کد خبر: ۱۲۶۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۱ - ۲۳ آبان ۱۳۹۷
در مناظره چالش برانگیز «سازش یا چالش؟!» در دانشگاه شیراز مطرح شد:

آقایان قهرمان ما نمی‌توانیم هستند!/ برجام ظرف مقدورات ماست/ ترامپ در ایران هم دنبال گاو شیرده می‌گردد!/برجام ماحصل یک اقدام فراگیر نظام است

نبویان گفت: به من اجازه نمی‌دهند که در تلویزیون حاضر شوم و راجع به برجام بگویم حالا در این مناظره هم جواب به صحبت‌های فنی من شده داعشی و طرفدار اسرائیل بودن!
به گزارش شیرازه، حجت‌الاسلام‌ محمود نبویان و محمدعلی وکیلی به‌منظور بررسی سیاست خارجه دولت تدبیر و امید با محوریت برجام و CFT شامگاه سه‌شنبه به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز به مناظره پراختند. این مناظره که با حدود یک ساعت تاخیر آغاز شد تا ده شب ادامه یافت و عکس العمل های دانشجویی جالب توجهی به همراه داشت.

اکثر موافقان برجام تا کنون حتی یکبارهم متن آن را به صورت کامل مطالعه نکردند

نبویان سخنان خود را با انتقاد ازتیم مذاکره‌کننده هسته‌ای  آغاز کرد که تاکنون هیچ کدام حاضر به مناظره در خصوص برجام نشده اند و بر لزوم خواندن متن برجام تاکید کرد و گفت: اکثر موافقان برجام تا کنون حتی یکبارهم متن آن را به صورت کامل مطالعه نکردند. از آنجا که آخوندها بیکار هستند من چندین مرتبه متن برجام که شامل شش جزء است خواندم. یک جزء آن متن اصلی برجام است و 5ضمیمه دارد.متاسفانه در خصوص برجام حتی خود تیم مذاکره کننده بر متن آن مسلط نیست و آمادگی مناظره را ندارند. متن انگلیسی برجام و ترجمه فارسی وگزارش امانو و اسناد بین المللی ملاک است که کسی حوصله مطالعه آنها را ندارد.

 وی با اشاره به فواید برخورداری از صنعت هسته ای ابراز داشت:  در زمان مذاکرات سعید جلیلی به غنی سازی 20 درصد در نطنز رسیده بودیم اما با اجرای برجام آمریکا از روحانی و ظریف تعهد گرفت که این مقدار را نابود کند، سه سال است که با اجرایی شدن برجام یک گرم غنی سازی 20 درصد نداشتیم حتی ذخیره ما هم گرفتند گفتند 5کیلو، 5کیلو به شما می‌دهیم .حال با گذشت سه سال چه کسی باید پاسخگوی یک‌میلیون بیمار سرطانی باشد که نیازمند رادیو دارو هستند. الان کمبود آب بیداد می کند ما با صنعت هسته ای می‌توانستیم عواقب مشکل کمبود آب را کنترل کنیم. حق غنی سازی 20درصد را گرفتند و گفتند فقط  سه و نیم درصد حق  غنی سازی دارید.

وی با اشاره به متن برجام که خط به خط برای حضار می‌خواند، ادامه داد: بیش از هزار سانتریفیوژ نسل دو تحویل این دولت شد و توانایی ساخت تا نسل هشت هم داشتیم و متخصصان در حال تولید بودند، اما در برجام دستور دادند هرچی بالای نسل یک داریم جمع شود حتی تعداد سانتریفیوژ های نسل یک ماهم کاهش دادند.ذلت تا کجا؟ نزدیک به 16 هزار سانتریفیوژ نسل یک داشتیم اما در حال حاضر به 5 هزار و 60 سانتریفیوژ رسیده است.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: مسؤول کل نطنز و یک هزار متخصص را اخراج کردند چراکه تنها به دنبال نابودی صنعت هسته‌ای نبودند بلکه مهم این بود دانش هسته‌ای از بین برود.نکته جالب توجه اینجاست که دولت بیشتر از آمریکا عجله داشت که همه چیز را جمع کند 300کارگر برای سرعت کار به نطنز فرستاد. من فقط یک سوال دارم این همه از منافع ملت دادیم رفت چه چیزی در ازای آن به دست آوردیم؟

نظام به روحانی اجازه مذاکره داد


محمدعلی وکیلی در پاسخ به اظهارات نبویان گفت: لازم نیست در مناظره انقدر وارد آمار و جزئیات بشویم. جان کلام شما این است که در زمان جلیلی و احمدی‌نژاد زحمت طاقت‌فرسایی برای صنعت هسته‌ای کشیده شد اما در زمان روحانی این صنعت تا خاموشی چراغ نیروگاه‌هایش پیش رفت. من هم پاسخ می‌دهم ملت به روحانی اجازه داد تا در امتداد پروسه مذاکره دولت احمدی‌نژاد قرار بگیرد، نظام هم آن را تائید کرد.

وی ادامه داد: همان نظامی که به جلیلی و احمدی‌نژاد اجازه مذاکره داد و نتیجه‌اش تحریم‌های سخت و ملت خفه‌کن شد، به روحانی هم اجازه داد که مذاکره انجام شود و از رهگذر آن به توافق برسد، مگر می‌شود یک آدم خائن در جایگاه وزیر و رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران و در راس یک قرارداد خائنانه باشد؟!

دبیر هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی سیاست خارجی هرکشور را بخشی از هویت آن کشور دانست و افزود: جلیلی مگر کم ساک به دست در کشورها می‌چرخید وتنها با تعیین مکان بعدی برای جلسه مذاکره برمی‌گشت، این برجام بخشی از هویت سیاسی جمهوری اسلامی ایران است. شما با ناکارآمد نمایی با خنثی‌سازی تأثیر اقدامات در سطوح مختلف می‌خواهید نشان دهد این نظام حافظ منافع ملت نیست؟ من در شگفتم از آن‌هایی که داعیه‌دار ولایت مداری هستند اما در زمین صهیونیسم‌ها بازی می‌کنند و به آنها پاس گل می‌دهند.

وکیلی با بیان اینکه القای تصویر خائن و خادم نگاه عجیبی است و کشور را به بن‌بست رسانده، تأکید کرد: این شکل تحلیل خائنانه و رنگ ایدئولوژیک دادن به روش اجرای سیاست خارجه روش منطبق بر مکتب تکفیری است. ما درباره دو رژیم که حرف نمی‌زنیم در یک رژیم نمی توان برش ایدئولوژیک به سیاست خارجه زد. این تفسیر پسا رژیمی از اقدامات ذیل رژیمی درست نیست. مردم تحت فشار بودند مردم این دولت را سرکار آوردند دشمن که آنها را نیاورده است. با احمدی‌نژاد کشور جمهوری اسلامی نشد با روحانی هم نشد بلکه این جمهوری اسلامی است و خواهد بود.

وی تأکید کرد: شما می‌توانید بگویید که در برجام چه دادید و چه گرفتید اما نمی‌توانید تفسیر خائنانه بکنید.برجام بخشی از هویت سیاسی جمهوری اسلامی است مگز می شود خائنانه باشد برجام تنها منحصر به این دولت نیست چرا آن را تنزل می‌دهید به یک دولت؟ یا باید زیر میز نظم جهانی میزدیم یا مناسبات بین المللی را می پذیرفتیم برای پیاده کردن انقلابی گری در حکمرانی آن هم انقلابی گری پیر چهل ساله نه انقلابی گری جوان و خام که زیر میز بزنیم و همه چیز را هوا کنیم، ما تنها راهمان این بود که سود و زیان را حساب کنیم و برجام را بپذیریم.اگر فراتر از زورمان زور بزنیم همه به نابودی کشانده می‌شوند.

آقایان قهرمان ما نمی‌توانیم هستند!/ درباره دستاورد برجام هیچ پاسخی ندارند

نبویان نیز در پاسخ گفت: به من اجازه نمی‌دهند که در تلویزیون حاضر شوم و راجع به برجام بگویم حالا در این مناظره هم جواب به صحبت‌های فنی من شده داعشی و طرفدار اسرائیل بودن! یکی از شیوه‌های مغالطه همین است که به‌جای پاسخگویی از تعابیر مختلف استفاده کنند. در طول تاریخ هم همین بوده به پیامبر هم می گفتند تو مجنون هستی اگر دفاع از منافع مردم یعنی تکفیری بودن، ما به این افتخار می‌کنیم. اینجا دانشگاه است ما با این فحش ها کنار نمی رویم دانشجویان آمدند درباره برجام بشنوند سوال من را جواب ندادید درمقابل تعهداتی که در برجام یکطرفه عملی کردید چه چیزی به دست آوردیم؟

وی ادامه داد: من اصلا اسمی از خائن و خیانت نیاوردم لطفا واژه سازی نکنیذ. اگر برجام اقدام ملت ایران است چرا دولت اجازه نمی‌دهد برویم در تلویزیون مناظره کنیم؟ کسانی که از برجام دفاع می‌کنند اصلاً متن را نخواندند مشکل منطق سازش است، آقایان قهرمان ما نمی‌توانیم هستند.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: تا کی قرار است که دوستان اصلاح‌طلب فقط شعار بدهند، اقتصاد کشور را چه کسانی به این وضعیت رساندند؟ الان خیلی مشکلات مردم حل شد؟ وضعیت بیکاری و تورم را نمی‌بینید؟وی گفت: ما غنی‌سازی 20 درصد داشتیم آمریکا گفت غنی‌سازی نباید انجام بشود، ما رشته هسته‌ای در دانشگاه‌ها داشتیم اما الآن چه؟ آمریکا دانش هسته‌ای را هم برای ما ممنوع کرد.

این‌ها خائن نیستند اما ضعیف‌ترین فرد برای مذاکره بودند

نبویان ابراز داشت: دولت‌مردان ما قهرمان تعطیلی هستند، این‌ها خائن نیستند اما ضعیف‌ترین فرد برای مذاکره کردن بودند؛ آقای ظریف دروغ نمی‌گوید چون آقا گفتند این‌ها متدین هستند، اگر قبول کنیم که راست می‌گویند که واویلا است چراکه متن برجام را مطالعه نکردند؛من شخصا جملاتی در متن برجام به آقای ظریف نشان دادم صراحتا به من گفت من از این جملات خبر نداشتم. اصلا متن برجام را چه کسی نوشت که اینها انقدر بی خبر هستند؟ چرا نخوانده امضا کردند؟

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری گفتند حالا که تعهد دادید من 28 شرط گذاشتم، در اجرای تعهدات گام‌به‌گام پیش بروید. اما آقایان تماماً تعهدات را انجام دادند بدون اینکه امریکا ذره ای ازتعهداتش را انجام بدهد برای انجام تعهدات هیچ تضمینی نگرفته بودند مدام تکرار می‌کردند امضای کری تضمین است.

متاسفانه برجام کشور ما را به سمت جنگ برد. داشتن پلوتونیوم که در دل سوخت مصرف شده رآکتورها بدست می‌آید، تضمینی برای اقتدار ما بود داشتن راکتور برای ما از عوامل امنیت کشور بود که آقایان بتن‌ریزی کردند و عکس یادگاری گرفتند. بعد از آن  حتی کشورهای کوچکی چون جیبوتی یا بحرین در مقابل ایران عرض‌اندام می‌کردند.

ما بر اساس فتوای امام خامنه ای برنامه ای برای بمب اتم نداشتیم چون حرام است  تمام برنامه‌های ما صلح آمیز بود اما همینقدر که این ماده را ذخیره داشتیم باعث اقتدار بود . اسرائیل که فتوا سرش نمی‌شود. دربند 17 ضمیمه اول برجام که تعهدات ماهست تعهد دادند ملت ایران حق نگهداری از یک گرم سوخت مصرف شده توسط همه رآکتورهای داخل کشوررا هم در حال حاضر و هم در آینده ندارد. یعنی بدون تاریخ قول دادند تا ابد حق نگهداری سوخت نداریم. ذلت تا کجا؟

کسی میتواند اعلام کند محدودیت‌های برجام چندساله است؟ 12 مورد دیگر غیر از این در برجام علامت زدم که تا ابد تعهد دادند.

وکیلی پاسخ داد: ما اگر می‌توانستیم فراتر از راه جلیلی را در هسته‌ای می‌رفتیم ما اگر می‌توانستیم بمب اتم نه در مقیاس اسمی بلکه در مقیاس رقابت جهانی هم تولید می‌کردیم البته اگر فکر می‌کنید با بمب اتم می‌توانیم اقتدار خلق کنیم. ما صنعت هسته‌ای را شروع نکردیم که با 190 هزار سو تمام کنیم ما باید صادرکننده سوخت هسته‌ای به جهان می‌شدیم اما زورمان نرسید و پای میز مذاکره رفتیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه من از متن دقیق اطلاعی ندارم و  با بی‌حوصلگی متن فارسی برجام را مطالعه کردم گفت: استناد به این کلمات و اعداد مهم نیست منطق حاکم بر مذاکرات مهم است، ما رسیدیم به اینکه فردو را با خاک یکسان کنیم نطنز را نه‌فقط محدود بلکه محوش کنیم، ازنظر من در این صحنه‌آرایی فقط دولت روحانی و تیم مذاکره‌کننده نبودند.

حتماً دولت حسن روحانی بی‌عرضه است

وکیلی گفت: آقایان طوری صحبت می‌کنند که انگار یل این میدان فقط این‌ها هستند اگر می‌توانستید ادامه می‌دادید، ما درواقع نتوانستیم. حتماً دولت حسن روحانی بی‌عرضه است البته به‌رغم مهارت آقای ظریف و باوجود پشتوانه‌ای که ما در دیپلماسی عمومی از قاسم سلیمانی تا دیگران داشتیم اما نتوانستم یا باید تن به هلاکت می‌دادیم یا تن به تدبیر.

وی ابراز داشت: چهره ایران را واقعی ببینیم نه توهمی؛ ایران یک جهان‌سومی است و قدرت یعنی آقای ترامپ دیوانه زنجیر پاره کرده که دنیا را به مقابله می‌طلبد و از پسش هم برمیاید و با عالم و آدم هم درافتاده است. واقعیت این قدرت این است که این مرد دیوانه به دلیل توانی که در اقتصاد جهانی دارد توانسته خودش یک‌طرف عالم و کل جهان در طرف دیگر باشد.

وی ادامه داد: از روزی که ترامپ از برجام خارج‌شده دست به هر حرکتی علیه ایران زد، دنیا مقابلش ایستاد، این محصول برجام است چون برجام یعنی یک منطق و نه 4 تا برگه؛ منطق یک ملتی که در دنیا تبدیل‌شده بود به ترساننده‌ترین ملت اما الان  ترامپ هراسی جایگزین ایران هراسی شده است.

وکیلی با بیان اینکه ما در تعداد سانتریفیوژ دچار خسارت شدیم اما رویکرد ما در دنیا پیروزمندانه است، خاطرنشان کرد: برجامی که در داخل کشور ذلیلش می‌کنند اگر این برجام نبود تمام اقدامات ترامپ به نام سازمان ملل علیه ملت ایران اتفاق می‌افتاد.

برجام مانع جنگ علیه ایران شد

دبیر هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چه چیزی مانع جنگ علیه ایران است؟ قطعاً برجام است. برجام ماحصل یک اقدام فراگیر نظام است شما برای اینکه از یک دولت انتقام بگیرید توی سر منافع آن نزنید، این دستاورد تا سال‌های سال به نام ملت ایران می‌ماند دولت روحانی دو سال دیگر می‌رود.

وکیلی در ادامه سخنانش پرسید: هیئتی که رهبری برای نظارت بر مذاکره‌کنندگان تعیین کردند، چه کسانی بودند؟

نبویان گفت: هیئتی بالای سر آن‌ها نبود.

وکیلی افزود: رهبری در سخنرانی علنی گفتند که هیئتی ناظر بر تیم مذاکره‌کننده است، در حال حاضر هم هستند. آیا رهبری به‌اندازه شما دلسوز معاهدات نیست؟ شما طوری صحبت می‌کنید که گویی مملکت صاحب و رهبر ندارد، دستگاه نظارتی ندارد و یک دولت وجود دارد که هر کاری که بخواهد انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: این تصویر مسدود الید بودن رهبری ظلم به ایشان است. خلاصه صحبت شما این است که رهبری را بازنشسته کردند و این‌ها هر غلطی که بخواهند انجام می‌دهند درحالی‌که این‌طور نیست و رهبری در کمترین جزییاتی که به منافع مردم مربوط می‌شود حساسیت به خرج می‌دهند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه منطق حاکم بر برجام منطق آقای روحانی و ظریف نیست و رهبری هم در آن نظارت داشتند، گفت: رهبری آنجاهایی که تیم مذاکره‌کننده کج می‌رفت تذکر می‌داد، در خصوص دسترسی به مراکز نظامی تذکر صریح داد و این نشان می‌دهد که ایشان بی‌تفاوت نبود بلکه رصد و نظارت و هدایت می‌کرد.

برجام شاهکار نیست، استحقاق ما هم نیست، اما برجام ظرف مقدورات ماست

وی مدعی شد: امکان شنود آنلاین آنچه در پشت درهای بسته توسط تیم مذاکره‌کننده درون نظام وجود دارد، مگر دوره ماقبل رسانه است که ظریف برود و در پشت درهای بسته با کری گل بگوید و بشنود، شما تصور می‌کنید کشور چگونه اداره می‌شود؟!

وکیلی تصریح کرد: برجام شاهکار نیست، نهایت ظرفیت ملت ایران نبود و استحقاق ما هم نیست، اما برجام ظرف مقدورات ما است این برجام برآیند مذاکره دو سال حسن روحانی زیر نظر رهبری  است. برجام برای کشور و نظام کارستان نبود اما کارستان ظریف در شرایط فعلی کشور بود.

وی با بیان اینکه تصمیم نظام این است که از برجام خارج نشویم که به نظر من هم درست است، گفت: ترامپ که از برجام خارج شد فهمیدیم چه شری از سر ملت ایران کنار رفت، برجام نمی‌تواند خیر مطلق به ما برساند اما شر مطلق را ازسر ملت ایران دفع کرد.

چرا گناه ترامپ که ناقض برجام است را پای جمهوری اسلامی میزنید؟


ترامپ در ایران  هم دنبال گاو شیرده می‌گردد

نبویان درباره نظارت رهبری پاسخ داد: رهبری پس از تصویب برجام هیئت نظارت تشکیل دادند. تاریخ آن مشخص است که بعد از تصویب برجام بود. دقیق حرف بزنید همه چیز را با هم قاطی نکنید. تنها یک جمله قابل قبول گفتید بله برجام کارستان ظریف بود نه کارستان نظام ظریف در شان این نظام نبود. رهبری فرمودند از رئیس‌جمهور آمریکا نامه کتبی بگیرید اما آقایان امضای کری را تضمین دانستند و بدون تضمین گرفتن ادامه دادند رهبری 28شرط داشتند کدامش انجام شد؟

وی ادامه داد: در برجام دسترسی به اماکن نظامی را بدون هیچ قیدی امضا کردند درصورتی‌که چند ماه قبل‌تر از آن رهبری فرمودند نکند به بهانه نظارت بر مراکز نظامی جاسوسی کنند. شما که خیلی تاکید بر نظارت رهبری دارید یادتان رفته جمله برجام خسارت محض است هم از فرمایشات رهبر است؟ تنها دستاورد برجام که شما از پاسخگویی عاجز هستید به گفته رهبری این است که کسانی که به طرف آمریکا غش کردند بیدار شوند و بفهمند و بپذیرند که آمریکا غیرقابل اعتماد است.

این فعال سیاسی افزود: همان موقع به جلیلی گفتم چرا حرف نمی‌زنی؟ گفت دموکراسی است. رای من یکی است ما هفت نفریم.

وی تصریح کرد: ترامپ هم دیوانه نیست در مملکت ما دنبال گاو شیرده می‌گردد. اقای وکیلی ژورنالیست است و با شعار های روزنامه ای می‌خواهد بحث را پیش ببرد تا کنون یک سوال جواب نداده است.  فقط می گوید مردم این دولت را انتخاب کردند که مشکلات شان حل بشود.درصورتی که دوره جلیلی این‌قدر تحریم نبود اما در حال حاضر تحریم‌ها چند برابر شده است، ما اگر درگذشته تحریم هم بودیم حداقل صنعت هسته‌ای خودمان را هم داشتیم اما حالا هسته‌ای به هوا رفته تحریم هم داریم مشکلات مردم هم حل که نشده هیچ چند برابر هم شده است. الان مردم راضی هستند؟

نبویان با خواندن بخشی از کتاب حسن روحانی گفت: آقای وکیلی تاکید می کند دولت قبل عامل تحریم ها بوده اگر دنبال عامل تحریم ها می‌گردید بدانید شخص روحانی و ظریف عامل تحریم هستند. عامل تحریم شکستن تعلیق بود روحانی در این کتاب می‌گوید من تعلیق‌ها را شکستم، احمدی‌نژاد دنبال تعلیق نبود. عامل تحریم کسی است که تعلیق‌ها را شکست. شما خوب و بد این برجام را پای دونفر بنویسید حسن روحانی و علی لاریجانی. اگر برجام را حوصله نکردید بخوانید حداقل کتابی که خود آقای روحانی درباره سیاست خارجی نوشته بخوانید. خودش گفته که شکستن تعلیق ها کار او بود.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این سؤال که ما چرا از برجام خارج نمی‌شویم، ابراز داشت: این دولت نه قانون اساسی را قبول دارد و نه خود آقا را، در نگاه آقایان آمریکا بنز بود و اروپا پیکان دیگر کشورها هم دوچرخه و منفعت به این است که سوار بنز شوند. حالا که بنز رویاهایشان زیر میز زده و از برجام خارج شده هم برجام را رها نمی کنند سراغ اروپا که به منزله پیکان بود رفتند و تلاش دارند القا کنند تصمیم نظام این است.

وی تأکید کرد: ادامه مذاکره با اروپا هم فایده‌ای ندارد چراکه به گفته خود دولتی ها اروپا با یک تشر امریکا عقب‌نشینی می‌کند. من نمی دانم چرا دولت در مقابل آمریکا دستهایش را بالا برده در صورتی که ما در سوریه و عراق و لبنان آمریکا را شکست دادیم در یمن هم آمکریکا شکستش نزدیک است اما داخل کشور از امریکا هراس دارند.
نظرات بینندگان