی به این مجموعه قطعا مشکلات زیادی ایجاد می شود.
این کارشناس و خبرنگار حوزه ورزشی استان فارس با اشاره به حاشیه سازی های برخی رسانه ها مبنی بر عدم تکمیل عملیات اجرایی این ورزشگاه و افتتاح زودهنگام آن افزود: ساخت این ورزشگاه و اقدامات درونی آن تکمیل شده و حادثه هایی مانند قطعی برق در بین بازی و ... نیز امری طبیعی است که ممکن است برای هر مکان دیگری نیز اتفاق بیفتد و گرنه به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری این ورزشگاه در زمان افتتاح تکمیل شده بود.

** تجاوز به ورزشگاه برای ساخت معبر منطقی نیست
خلیقی اظهار داشت: هزینه های زیادی برای ساخت دیوارها و سردر ورودی این مجموعه شده و منطقی نیست که اکنون برای ساخت معبر به زمین این ورزشگاه تجاوز و این بناها تخریب شود و قطعا اگر این اقدام رخ دهد حریم و زیبایی بصری این مکان ورزشی نقض خواهد شد.

** شهرداری شیراز پاسخگوی مشکل ترافیک ورزشگاه پارس باشد
مدیر کل ورزش و جوانان فارس در این باره گفت: شهرداری شیراز باید پاسخگوی ترافیک و مشکلات به وجود آمده در اطراف ورزشگاه تازه تاسیس پارس باشد.
حیدر علی کامیاب کلانتری پیش تر در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در رابطه به ترافیک بوجود آمده هنگام برگزاری دیدار تیم های مس رفسنجان و قشقایی شیراز در خیابان های همجوار ورزشگاه پارس افزود: در آن زمان که قرار شد این ورزشگاه در جنوب شیراز و در منطقه میانرود ساخته شود هیچ خانه ای در این مکان وجود نداشته است.
وی اضافه کرد: شهرداری شیراز در سال های گذشته مجوز ساخت منازل مسکونی بدون در نظر گرفتن حریم ورزشگاه 50 هزار نفری پارس را صادر کرده و از این رو باید پاسخگوی مجوزهای غیرقانونی و مشکلاتی که به وجود آمده باشد.
مدیرکل ورزش و جوانان فارس ادامه داد: قطعا اطراف این ورزشگاه در بازی های پرتماشاگر با مشکل بیشتری مواجه خواهد شد و این امر نیز برای افرادی که در این منازل مسکونی زندگی می کنند مشکل آفرین خواهد شد و باید شهرداری این مشکلات را حل کند.

** شوخی می کنند
شهردار شیراز در گفت و گو با خبرنگار ما اعلام کرد : ورزشگاه 50 هزار نفری پارس براساس احداث یک مجموعه ورزشی در این وسعت در طرح جامع تفصیلی شیراز دیده نشده و اکنون معابر این محدوده متناسب این ورزشگاه نیست.
حیدر اسکندرپور افزود: در جلسه مدیران شهرداری شیراز که اخیرا برگزار شد رئیس سازمان عمران شهرداری ،گزارشی در زمینه ساخت دو معبر جدید در اطراف این ورزشگاه ارائه کرد که با بهره برداری از این معابر تا حدودی مشکل این ورزشگاه حل خواهد شد.
وی ادامه داد: البته بایستی در طرح جامع تفصیلی شهر شیراز پیش بینی های لازم برای ایجاد مسیرهای دسترسی مناسب ورزشگاه پارس می شده که متاسفانه این امر محقق نشده است.
شهردار شیراز در پاسخ به این سوال که مدیرکل ورزش و جوانان فارس اظهار کرده که شهرداری شیراز مجوز ساخت منازل مسکونی بدون در نظر گرفتن حریم ورزشگاه 50 هزار نفری پارس را در گذشته صادر کرده است از این رو باید پاسخگوی مجوزهای غیرقانونی و مشکلاتی که به وجود آمده نیز باشد و اینکه آیا تخلفی در گذشته در این باره رخ داده است؟ گفت: تخلفی در خصوص فروش صدور مجوز ساخت منازل مسکونی در این محل در گذشته صورت نگرفته است و احتمالا اظهارات مدیرکل ورزش و جوانان فارس در حد شوخی بوده است.

** ورزشگاه تخریب شود تا معبر بسازیم
شهردار منطقه 9 شیراز در این باره اظهار داشت: در حال حاضر یک باند خیابان مجاور ورزشگاه پارس ساخته شده و برای احداث باند دیگر آن نیز باید دیوار این ورزشگاه تخریب،جابه جا و فضای مورد نیاز آزاد شود.
بهنام احمدزاده افزود: تملک و آزاد سازی یک باند این مسیر که هزینه زیادی نیز در برداشته انجام شده و اکنون باید دیوار ضلع جنوبی این ورزشگاه تخریب و جابه جا شود تا بتوان این خیابان با عرض حدود 35 متر مربع را احداث کرد.
وی گفت: بهره بردار اصلی این مجموعه اداره کل ورزش و جوانان فارس است و اکنون باید دیوارهای این ورزشگاه را جابه جا و فضا را برای ساخت خیابان آزاد کند.
شهردار منطقه 9 شیراز بر اینکه اگر خیابان 35 متری در مجاور این ورزشگاه احداث شود کمک زیادی به کاهش ترافیک این محدوده در زمان برگزاری مسابقات خواهد کرد،افزود: در حال حاضر عملیات برش کوه در ادامه خیابان بهارستان در حال انجام است که با تکمیل این مسیر ترافیک در زمان خروج و تخلیه ورزشگاه پارس کاهش می یابد بگونه ای که ترافیک مقابل این مجموعه ورزشی برای تخلیه به 45 متری فرزانگان هدایت و در ادامه با استفاده از پل فرزانگان خودروها وارد کمربندی و از این محدوده خارج می شوند.
احمدزاده با بیان این مطلب که بخشی از زمین مجاور ورزشگاه پارس به وسعت حدود 300 هکتار متعلق به ارتش است،اظهار داشت: توافق نامه ای با این نهاد نظامی در زمینه 60 هکتار از این زمین در حال انعقاد است که این وسعت تفکیک و به مجموعه ای مسکونی، خدماتی و تجاری تبدیل شود.
وی ادامه داد: زمینی در ادامه خیابان شهدای ورزشکار که در نزدیکی ورزشگاه پارس واقع شده قرار دارد که می توان با استفاده از آن این خیابان را به خیابان گل محمدی متصل کرد.

**پل قدیم میانرود احیا شود
شهردار منطقه 9 شیراز اظهار داشت: اگر در محل پل قدیم میانرود با هماهنگی سازمان قطار شهری که در این منطقه در حال عملیات احداث مترو است پلی جدید احداث شود می توان بخشی از ترافیک این محدود را به بلوار طلائیه و در نهایت به سمت کمربندی انتقال داد که با این کار قطعا مشکل ترافیک بعد از برگزاری مسابقات در ورزشگاه پارس نیز رفع خواهد شد.
وی بیان کرد: در طراحی مترو خط دو شیراز اولین ایستگاه در فاصله حدود یک کیلومتری ورزشگاه پارس پیش بینی شده که با تکمیل آن در آینده می تواند بخشی از بار ورود و خروج تماشاگران به مجموعه ورزشی را به دوش بکشد.
وی در پاسخ به سوالی درباره واگذاری زمین های حریم پارس برای احداث منازل مسکونی گفت: واگذاری زمین های این محدوده برای ساخت منازل مسکونی مربوط به دهه هفتاد و اوایل هشتاد بوده که تفکیک و فروخته شده است.
یکی از ورزشدوستان می گفت احداث خیابان از میان ورزشگاه شاید شگفت انگیز باشد اما در برخی کشورها خیابان از میان فرودگاه هم عبور داده شده است.
ایرنا
نظرات بینندگان