کد خبر: ۱۲۶۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳:۰۰ - ۲۹ آبان ۱۳۹۷
آنچه در صحن علنی شورای شهر شیراز گذشت؛

عدم حضورِ مداومِ رئیس کمیسیون فرهنگی شورا در صحن علنی/ ارائه سه تذکر به شهردار شیراز/ نشانه هایی از امید و آینده روشن در بافت تاریخی شیراز وجود ندارد!

عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه طرح احيای بافت تاريخي و فرهنگی شیراز امريست كه از ساليان پيش مطرح و تاكنون در خبرها و تصاوير از آن دم زده مي شده است، گفت: بازدیدهای موضعی و میدانی انجام شده، متاسفانه نشانه هایی از امید و آینده روشن در این محدوده نیست!
عدم حضورِ مداومِ رئیس کمیسیون فرهنگی شورا در صحن علنی/ ارائه سه تذکر به شهردار شیراز/ نشانه هایی از امید و آینده روشن در بافت تاریخی شیراز وجود ندارد!
به گزارش شیرازه، جلسه علنی شورای شهر شیراز در بیست و هشتم آبان ماه با حضور 10 عضو شورا برگزار شد.

مهدی حاجتی همچنان در بلاتکلیفی برای پرونده خود بسر می برد و سید عبدالرزاق موسوی به مرخصی رفته بود.

صندلی خالی احمد تنوری برای چندمین جلسه پیاپی سوال برانگیز بود که پس از پیگیری خبرنگار شیرازه، علت غیبت این عضو شورا در جلسه امروز را حضور در سمینار آموزشی پدافند غیرعامل عنوان کردند.

این عضو شورا نهم آبان ماه پنج دقیقه و پانزدهم آبانماه نیز 15 دقیقه در صحن علنی شورای شهر شیراز حضور پیدا کرد.

شورای شهر پیش از بررسی دستورکارها از اسماعیل تبادار استاندار سابق فارس، هادی پژوهش معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس و حیدر عالیشوندی فرماندار شیراز تقدیر و تشکر بعمل آورد.

لازم به ذکر است که پیرو قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مسولیت های دولتی، این افراد از سکان مدیریتی در استان فارس خداحافظی کردند.

پروفسور مرتضی خوشخوی زهتاب به عنوان دانشمند برجسته علوم کشاورزی ایران و جهان و دارای تألیفات متعددی در حوزه علم و آثاری در حوزه ی حافظ پژوهی و سعدی شناسی، کامران حیدری مستند ساز بین المللی در شیراز و برگزیده چندین فستیوال جهانی همچون آرژانتین، هلند، فرانسه و مهتاب نبوی نیز تنها بازیکن تیم پاراتکواندو ایران، دارای مدال طلا و برنز آسیا و دارای دو تألیف سه چهره علمی، هنری و ورزشی هستند که به مناسبت هفته کتاب از آنها تجلیل بعمل آمد و نشان سفیران کتاب شیراز را دریافت کردند.

در این جلسه هشت دستورکار برای بررسی به صحن آمد که هفت لایحه توسط شهرداری مطرح شده بود و یک لایحه نیز بصورت تک فوریتی توسط جمعی از اعضای شورا مطرح شده بود که تنها 5 عدد از این لوایح بررسی شد.

ارائه امتیازات تشویقی نوسازی بافت های فرسوده، حق الزحمه و نحوه نظارت بر دفاتر تسهیلگری و خدمات نوسازی بافت فرسوده پی از بحث و بررسی و اعمال اصلاحاتی در آن به تصویب رسید.

اعضای شورا با لایحه‌ تعریف بسته سرمایه گذاری جدید و یا فروش پلاک های متعلق به شهرداری که به صورت بسته سرمایه گذاری تعریف شده است موافقت کردند.

دستورکار ارائه خدمات رایگان اتوبوس به محل برگزاری بازی های تیم های فوتبال فجر شهید سپاسی و قشقایی شیراز (تنها دستورکار ارائه شده توسط اعضای شورا در این جلسه) نیز به تصویب رسید.

بر اساس این مصوبه شهرداری مجاز خواهد بود خدمات اتوبوسرانی رایگان به تماشاگران بازی های دو تیم فوتبال فجر شهید سپاسی و شهدای قشقایی در سطح شیراز (جهت انتقال تماشاگران به ورزشگاه) ارائه بدهد.

لایحه تامین قیر و آهن الات مورد نیاز پروژه های عمرانی شهرداری شیراز از طریق تهاتر یا واگذاری املاک شهرداری نیز به موافقت اعضای شورا رسید.

نشانه هایی از امید و آینده روشن در بافت تاریخی شیراز وجود ندارد
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهریِ شورا به بیان مطالبی درخصوص اهمیت بافت تاریخی پرداخت و گفت: شیراز با دارا بودن حدود 400 هکتار بافت تاریخی و فرهنگی، وزنه خود را در ترازوی فرهنگ، ادب و هنر ایران زمین و گاها کره خاکی سنگین کرده است!

قاسم مقیمی تاریک و مبهم بودن بافت تاریخی شیراز را بهانه ای برای ایراد این سخنان دانست و اظهار داشت: طرح احيا، نوسازي و بهسازي بافت تاريخي و فرهنگی شیراز امريست كه از ساليان پيش مطرح و تاكنون در خبرها و تصاوير از آن دم زده مي شود.

وی افزود: بازدیدهای موضعی و میدانی انجام شده، متاسفانه نشانه هایی از امید و آینده روشن در این محدوده نیست!

عضو شورای شهر شیراز خاطرنشان کرد: مقرر بود با ارائه امتيازات ويژه و خدمات بعضا رايگان در مجوزها و تفاهم نامه ها ساكنين بافت را به ماندن و ساختن بافت راغب كنيم که نه تنها در عمل، اتفاقي در اين زمينه نيفتاد بلكه تعرفه هاي چند برابري و رانت هاي گسترده اي كه در قالب برخي دفاتر رخ داده و همچنان جاري است، ساكنان موجود را به رفتن، واگذاري و اجاره واحدهاي خود به بيگانه سوق داده است.

پایین آمدن سن اعتیاد در بافت تاریخی
مقیمی در ادامه با بیان اینکه کوچه ها در این بافت مملو از افراد معتاد است، با ابراز تاسف سن اعتیاد در این منطقه را تا 14 سال نیز عنوان کرد.

وی با ارائه تصاویری از بافت تاریخی شیراز، اعلام کرد: تصاویر خود گویای واقعیت وحشتناکی که در بطن بافت تاریخی فرهنگی شیراز می گذرد است.

رئیس کمیسیون سلامت در شورای شهر شیراز با طرح این سوال که آیا دیوارهای فرو ریخته و سکونتگاه های تخریب شده نیازمند بازسازی است یا صرفا برای نمایش در کلیپ ها و اسلایدها، خطاب به شهردار و اعضای شورا تصریح کرد: وقت آه و حسرت نیست، اکنون زمانِ عمل به وعده ها و احیای هویت و موجودیت شیراز است.

مقیمی اظهار داشت: ظاهر نازیبا، عدم وجود امنیت، عدم تعلق خاطر و نداشتن عِرق به بافت باعث شده که بافت روز به روز در حال فرسودگي و فرو ريختن بيشتر باشد.

این عضو شورا فساد در نحوه ورود و حضور برخی افراد، مجموعه ها و سازمان ها در لوای سرمایه گذاری در بافت تاریخی، رونق تجاری و بازگشت هویت به بافت را جنبه غیرقابل پذیرش دیگری دانست که جای تامل بیشتری دارد که جا دارد شهرداری شیراز و نهادهای نظارتی مربوطه طی دو هفته آینده با ایجاد سیستم پایش مشکلات موجود را مرتفع کند تا اگر فسادی رخ داده است بیش از این تداوم پیدا نکند.

وی افزود: آنچه از ديده ها و شنيده ها بر مي آيد جز بافت فروشي و انباشت تراكم هايي از رانت و شيشه اي نبودن قراردادها چيز ديگري عايد نمي‌شود و گاها دخالت نهادها و مجموعه ها نيز شهرداري را در موضع
انفعال قرار داده است که این موضوع حتی اگر از سوي مردم قابل درك و بخشش باشد، در فرداي تاريخ جز شرم نصيب ديگري براي ما مديران و متوليان شهر نخواهد داشت.

تذکر رئیس شورا به شهردار
به گزارش شیرازه، تاخیر در اجرای پروژه باز آفرینی محور فرهنگی کریمخان زند، تسریع در تدوین برنامه پنج ساله سوم شهرداری و عدم استفاده مناسب از زیرساخت های تبلیغات محیطی در مناسبت های مذهبی سه تذکر رییس شورا بود که در غیاب شهردار شیراز خطاب به وی قرائت شد.
نظرات بینندگان