کد خبر: ۱۲۶۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۲۸ آبان ۱۳۹۷

دست‌های خالی تالاب‌ها برای پذیرایی از پرندگان مهاجر

با آن که از یک ماه پیش مهاجرت پرندگان به استان فارس آغاز شده، اما تالاب‌های استان آبی ندارند.
به گزارش شیرازه، معاون فنی حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: استان فارس دارای ۱۱ تالاب محلی، ملی و بین المللی است که روزگاری پذیرای پرندگان مهاجر بود، اما امروز این تالاب‌ها بجز مهارلو و هیرم لارستان که میزان کمی آب دارند، مابقی به بستری خشک تبدیل شده اند.

مرادی افزود: تدام خشکسالی در ۱۰ سال اخیر، اثرات مخربی روی محیط زیست داشته و موجب خشک شدن چشمه ها، رودخانه ها، دریاچه‌ها و تالاب‌های استان شده است.
به گفته وی پرندگانی شامل درنا، انواع اردک و حواصیل از گونه‌های مهاجر زمستان گذرانی هستند که تاکنون کنار تالاب‌های مهارلو و هیرم و دریاچه‌های پشت سد درودزن وتنگاب مشاهده شده اند.
 کافتر، کاریان، بختگان، طشک، پریشان، کمجان از تالاب‌های مطرح استان است که در گذشته در وضعیت اکوزیستی، گونه‌های ژنتیکی، انواع پرندگان، ماهیان و جانوران نقش مهمی داشته اند.

معاون فنی حفاظت محیط زیست استان فارس معتقد است: جهاد کشاورزی استان می‌تواند با ارائه برنامه‌های آموزشی، مدیریت صحیح منابع آبی، شیوه‌های نوین آبیاری و خطرات ناشی از برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی در احیای تالاب‌ها و جلوگیری از نابودی آن‌ها موثرتر باشد.
مرادی با تاکید بر لزوم اصلاح الگوی کشت افزود: ضروری است دستگاه‌های ذی ربط به تغییر الگوی کشت اقدام کنند تا بتوان برای احیای دریاچه‌ها و تالاب‌های فارس گامی بزرگ برداشت.

به گفته کارشناسان محیط زیست فارس، خشکسالی، بارش کم، حفر چاه‌های غیر مجاز، مصرف بی رویه از سفره آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی و سد‌ها از عوامل خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌های فارس است.

صدا و سیمای فارس

نظرات بینندگان