کد خبر: ۱۲۶۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۸ - ۲۰ آبان ۱۳۹۷
در دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده مفسدان و اخلالگران اقتصادی فارس مطرح شد:

نگهداری گندم در کنارِ سرویس بهداشتی و فضای روباز و نامناسب توسط مرکز خرید «سکه روان»/ رئیس دادگاه: گندم هایی که تبدیل به آرد می شوند از چند فیلتر عبور می کنند؛ گندم های خاکی سر سفره مردم نخواهد آمد/ کلاه گذاری دولت بر سرِ خود!

دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده مفسدان و اخلالگران نظام اقتصادی در استان فارس به صورت علنی، با ترکیب سه قاضی در شعبه ویژه بررسی جرایم اقتصادی در دادگاه انقلاب شیراز برگزار شد.
نگهداری گندم در کنارِ سرویس بهداشتی و فضای روباز و نامناسب توسط مرکز خرید سکه روان/ قاضی ساداتی: گندم هایی که تبدیل به آرد می شوند از چند فیلتر عبور می کنند؛ گندم های خاکی سر سفره مردم نخواهد آمد
به گزارش شیرازه، بخش چهارم رسیدگی به پرونده مفسدان و اخلالگران نظام اقتصادی در استان فارس بیستم آبان ماه به صورت علنی و با ترکیب سه قاضی در شعبه ویژه بررسی جرایم اقتصادی در دادگاه انقلاب شیراز برگزار شد (تاکنون هشت جلسه علنی و دو جلسه غیرعلنی برگزار شده است) و ریاست دادگاه بر عهده قاضی سید محمود ساداتی با مستشاری قاضی علی فرهادی پور و قاضی حسین رجایی نیا بود.

پرونده 11 نفر به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در امر توزیع مایحتاج عمومی کشور و کالای استراتژیک گندم و نیز اختلاط آن کالا با ماسه و ناخالصی های دیگر، فروش گندم خارجی به عنوان گندم داخلی، کم فروشی و گران فروشی و دوباره فروشی اختصاص داشت.

اسامی متهمینی که در جلسه امروز به دفاع از خود پرداختند به شرح ذیل است:

1. محمدهادی محمدی، فرزند عباس، 46 ساله، ساکن شیراز، شغل آزاد، باسواد، متاهل، تابعیت ایرانی
2. منوچهر پورفر، فرزند عبدالله، 68 ساله، ساکن شیراز، شغل بازنشسته فرهنگی، باسواد، متاهل، تابعیت ایرانی

تاکنون اتهام 9 نفر بررسی شده است و پرونده دو نفر دیگر از متهمین (اسمعیل نصراللهی و امیرکمالی سروستانی معروف به اشکان) نیز در جلسه بعدی رسیدگی خواهد شد.

نماینده دادستان شیراز همچون جلسات پیشین، به قرائت اتهام این یازده نفر مبنی بر فروش گندم خارجی به جای تولید داخلی، فروش مجدد گندم دولتی به مراکز خرید، ثبت سوری خرید گندم در سامانه شرکت بازرگانی دولتی، مخلوط کردن ماسه و سایر ناخالصی ها با گندم پرداخت و درخواست رسیدگی و بررسی پرونده متهمین را مطرح کرد.

اطلاعی از نحوه نگهداری گندم ها در مرکز خرید سکه روان نداشته ایم!
به گزارش شیرازه، در ابتدای جلسه فیلمی درخصوصِ اثبات اتهام افرادی که کم فروشی، گران فروشی، دوباره فروشی، اختلاط گندم با ماسه و خاک و اخلال در امر توزیع مایحتاج عمومی کشور را در پرونده خود دارند پخش شد و مدیرعامل شرکت غله و بازرگانی منطقه 3 کشور به بیان مطالبی در خصوص فیلمِ پخش شده و اتهام برخی از متهمین پرداخت.

لطیف رستاد اعلام کرد: مرکز نگهداری گندم سکه روان واقع در قیر و کارزین گندم ها را در شرایط و فضای نامناسبی نگهداری می کرده و ما (اداره غله) هیچ اطلاعی از این جریان نداشته ایم.

محمود پورمند مدیر مرکز خرید سکه روان که سعی در توجیه این موضوع داشت پس از دیدن فیلمِ نگهداری از گندم ها جلوی درب سرویس بهداشتی و در شرایطی کاملا نامناسب بود، سکوت کرد.

وکیل مدافع متهم خطاب به قاضی دادگاه خواهش کرد که این مطلب رسانه ای نشود تا موجبات تشویق اذهان عمومی فراهم نشود، ولیکن رئیس دادگاه در این خصوص بیان کرد: رسانه ای شدن این مطالب منع قانونی ندارد.

گندم هایی که تبدیل به آرد می شوند از چند فیلتر عبور می کنند
قاضی ساداتی مطالبی جهت شفاف سازی و آسودگی خاطر شهروندان مبنی بر اینکه گندم هایی که تبدیل به آرد می شوند از چند فیلتر رد می شوند و بطور کامل پاکسازی می شوند و آلودگی وارد آرد و نان نمی شود، بیان کرد و اظهار داشت: اقدامات غیرقانونی متهمین، شناسایی شده و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

متهم در پاسخ به رئیس دادگاه درخصوص اینکه آیا قبول دارید که این فیلم از مرکز سکه روان تهیه شده است یا نه، فیلم تهیه شده را تائید کرد و آن را پذیرفت.

در بخشی از فیلمی که برای حاضرین در دادگاه پخش شد، تعدادی از کامیون داران درخصوص اینکه بارهای گندمی که از مرکز مرند افزر و خوشه طلایی سروستان آورده اند پذیرفته نشده است صحبت می کنند و علت را وجود خاک و آلودگی در گندم عنوان می کنند.

قاضی ساداتی خطاب به مدیر مرکز مرند افزر (ثاقب پور) گفت: آیا قبول داری که این کامیون ها از مرکز شما بارگیری داشته اند یا خیر، بارگیری کامیون ها از مرند افزر را پذیرفت و اظهار داشت: البته سه نفر از رانندگان کامیون ها دربستیِ کمالی سروستانی مدیر سیلوی خوشه طلایی بوده اند.

مرکز خرید سکه روان هیچ گونه شرایط مطلوب برای نگهداری گندم نداشته است
مدیرعامل شرکت غله و بازرگانی منطقه 3 کشور درخصوص شرایط نگهداری گندم در مراکز خرید و سیلوها گفت: تمامی مراکزی که با ما همکاری دارند یک کد جهت تامین شرایط استاندارد نگهداری دریافت کرده اند؛ مرکز خرید سکه روان هیچ گونه شرایط مطلوب برای نگهداری گندم نداشته است.

به گزارش شیرازه، جای بسی تامل است که چرا نظارت توسط اداره غله چنان ضعیف بوده که به تحویل یک کد به مراکز خرید بسنده کرده و نظارت هایی که داشته اند سطحی بوده است که اگر اینگونه نبود تخلفات این متهمین می بایست پیش از این ها محرز شود.

شاید گفته شود که ما نظارت های خود را انجام داده ایم اما متهمین با مهارت توانسته اند تخلفات خود را از چشمان ناظرین ما پنهان کنند که در این صورت نیز باید اعلام کرد که گندم ها در زمان تحویل به کارخانه آرد که به گفته خودشان از چند فیلترِ پاکسازی و شستشو عبور می کند باید از وجود ناخالصی، آلودگی ها و افت گندم مطلع می شدند اما سکوت پیشه کرده و اقدامی برای برخورد با این مسائل نکرده اند!

اگر اداره غله بر عملکرد شرکت ها و مراکز خرید نظارت داشته پس چگونه گندم ها با خاک مخلوط شده؟/ دادستان موظف است مدیرانی که سهل انگاری یا سکوت کرده اند را محاکمه کند
منصور جباری عضو هیئت مدیره اداره غله فارس در پاسخ به سوالِ قاضی فرهادی‌ پور مستشار دادگاه درخصوص اینکه اگر شما نظارت داشته اید پس چگونه گندم ها با خاک مخلوط شده، گفت: نمی دانیم و این سوال ما نیز است!

رئیس دادگاه تصریح کرد: دادستان موظف است نسبت به تعقیبِ مدیران، بازرسان و ناظرینی که در انجام وظیفه خود سهل انگاری کرده یا سکوت کرده اند اقدام کند چرا که متخلفین باید محاکمه شوند.

شیرازه؛ زمانِ آزمایش گندم ها در اداره غله اجازه ورود به خبرنگار صدا و سیما به محیط آزمایشگاه داده نشده و کارشناس حراست اداره غله اعلام کرده بود که خیلی از این اتفاقات می افتد اگر بخواهیم به صدا و سیما و تلویزیون اجازه ورود بدهیم که نمی شود که البته خبرنگار صدا و سیما، با زیرکی بدون اینکه این افراد متوجه شوند اقدام به ضبط فیلم و صوت از این افراد کرده بود.

علیرضا سلیمانی مدیر آزمایشگاه و احمد نامور کارشناس حراست در اداره غله استان فارس به جایگاه احضار شدند و درخصوص چرایی عدم اجازه ورود به خبرنگار صدا و سیما جهت حضور در زمان آزمایش گندم هایی که توسط متهمین تحویل داده شده بود مطالبی بیان کردند.

تائید وجود ناخالصی غیر مفید در گندم ها توسط مدیر آزمایشگاه و کارشناس حراست اداره غله
سلیمانی سعی در توضیحِ نیت کارشناس حراست اداره غله داشت که توسط رئیس دادگاه از ادامه توجیه در این خصوص منع و ملزم به توضیح درخصوص سوالاتی که پرسیده می شود، شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا گندم هایی که آزمایش کردید آلوده بودند یا خیر، گفت: 7 درصد افت مفید و 7 درصد نیز افت غیر مفید (وجود ناخالصی) در گندم ها مشاهده می شد.

کارشناس حراست اداره غله فارس ضمن تائید فیلمی که تهیه شده، اظهار داشت: این نکته را گفته ام اما برداشت دادگاه از صحبت هایم اشتباه است.

وی غیراستاندارد بودن گندم ها را تائید کرد و وجود خاک در گندم را پذیرفت.

جدول پاکی که پلشت و نجس است!/ قانونی شدنِ وجود آشغال و ناخالصی در گندم.../ قانونِ درصد افت گندم توسط وزارت جهاد کشاورزی اصلاح شود
قاضی ساداتی بخشی از سخنان خود را به بیان مطالبی درخصوص ضعف قانونی و ایجاد زمینه ی ارتکاب جرم در قالب قانون! پرداخت، با اعلام اینکه در تمام دنیا، حتی افغانستان تنها افت دو درصدی را قبول دارند اما ایران با جایز اعلام کردن افت 7 درصدی عملا راه اختلاط گندم با ناخالصی ها تا اندازه 7 درصد باز کرده است که با این وضع، طبیعی است که افرادی در پی کسب سود بیشتر گندم را با خاک و غیره مخلوط کنند و در پی ارائه گندم با کیفیت نیستند، اذعان داشت: آقایان با این قانون، وجودِ آشغال و ناخالصی در گندم را قانونی کرده اند!

وی با اظهار اینکه جدولی تحت عنوان جدول پاک توسط شرکت غله نامیده شده که این جدول نه تنها پاک نیست بلکه پلشت و نجس است، تصریح کرد: علت اینکه دورریزی های نان زیاد شده، آردهای نامرغوبی است که به نانوا تحویل داده می شود و شاطر هم برای پخت نان مجبور است نمک اضافه کند.

رئیس دادگاه انقلاب استان فارس با تاکید بر اینکه اداره غله و وزارت جهاد کشاورزی باید این قانون را اصلاح کند، اظهار داشت: لازم است در این راستا یک تحولی بنیادین صورت بگیرد تا دیگر شاهد اینگونه سوء استفاده ها نباشیم.

کلاه گذاری دولت بر سرِ خود!
وی افزود: دولت نیز با نوعِ نرخ گذاری بر روی گندم خودش بر سر خود کلاه می گذارد چرا که گندم را با مبلغ 1400 تومان از کشاورز خریداری می کند و با نرخ 600 الی 900 تومان به کارخانه آرد می فروشد که کارخانه بخشی از گندم را تبدیل به آرد می کند و قسمتی را نیز به دلالان می فروشد که دلالان این گندم را به همراه ناخالصی به صورتِ با واسطه یا بی واسطه با قیمتی بیش از 1600 تومان به خودِ دولت می فروشند!

به گزارش شیرازه، یکی از ابهامات این پرونده مبنی بر اینکه وقتی اداره غله متوجه وجود ناخالصی در گندم های شرکت خوشه طلایی سروستان شده بود چرا باز هم با این سیلو همکاری کرده بود، توسط قاضی فرهادی پور مطرح شد که پاسخ جباری بدین شرح بود: این شرکت طی سالهای 93 و 94 مشکلی نداشته است!

جباری در پاسخ به سوالِ قاضی ساداتی درخصوص اینکه در سال 94، دوازده نفر از رانندگان طی نامه ای خطاب به شرکت غله از تخلفات شرکت خوشه طلایی خبر داده بودند و عاجزانه درخواست پیگیری این موضوع را داشته اند و حتی اطلاعات خود را برای پیگیری های بیشتری اعلام کرده بودند، پس چرا هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است، اظهار داشت: این موضوع را با خوشه طلایی در میان گذاشته و درخواست پیگیری این موضوع را داشتیم!

وی درخصوص اینکه نظارت اداره غله بر روی کارخانه های آرد به چه شکل است، بیان کرد: به صورت سیستمی نظارت می کنیم.

عضو هیئت مدیره شرکت غله همچنین درباره اینکه آیا امکان تقلب در این نوع نظارت وجود دارد یا نه، پاسخ مثبت داد و اعلام کرد که امکان هر گونه تقلبی وجود دارد.

دوباره فروشی 13 تن گندم دولتی توسط کارخانه آرد لامرد
محمدی و پورفر دو متهمی که در این جلسه به دفاع از خود پرداختند، به ترتیب در جایگاه حاضر شده و به سوالات مطرح شده در دادگاه جواب دادند.

محمدی با اعلام اینکه منوچهر پورفر را سالهاست که به واسطه فرهنگی بودن، صداقت و دیانتش می شناختم، گفت: به واسطه اعتمادی که به او داشتم از او گندم خریدم.

وی افزود: پورفر به من گفت مراکزی هستند که خارج از فصلِ گندم بارگیری می کنند می خواهی گندم بخری، که من هم پنج هزار تن گندم را با شرایطی که گفته بود را بصورت شفاهی و بدون هیچ قراردادی خریداری کردم و هزینه گندم ها را از حساب شخصی خودم به حساب شخصی پورفر واریز کردم و هیچ گونه معامله ای با کارخانه نداشتم بلکه با شخص معامله کردم.

این متهم در واکنش به اینکه 4 میلیارد تومان به بیت المال ضرر زده ای، بیان کرد: بهای محصولِ بنده 6 میلیارد تومان است پس چگونه چهار میلیارد تومان ضرر به بیت المال وارد کرده ام؟

محمدی همچنین با تاکید بر اینکه من مسئول کار پورفر نیستم و تنها جوابگوی کارهای خودم هستم، تصریح کرد: این ضرری که اعلام می کنید را قبول ندارم و اصلا مطلع نبودم گندم ها دولتی هستند.

به گزارش شیرازه، کارخانه آرد لامرد 13 تن گندم دولتی را دوباره فروشی کرده است.

تنها بصورت اسمی مدیرعامل بودم!/ دریافت حقوق یک و نیم میلیونی برای مسئولیتی اسمی؟
منوچهر پورفر متهم به اخلال در امر توزیع آرد و گندم مورد نیاز مردم، دوباره فروشی و ثبت سوری گندم یارانه ای در سامانه، جایگزینی گندم خارجی با داخلی و اقدام به فروش گندم امانی دولت به صورت آزاد در زمانی که دولت اقدام به خرید تضمینی گندم می کرد به جایگاه احضار شد و به دفاع از خود پرداخت.

متهم، اقدام به فروش گندم های سرک دولتی«گندم های مازاد بر مصرف و ذخیره» به دلالان (500 تن به مزارعی و پنج هزار تن به محمدی) کرده و این افراد مجددا گندم دولتی را که خریداری کرده بودند را به مراکز خرید فروخته اند! این ها در حالی است که پورفر موظف بوده گندم های سرک ها را به دولت بازگرداند اما این کار را نکرده است.

وی پاسخ قانع کننده ای برای ارائه در دادگاه نداشت و تنها تاکیدات او در خصوص این بود که من کاره ای نبودم چرا که اختیارات محدودی داشته ام.

عجیب است که یک مدیرعامل! اختیاری نداشته باشد و بخاطر کارهایی که انجام نمی هد (طبق گفته خود اختیارات محدودی داشته و مدیرعامل بودن او تنها بصورت اسمی بوده) مبلغ یک و نیم میلیون تومان بصورت ماهانه از کارخانه دریافت می کند.

پورفر با بیان اینکه گندم هایی که بصورت آزاد فروخته شده مربوط به زمین های کشاورزی بوده نه اموال دولتی، اعلام کرد: تمامی مبالغی که به حساب من واریز شده را به حساب صاحب کارخانه انتقال داده ام.

لازم به ذکر است که ادامه رسیدگی به این پرونده به دلیل ضیق وقت به جلسه دیگری موکول شد.
نظرات بینندگان