کد خبر: ۱۲۶۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۲۱ آبان ۱۳۹۷
کارشناس مسئول برنامه ژنتیک معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

تحت پوشش قرار گرفتن ۵هزار زوج ناقل تالاسمی در فارس

دکتر رستگار با اشاره به تحت پوشش قرار گرفتن پنج هزار زوج ناقل تالاسمی در استان فارس گفت: میزان بروز تالاسمی از حدود ۱۹۰ مورد پیش از اجرای برنامه غربالگری، به یک مورد در سال ۹۶ رسیده است.
به گزارش شیرازه، تالاسمی ماژور یک بیماری کشنده خونی و شایع ترین بیماری تک ژنی در ایران است؛ تعداد مبتلایان به این بیماری در ایران در حدود کل بیماران اروپاست؛ طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی، هر بیمار بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان هزینه در طول عمر بر سیستم سلامت کشور تحمیل می کند.

کارشناس مسوول برنامه ژنتیک معاونت بهداشت دانشگاه گفت: تالاسمی در مناطق جنوب و شمال کشور بسیار شایع است و شیوع ناقلان این ژن در بعضی از این مناطق به ۱۲ در ۱۰۰ نفر می رسد که این امر باعث انطباق مناطق جغرافیایی شیوع ناقلان تالاسمی با مناطق درگیر با بیماری تالاسمی در گذشته شده است. در استان فارس نیز به ویژه در مناطق جنوبی و شرقی، شیوع این بیماری بالاتر است.

دکتر «محسن رستگار» با بیان اینکه ناقلان تالاسمی فاقد علامت بوده و رنگ پریدگی مختصر تنها علامت ظاهری آنهاست، افزود: تنها راه تشخیص قطعی، آزمایش گستره خونی و الکتروفورز هموگلوبین است.

کارشناس مسوول برنامه ژنتیک معاونت بهداشت دانشگاه گفت: بر اساس قانون در استان فارس تمامی زوج های جوان، قبل از ازدواج برای انجام آزمایش تشخیصی می بایست به مراکز مشاوره ازدواج مراجعه کنند.

او ادامه داد: در صورت شناسایی به عنوان ناقل و مشکوک به تالاسمی و عدم انصراف از ازدواج، زوج ها تحت مراقبت قرار گرفته و برای آزمایش های ژنتیک تکمیلی برای شناسایی جهش ها و انجام آزمایش های تشخیص قبل از تولد، پیگیری می شود.

دکتر رستگار، احتمال ابتلا به تالاسمی ماژور فرزندان زوج های ناقل را در هر بار حاملگی، ۲۵درصد عنوان کرد و افزود: چنانچه در فرآیند تشخیص قبل از تولد، جنین مبتلا به بیماری تالاسمی ماژور تشخیص داده شود، سقط درمانی قانونی انجام می شود.

او با اشاره به تحت پوشش قرار گرفتن پنج هزار زوج ناقل تالاسمی در استان فارس گفت: میزان بروز تالاسمی از حدود ۱۹۰ مورد پیش از اجرای برنامه غربالگری، به یک مورد در سال ۹۶ رسیده که این مورد نیز از اتباع افاغنه بوده و در زمان ازدواج در کشور افغانستان، مورد غربالگری قرار نگرفته است.

کارشناس مسوول برنامه ژنتیک معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: از نظر آزمایشگاهی، اندازه گلبول های قرمز در ناقلان تالاسمی کوچک و رنگ پریده است، اما تعداد گلبول های قرمز به دلیل جبران آن توسط مغز استخوان افزایش می یابد تا بتواند عمر گلبول قرمز را که از ۱۲۰ روز به ۹۰ روز کاهش یافته، افزایش دهد. علائم آزمایشگاهی ناقلان تالاسمی در بعضی موارد با کم خونی آهن همپوشانی دارد و به دلیل نیاز به رد احتمال انواع سندروم های تالاسمی، می بایست آهن درمانی انجام شود.

نظرات بینندگان