کد خبر: ۱۲۶۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۲۴ آبان ۱۳۹۷
در مناظره چالش برانگیز «سازش یا چالش؟!» در دانشگاه شیراز مطرح شد:/2

ما می‌دانیم CFT برای ما دست آوردی ندارد / در FATFدشمن حضور موثرایران در منطقه را هدف گرفته است/ناظران FATF عربستان و اسرائیل هستند!

آقایان قهرمان ما نمی‌توانیم هستند!/ برجام ظرف مقدورات ماست/ ترامپ در ایران هم دنبال گاو شیرده می‌گردد!/برجام ماحصل یک اقدام فراگیر نظام است
ما می‌دانیم CFT برای ما دست آوردی ندارد / در FATFدشمن حضور موثرایران در منطقه را هدف گرفته است/ناظران بر اف‌ای‌تی‌اف عربستان و اسرائیل هستند!به گزارش شیرازه، حجت‌الاسلام‌ محمود نبویان و محمدعلی وکیلی به‌منظور بررسی سیاست خارجه دولت تدبیر و امید با محوریت برجام و CFT شامگاه سه‌شنبه به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز به مناظره پراختند.

بخش اول
بخش دوم
 نبویان با بیان اینکه پذیرش اف‌ای‌تی‌اف یعنی تحویل منطقه و حاج قاسم سلیمانی به آمریکایی‌ها گفت: اقتدار ایران  بر پایه صنعت هسته ای،  حضور موثر در منطقه و توان موشکی بود، دشمن که به خوبی این را درک کرده قدرت هسته‌ای را در برجام هدف گرفت و حالا یگ گام جلوتر آمده و  در FATFحضور موثر در منطقه را هدف گرفته است و آقایان هم به خوبی همراهی می‌کنند.

وی تصریح کرد: ناظران بر اف‌ای‌تی‌اف عربستان و اسرائیل هستند که مبادا پولی به سمت تروریست ها برود! ما خودمان قانون بومی در این خصوص داشتیم آمریکا خواسته تعریف از تروریست مطابق میل آن‌ها  عوض شود.

نبویان ادامه داد: آقایان با تصویب اف ای تی اف تعهد دادند اما حالا می‌گویند اسم حاج قاسم کجاست؟ وی با نشان دادن چندین سند بین المللی تاکید داشت که اسم حاج قاسم سلیمانی جزو تحریم‌های آمریکایی هاست و در قطع‌نامه 2331، بیست‌وسه نفر به دلیل غیرهسته‌ای همچنان در تحریم هستند در این لیست نام حاج قاسم سلیمانی صراحتا ذکر شده است.

وی ادامه داد: درخواست اف‌ای‌تی‌اف و سی‌اف‌تی این است که کسانی که اسمشان در لیست تحریم است، اموالشان باید مصادره شود با تعریفی که آن‌ها از تروریسم دارند، حاج قاسم و خیلی از افراد دیگر  را مدافع تروریسم ومجرم دانستند؛ آن‌ها می‌گویند حاج قاسم سلیمانی را تحویل دهید تا تحریم‌های بانکی را برداریم! واقعا باید دوباره به انها اعتماد کرد؟

نبویان تصریح کرد: با این معاهده‌ها مسئله حل نمی‌شود آقایان باید دلار را از گردونه اقتصادی کشور خارج کنند، روسیه و چین رفته به سراغ مبادلات دوجانبه رفتند اما آقایان پاسخ دهند چرا دلار را رها نمی‌کنند؟!

ما می‌دانیم سی‌اف‌تی برای ما دست آوردی ندارد

وکیلی صحبت‌های نبویان را با عصبانیت قطع کرد و گفت: این حرفها شانتاژ و هوچی گری است.  آنچه در قالب سی‌‌اف‌تی در مجلس مطرح شد، مفادش را اگر سرچ کنید قابل‌دسترسی و مطالعه است، متن ما با متن بین المللی بالغ بر 20فرق محتوایی دارد. در متن ما هیچ اسمی از سردار سلیمانی که جزو مفاخر این مملکت و یکی از عوامل عزت ملت است، نیامده است.اگر قرار بود سردار سلیمانی را تحویل دهیم شما ما را سالم می‌گذاشتید؟ تعریف تروریسم جهانی هم نیامده و ما تعریف دیگری با چند شرط قید کردیم که کاملاً بومی است. نسخه برگشتی و ایرادات شورای نگهبان و کمیته نظارت مجمع تشخیص نظام بر متن سی‌اف‌تی موجود است که دانشجویان می‌توانید مطالعه کنند.

دبیر هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما می‌دانیم سی‌اف‌تی برای ما دست آوردی ندارد اما چرا تصویب شد؟ زیرا سی‌اف‌تی ضرر قطعی را از ما دور می‌کند و نفع محتمل دارد.

وی  گفت: متن مصوب به شورای نگهبان رفت‌وبرگشت به مجلس و نظر من هم این است که دیگر اصراری بر پذیرش آن نکنیم. ما که تصویب کردیم مسؤولیت تصویب را پذیرفتیم، کسانی هم که مخالف هستند باید مسؤولیت رد آن را بپذیرند.

وکیلی گفت: رهبری این موضوع را به مجلس ارجاع دادند و گفتند که پیرامون کنوانسیون خاص مخالفتی ندارم خود مجلس درباره کنوانسیون ها تصمیم بگیرد. من معتقد نیستم که سی‌اف‌تی مثل برجام کلید حل مشکلات و مانع تحریم‌های ظالمانه آمریکا است درباره برجام از این اغراق ها زیاد شد. اما به‌عنوان موافق سی‌اف‌تی می‌گویم که ضرر قطعی را از ملت ایران دور می‌کند.

وی با بیان اینکه نظام بانکی، ارتباطات هوایی و دریایی ما توسط آمریکا تحریم است و اگر خلاف قواعد بین‌المللی سی اف تی را نپذیریم در شرایط موجود ممکن است بانک مرکزی ایران با عراق و افغانستان یا کشور ثالث دیگری هم نتواند کنش مالی انجام دهد، ابراز داشت: سازمان ملل در پیوست سی‌اف‌تی فهرستی از گروهای تروریستی آورده که خوشبختانه الان نامی از حزب‌الله و حماس نیست و در متن مصوب مجلس نیز قیدشده که اگر آن‌ها تعریفی را بیاورند که با منافع کشور ما و انقلاب در تعارض باشد این امکان برای ما وجود دارد که تعلیقش کنیم.

این فعال اصلاح‌طلب تأکید کرد: ما بر اساس یک احتمال که ممکن است با فشار آمریکا و اسرائیل نام حزب‌الله را در لیست گروه‌های تروریستی بیاورند امکان تعلیق را گذاشتیم و میدانیم که طرف غربی هم نمی‌پذیرد اما می‌خواهیم که عدم پذیرش از سوی آن‌ها باشد و نه ایران، زیرا در مجامع بین‌المللی به نفع ما است.

نبویان پاسخ داد: شما چطور شرط گذاشتید در ابتدای متن FATF آمده که هیچ کس برای پذیرش آن هیچ شرطی نمی‌تواند بگذارد و باید همه مفاد را بپذیرد چگونه نخوانده و بدون تسلط چیزی را می‌پذیرید؟ اگر می دانید که رد می کنند و فایده ای ندارد چه دلیلی دارد که آن را تصویب کنید؟

وضع اقتصادی کنونی اصلا قابل دفاع نیست

وکیلی با کلافگی ازنارضایتی دانشجویان و سوالات بی جواب شان در پایان سخنانش گفت: وضع اقتصادی کنونی اصلا قابل دفاع نیست. ما برای دولت قداستی قائل نیستیم.دولت حسن روحانی فاقد هویت است اشتباهات این دولت به دلیل رگه‌های اصولگرایی است که دارد، هر جا نقطه مثبتی  داشته باشد نتیجه خصلت اصلاح‌طلبی آن است. این دولت اصلاح‌طلب نیست، این دولت پایدارچی‌ هم نیست. دولت روحانی یک دولت حداقلی است. چهل دولت در این کشور وجود دارد و دست های پشت پرده زیاد است من دعا می‌کنم اسناد جاسوسی به جای دوره 50ساله 5ماهه منتشر شود تا معلوم شود در کشور چه خبر است!

نبویان نیز پاسخ داد: شما که دم از مضرات جاسوسی می‌زنید دقت کنید که یکی از جاهایی که همیشه جاسوس کشف شده  تیم مذاکره کننده  بوده است.

دانشجویان هم در بخش پرسش و پاسخ عکس العمل‌های جالب توجهی داشتند و اکثر دانشجویان از اینکه بحث به درازا کشید و سوالات کتبی و شفاهی شان بی جواب ماند ناراضی بودند.یکی از دانشجویان از عدم آمادگی و اطلاعات ضعیف آقای وکیلی انتقاد کرد و این حضور ضعیف را توهین به شان دانشجویان دانست.

دانشجوی دیگری ضمن تشکر از آمادگی و تسلط و اطلاعات قوی آقای نبویان از اسناد بین المللی گفت: ما معتقدیم بنا بر آرمان های انقلاب اسلامی اصل مذاکره با شیطان بزرگ غلط است چون آمریکا ثابت کرده که قابل اعتماد نیست اما آقای نبویان اصرار دارند اگر کس دیگری جای ظریف بود برجام بهتری رقم می خورد این تفکر از اساس اشتباه است.

یکی از دانشجویان حال پسران آقای وکیلی را پرسید و یکی گلایه کرد که چرا چند ماه است وقت مردم را در مجلس روی قضیه CFT که می دانند نفعی ندارد و حتی رد می‌شود، هدر دادند اما برای حذف دلار تلاشی نمی کنند تا مردم از این وضعیت بغرنج اقتصادی نجات پیدا کنند؟

پس از پایان جلسه نیز برخی دانشجویان سوالات خود را با مهمانان جلسه درمیان گذاشتند.
نظرات بینندگان