کد خبر: ۱۲۶۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۲۸ آبان ۱۳۹۷
رئیس حوزه هنری فارس:

وجود مکتب های هنری دلیلی بر بزرگی فارس است

رئیس حوزه هنری استان فارس با بیان اینکه فارس خاستگاه هفت مکتب هنری محسوب می‌شود، این مهم را شناسنامه بزرگی استان فارس و شیراز دانست و از برخی تعابیر نسبت به شیراز و مردم این شهر، ابراز گلایه و انتقاد کرد.
به گزارش شیرازه، محمد کرم‌الهی  رئیس حوزه هنری استان فارس شامگاه شب گذشته در مراسم تجلیل از 2 هنرمند پیشکسوت که به همت حوزه هنری فارس برگزار شد، تصریح کرد: شهری که هفت طلوع از هفت مکتب هنری ایران را در خود دارد، نمی‌توان کم به شمار آورد.

وی با بیان اینکه یکی از این ستاره‌ها و هفت مکتب هنری، کاشی کاری هفت رنگ است؛ گفت: این هنر بیش از هفت هزار سال قدمت دارد که در اکتشافات آثار دوره هخامنشیان و تخت جمشید قابل مشاهده است.

رئیس حوزه هنری استان فارس با اشاره به اینکه حضورهنرمندان شریف این بعد هنری در طول تاریخ استان فارس جلوه‌های مختلفی داشته، افزود: مسجدنصیرالملک، نارنجستان قوام و مسجدوکیل تابلوهای شریف و عزیزی از هنرمندان کاشی کار شیرازی است.

کرم ‌ الهی ادامه داد: حضوردرخشان این هنرمندان در فارس باعث شده که این هنر تکثیر شود و مردمان جهان نیز به این هنر شریف دعوت شوند.

وی با اشاره به اینکه این شیراز همان شیرازی است که در تعارفات روزمره به تنبلی تعبیر می‌شود، گفت: چگونه تنبلی وجود دارد که مردمانی چون حافظ، سعدی، نوربخش و دیگر بزرگانی چنین درخشان و فعال دارد.

رئیس حوزه هنری فارس عنوان کرد: با این تفاسیر افرادی که ما را با این صفت بخوانند چیزی از ما نمی دانند که اگر بدانند حاضرند طلوع و غروبشان را با ما به سر کنند.

وی با اشاره به سال‌ها فعالیت استاد علی تعبدی، بیان کرد: دیگر نمی‌شود نام علی تعبدی را بدون ذکر «استاد» مطرح کرد، استادی که با فعالیت ‌ های سالیان دراز خود قله‌ای جدید به نام استاد علی تعبدی ساخته که از هر افق و کرانه‌ای دیده می‌شود.

رئیس حوزه هنری استان فارس با اشاره به اینکه این هنرمند امروز شناسنامه فارس به شمار می‌روند، عنوان کرد: استاد تعبدی امروزه نه تنها از داشته‌های گذشته حفاظت کرده بلکه با نوآوری و خلاقیت خود جلوه‌های جدیدی را به هنر کاشی‌کاری تزریق کرده است.

کرم‌الهی با اشاره به خصوصیت ‌ های کاشی کاری شیرازی در مقایسه با سایر شهرها، گفت: در شهر اصفهان به واسطه غالب شدن رنگ فیروزه ‌ ای در آثار هنرمندان، اصفهان را شهر آبی می‌نامند و با توجه به استفاده از رنگ صورتی توسط هنرمندان کاشی‌کار شیرازی در طول تاریخ، می‌توان به گونه‌ای شیراز را با عنوان شهر صورتی معرفی کرد و در این خصوص شهرداری و شورای شهر می توانند فرهنگسازی‌های لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه نکته ویژه و خاص آثار هنری علی تعبدی زیبایی‌هایی است که وی در دنیا می بیند، بیان کرد: هرچه استاد تعبدی می بیند زیباست؛ این استاد هنرمند حتی زشتی‌های جهان را در کاشی کاری‌های خود به غایت زیبا می‌بیند.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه هنر جواهرسازی بسیار اصیل است، به بیان ویژگی‌های هنر محمدرسول نوربخش هنرمند پیشکسوت جواهرساز پرداخت و بیان کرد: امروز این هنر که استاد نوربخش در آن فعالیت دارد در همه جهان مشهور و محبوب است.

کرم ‌ الهی ادامه داد: هنری که متکثر نشود متوقف شده و می‌میرد و امروز می‌بینیم که هردوی این اساتید پیشکسوت در کارگاه‌های خود هنرجویانی دارند که باعث زنده ماندن هنرجواهرسازی و کاشی کاری هفت رنگ خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: گام پنجم از سلسله برنامه‌های تجلیل از هنرمندان و پیشکسوتان فارس را با نام این دو هنرمند ادامه دادیم که از دو بخش متفاوت اما در افق مشترک قرار دارند.

رئیس حوزه هنری استان فارس با اشاره به اینکه نام استادان تعبدی و نوربخش همواره بلند است و اگر خواهان بلندی هستیم باید نام این هنرمندان را پیوسته مرور کنیم، گفت: شهرها از خودشان عزت و شرافتی ندارند و این شهروندانش هستند که به کالبد شهرها عزت می‌دهند که اگر جز این باشد شهرها چیزی جز خشت و گل نیستند.

هنرمند پیشکسوت کاشی کاری هفت رنگ نیز در این مراسم گفت: باید به جای استفاده از آثار هنری خارجی محصولات داخلی را تهیه و این فرهنگ را نهادینه کرد.

علی تعبدی افزود: باید به گونه‌ای فرهنگسازی شود که افراد به جای خریدن کریستال های فرانسوی و یا آثار مختلف اروپایی تولیدات داخلی را خریداری کنند.

وی با اشاره به اینکه این اتفاقات کمابیش در حال رخ دادن است، بیان کرد: باید به گونه ای فرهنگسازی کرد که جایگزین کردن تولیدات داخلی با سرعت و شکل مناسبی همچنان دنبال شود.

تعبدی با قدردانی از حوزه هنری فارس، تاکید کرد که آنچه هستم به خاطر اساتید بنده بوده و چنانچه آنها نبودند شاید هیچ بهره‌ای از هنر نمی بردم.

در ادامه محسن نوربخش هنرمند پیشکسوت جواهرسازی نیز تاکید کرد که علاقه دارد تمام هنرجویانش روزی ستاره‌ای پرفروغ در شیراز و ایران و جهان باشند.

نوربخش گفت: زمانی که اثری را خلق می کنیم و مصرف کننده با دیده لذت به آن چشم می‌دوزد ما نیز به همان اندازه لذت می بریم.
انتهای پیام/

نظرات بینندگان