کد خبر: ۱۲۶۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۲۹ آبان ۱۳۹۷

آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابداربا چاشنی خبرهای شیرین از احوال کتابخانه های عمومی استان فارس

مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان فارس با همراهی مسئولان استانی، ادیبان و فرهنگواران، کتابداران کتابخانه های عمومی در مرکز همایش های شهر برگزار شد.

به گزارش شیرازه، مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان فارس با همراهی مسئولان استانی، ادیبان و فرهنگواران، کتابداران کتابخانه های عمومی در مرکز همایش های شهر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس کتاب را ارزشمندترین دستاورد بشری دانست و گفت: کتاب محصول خلاقیت انسان است و راز جاودانگی مردان بزرگ را باید لابه لای کتاب ها جستجو کرد.

روح الله منوچهری ضمن تشریح عملکرد یکسال اخیر اداره کل کتابخانه های عمومی ابراز داشت: افتتاح ۵ باب کتابخانه عمومی در این مدت به همت خیرین از جمله اقدامات این نهاد بوده است. وی از افتتاح سالن ۷۹ نفره کنفرانسی کتابدار در شیراز خبر داد و گفت: بهسازی کتابخانه عمومی جهرم نیز انجام شده و اعتبار ۱۲ کتابخانه عمومی دیگر تامین شده است علاوه بر آن در این مدت ۳۱ مجوز کتابخانه مشارکتی صادر شده و همچنین بیش از ۳۰۰ نشست کتابخوان در اقصی نقاط استان برگزار شد

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس با بیان اینکه کتابخوان کسی است که به واسطه همنشینی با کتاب کمال یافته و کتابدار در این فرایند مشاوری امین است افزود: کتابخانه گلستانی از بوستان های دانشمندان است و کتابخانه عمومی دانشگاهی همگانی فارغ از قوم و نژاد و جنسیت است.

شهر دبیران و نوبندگان فسا امسال از لیست شهرهای بدون کتابخانه عمومی خارج می شوند

منوچهری با اشاره به اقداماتی که برای تجهیز کتابخانه های موجود در استان انجام شده در این مراسم مژده داد: شهر دبیران و نوبندگان فسا امسال از لیست شهرهای بدون کتابخانه عمومی خارج می شوند؛ همچنین چهارشنبه ۳۰آبان ماه جاری تعداد ۶۰ کتابخانه عمومی دیگر فارس به اینترنت بی سیم رایگان مجهز خواهند شد.

منوچهری با بیان اینکه در سال ۹۶ تعداد هزار و ۱۴ برنامه ترویجی در زمینه کتاب برگزار شد، افزود: با هدف نهادینه کردن مطالعه از کودکی بخش کتاب کودک فسا راه اندازی شده و سه کتابخانه عمومی ویژه کودک و نوجوان در شیراز آغاز به کار کرده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس یاداور شد: امسال نسبت به سالهای گذشته ۵ درصد در شاخص ها شاهد ارتقای کتابخانه های عمومی بودیم و در زمینه منابع نیز ۱۲ درصد رشد داشتیم.

تعداد اعضای کتابخانه های عمومی ۱۰,۷۹ درصد رشد یافت

وی ادامه داد:در تعداد اعضای کتابخانه های عمومی رشد ۱۰,۷۹ درصدی داشتیم و بیش از ۱۳۹ هزار نفر مردم فارس عضو کتابخانه های عمومی هستند.

در این مراسم که با همراهی مسئولان استانی و نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار شد ، از دکتر هاجری اشکنانی برای ساخت و اهدای کتابخانه اهل شهرستان لامرد، محسن افگانه اهدای ساختمان کتابخانه شهر دبیران شهرستان زرین دشت، پروین دادستان خیر برگزیده ساخت و اهدای ساختمان کتابخانه ام الخیر شهر اوز شهرستان لارستان، خانواده شهید جمالی به دلیل اهدای خودرو کتابخانه سیار شهرستان اقلید، شهرام یزدانی به خاطر اهدای کتاب به صورت مستمر به کتابخانه‌های عمومی استان فارس، انجمن‌های نمونه شهرستان ممسنی و شهرستان قیر و کارزین و کوار مورد تقدیر قرار گرفتند.

اهدای کتابخانه های شخصی به کتابخانه های عموی در طرح ماندگاران

در ادامه از تابلوی طرح ماندگاران رونمایی شد و بتول معلم، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس، فرماندار کوار و احمد احمدزاده، سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی استانداری فارس آمادگی خود برای اهدای کتابخانه شخصی خود به کتابخانه های عمومی استان در قالب طرح ماندگاران اعلام کردند.

سپس افسانه مظفری کتابدار کتابخانه کوثر نور شهرستان نی ریز (کتابدار برتر خلاق کشوری)، سید صدرالله حسینی مسئول کتابخانه استاد شهید مطهری نورآباد ممسنی و حسین قاسمی مسئول کتابخانه قائمیه اشکنان شهرستان لامرد (کتابدار برتر خلاق کشوری) تجلیل شدند. همچنین عبدالحمید هنری خیر کتابخانه‌ ساز شهرستان لارستان نیز خیر کتابخانه ساز برتر شناخته و تقدیر شد.

در ادامه از کتابخوانان زیر هشت سال به عنوان کتابخوانان خردسال و کتابخوانان نوجوان و جوان و استان فارس تقدیر شد. نازنین زهرا رزم دیده و نازنین فاطمه خادمی از توابع لامرد و توابع ارسنجان به عنوان کتابخوانان زیر 8سال زهرا حدادی از داراب و سید محمد علی کشفی از استهبان کتابخوانان برتر 8تا 12 سال فاطمه قائدی و از لامرد و نرجس عادلی صفت از اردکان کتابخوانان برتر 13تا18 سال و راضیه رئیسی از دژکرد اقلید و مانا کوشا از جهرم کتابخوانان 19تا29سال معرفی شدند.

درخشش کتابخانه عمومی مکتب جعفری شیراز در کشور

در بخش تقدیر از کتابخانه‌های مشارکتی کشور ، کتابخانه عمومی مکتب جعفری شیراز به عنوان کتابخانه برتر شناخته شد و از سمیه حقیقت مسئول این کتابخانه قدردانی شد.

این کتابخانه به دلیل تبلیغات، اطلاع‌ رسانی و تعامل شایسته با مخاطبین کتابخانه، فضاسازی استاندارد محیط داخلی کتابخانه، آماده‌سازی و خدمات فنی مناسب منابع کتابخانه‌ای، فعالیت مناسب در برگزاری برنامه‌های فرهنگی از جمله نشست‌های کتابخوان کتابخانه‌ای و مدرسه‌ای، جلسات جمع‌خوانی، اجرای برنامه‌ها و نمایشگاه‌های مناسبتی در محل کتابخانه به عنوان یکی از کتابخانه‌های برتر مشارکتی کشور معرفی شد.

جای شیرازی ها بین برترین خیران و کتابخوانان کتابخانه‌های عمومی خالی بود که توجه ویژه مسئولین امر را می‌طلبد.
برچسب ها: شیراز ، کتابخوانی ، فارش
نظرات بینندگان