کد خبر: ۱۲۶۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۲۰ آبان ۱۳۹۷
وزیر اسبق بهداشت:

بیمه سلامت دچار افت خدمات شده/بنگاه‌داری بیمه‌ها یک معضل است

وزیر اسبق بهداشت با انتقاد از بنگاه‌داری بیمه‌ها گفت: بیمه سلامت دچار افت خدمات شده است.
به گزارش شیرازه، کامران باقری لنکرانی عصر امروز در جمع خبرنگاران با توجه به مشکلات بیمه سلامت در عدم پرداخت مطالبات سنگین بیمارستان های خصوصی و نپذیرفتن دفترچه بیمه بیماران، اظهار داشت: هدف از تشکیل بیمه سلامت، کمک به اقشار فقیر بود اما به دلیل حجم بسیار بیمه‌شدگان و بالا رفتن هزینه‌ها و عدم اجرای صحیح قانون در طرح تحول سلامت، به‌یک‌باره دچار افت خدمات شد.

وی با بیان اینکه مشکلات بیمه سلامت با همدلی مجلس، سازمان نظام پزشکی و دولت قابل‌حل است، خاطرنشان کرد: در بحث بیمه سلامت پول کمی گذاشته نشده است و انتظار می‌رفت حداقل  پوشش بیمه‌شده‌های قبلی که خانواده کارمندان دولت هستند، کم نشود.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت استان فارس همچنین گفت: البته مسؤولان بیمه سلامت در حال حاضر تغییراتی در برنامه‌های خود انجام داده‌اند.

وزیر اسبق بهداشت به ناکارآمدی بیمه پایه نیز اشاره کرد و گفت: متأسفانه طبق تحقیقی که کردیم پوشش بیمه پایه، هیچ محافظتی در برابر هزینه‌های سلامت مردم ندارد.

لنکرانی افزود: اینکه بیمه پایه هیچ ارزشی ندارد، مسئله ترسناکی است و قطعاً باید تغییراتی صورت گیرد و پوشش آن عمیق‌تر شود.

وی با بیان اینکه بخش مهم پوشش همگانی سلامت، تأمین مالی آن است، اظهار داشت: در طرح تحول سلامت نیز بحث اصلی پوشش همگانی بود و سال اول خوب پیش رفت اما پس‌ازآن به دلیل بالا رفتن سقف پوشش، دچار بحران شد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: حل مشکلات سلامت و بیمه همگانی، احتیاج به همدلی سازمان نظام پزشکی، مجلس و دولت دارد، اما در حال حاضر هرکسی ساز خود را می‌زند و حتی بسیاری از سازمان‌ها مخالف این هماهنگی هستند.

وزیر اسبق بهداشت افزود: در مواردی برخی از سازمان‌ها خودشان بیمه‌های جداگانه داشته و خدمات اضافه ارائه می‌دهند، درحالی‌که طبق قانون توسعه پنجم، قانون گزار حرفش این است که تمام مردم باید یک بیمه پایه داشته باشند.

لنکرانی به دور شدن بیمه‌ها از هدف اصلی نیز اشاره کرد و گفت: متأسفانه بیمه‌ها در مقطعی دچار بنگاه داری شده و این مسئله هنوز هم ادامه دارد، درحالی‌که سازمان بیمه پایه کشور نباید دچار بنگاه داری شود.

وی همچنین در مورد وضعیت دانشگاه علوم پزشکی در دوره مدیریت جدید نیز گفت: در شرایط بحرانی، مدیریت کردن سخت است و امیدواریم که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بتوانند بر مشکلات فائق آیند.

یادآور می شود به دلیل عدم پرداخت مطالبات بیمارستان های خصوصی شهر شیراز از سوی بیمه سلامت، 2ماه و اندی است که این بیمارستان ها در حال اعتصاب به سر برده و از پذیرفتن دفترچه بیماران سر باز می زنند که این مسئله مشکلات بسیاری را به خصوص برای اقشار ضعیف جامعه ایجاد کرده است.
فارس
نظرات بینندگان