کد خبر: ۱۲۶۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۰۲ آذر ۱۳۹۷
در خطبه های نماز جمعه شیراز مطرح شد:

اخلاص، مردانگی، آزادگی و اطاعت از ولایت از ویژگی های بارز بسیجیان است/ مقابله با فساد با جدیت دنبال شود/ اصلاحِ نظام بانکی لازمه رونق تولید است

امام جمعه شیراز با بیان اینکه این حرکتِ مبارزه با فساد یک گوشه ای از اصلاح وضعیت اقتصادی کشور است، خطاب به مسئولین گفت: اگر می خواهید مردم در این فضای اقتصادی فشارها را تحمل کنند باید اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال بصورت جدی پیگیری شود.
انسان با تقوا چه ویژگی هایی دارد؟/ اخلاص، مردانگی، آزادگی و اطاعت از ولایت از ویژگی های بارز بسیجیان است/ مقابله با فساد با جدیت دنبال شود
به گزارش شیرازه، آیت الله دژکام دوم آذر ماه در خطبه اول نماز جمعه شیراز ضمن دعوت خود و نمازگزاران به رعایت تقوا، به تبیین نکاتی در این خصوص پرداخت و تقوا را بهترین سرمایه برای انسان جهت رسیدن به کمال و بازگشت به سوی خدا است.

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه در نیمه ماه شمسی ربیع الاول قرار داریم و به ایام ولادت پرنور خاتم انبیاء و امام جعفر صادق علیهم السلام هستیم، حدیثی از پیامبر گرامی اسلام که در تحف العقول آمده است (فردی از اهل کتاب نزد حضرت می رود و سوالی مبنی بر اینکه ویژگی انسان باتقوا چیست می پرسد و حضرت شِش ویژگی را بر می شمرند) نقل کرد و گفت: خداترسی، حذر و ترس از روزی که خدا هر نعمتی را داده پس بگیرد، صبر، بی ارزشی و بی اهمیتی دنیا، حی و حاضر دانستن خدا در همه لحظات و خوش خلقی ویژگی های انسان باتقوا است.

وی با بیان اینکه انسان با تقوا از خدا می ترسد و دوستی با خدا را دلیلی برای نترسیدن قلمداد نمی کند، گفت: گاهی انسان اندکی از مطالب عرفانی می شنود و می پندارد که چون خدا را دوست دارد و محبت خداوند متعال را نیز متوجه می شود، دیگر نباید ترس داشته باشد که این تفکر اشتباه است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهار داشت: حتی اگر فردی ارتباط و محبت عمیقی با خدا داشته باشد باز هم باید از خدا بترسد چنانکه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام خداترس بودند آنگونه که در قرآن کریم در آیات ابتدایی سوره دهر دو مرتبه درباره خداترسی اهل بیت سخن گفته شده است.

وی با اعلام اینکه ما غافلیم از اینکه چه صحنه هایی را پیش رو داریم، افزود: قیامت روزی است که باید از آن ترسید چرا که روز عبوسی است و عدالت خداوند جاری خواهد شد.

دژکام اذعان داشت: ایجاد نشدن کمال تقوا در انسان را دلیل نترسیدنش از قیامت و خداوند عنوان کرد و یکی از گردنه های سخت صراط را عدلِ رب العالمین دانست، زمانی که عدالت خداوند در آنجا جلوه گر می شود.

امام جمعه شیراز درباره زمانی که خداوند هر آنچه را داده پس می گیرد هشدار داد و تصریح کرد: آیا باید اینگونه باشد که خدا برای پس گرفتن هر آنچه داده، التماس کند؟

استاد دانشگاه شیراز تاکید داشت: خداوند اگر اراده کند نعماتی که داده را پس می گیرد و به دیگری می دهد لذا باید مراقب باشیم و بدرفتاری نکنیم.

وی حاضر دانستن خدا در همه امور را موضوع دیگری عنوان کرد که انسان باتقوا همواره به آن توجه دارد و اظهار داشت: اگر کسی خدا را ببیند معصیت و اذیت نمی کند و حرف زشت نمی زند.

نماینده ولی فقیه در فارس همچنین گفت: از دست رفتن دنیا، باتقوایان را غمگین نمی کند، همواره صبور است و هیچ چیزِ دنیا در چشمش بزرگ نیست.

دژکام به فرموده امیرالمومنین علی (ع) درخصوص بزرگی ابوذر در چشمشان اشاره کرد و گفت: امام علت بزرگی ابوذر را کوچکیِ دنیا در چشمان ابوذر عنوان کردند.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه گاهی اوقات ما چیزهای کوچک را بزرگ می دانیم در حالی که ارزشی ندارند، تاکید داشت: عزتی که خدا می دهد خیلی بالاتر است.

استاد دانشگاه شیراز به آخرین خصیصه انسان باتقوا اشاره کرد و گفت: آدم باتقوا خوش خلق است چنانکه پیامبر اکرم (ص) همیشه لبخند ملیحی بر لب های مبارکشان داشتند.

اخلاص، مردانگی، آزادگی و اطاعت از ولایت از ویژگی های بارز بسیجیان است
به گزارش شیرازه، امام جمعه شیراز در خطبه دوم نماز جمعه به بیان مطالبی درخصوص بسیج و مسائلی چون اشتغال، مقابله با فساد و با جدیت دنبال کردن اقتصاد مقاومتی پرداخت.

دژکام با اشاره به سالروز تشکیل بسیج از طرف امام خمینی (ره)، گفت: امام یک اساس ها و نهادهایی از جمله سازمان بسیج مستضعفین در نظام جمهوری اسلامی بنا گذاشتند که هر چه می گذرد برکاتش بیشتر نمایان می شود.

وی با یادآوری یک جمله از امام راحل مبنی بر اینکه «من دلم می خواهد در قیامت با بسیجیان محشور شوم»، با طرح این سوال که بسیج چه ویژگی هایی دارد که امام با آن عظمت چنین درباره اش سخن می گفته اند، اظهار داشت: بنده چند ویژگی را دسته بندی کرده ام که در ادامه به آنها اشاره خواهم کرد.

نماینده ولی فقیه در فارس اخلاص، مردانگی و فتوت، آزادگی و مطیع ولایت بودن را از ویژگی های بارز بسیجیان دانست و بیان کرد: کار بسیج فی سبیل الله است و مردانگی به معنای فتوتی که سن و سال نمی شناسد و پیرمرد 90 ساله تا نوجوان 13 ساله در این شاخص می گنجند، ویژگی جداناپذیرِ بسیجیان است.

استاد دانشگاه شیراز با اظهار اینکه بسیجی ها به چیزی غیر از خدا دل بستگی ندارند و آزاده هستند، گفت: اطاعت از ولایت ویژگی دیگر بسیج است.

امام جمعه شیراز بیان کرد: زمانی که عده ای نشسته اند و مدام از چه کنیم سخن می گویند بسیجیان اردوهای جهادی راه می اندازند و می روند کار می کنند.

مقابله با فساد با جدیت دنبال شود
دژکام با تاکید بر برخورد با فساد، خطاب به مسئولین در کشور تصریح کرد: اگر می خواهید مردم در این فضای اقتصادی فشارها را تحمل کنند باید برخورد با فساد با جدیت دنبال شود.

امام جمعه شیراز گفت: اصلاح نظام بانکی لازمه رونق تولید و اقتصاد است.

وی با بیان اینکه این حرکتِ مبارزه با فساد یک گوشه ای از اصلاح وضعیت اقتصادی کشور است، اذعان داشت: باید اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال که عامل بسیاری از مشکلات است بصورت جدی پیگیری شود.

استاد دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: در چند دولت اعلام کرده اند اصلاح مشکلات اقتصادی سخت است؛ خب مگر جراحی قلب باز آسان است؟ این موضوع باید از جایی شروع شود و سختی ها را باید تحمل کرد.
نظرات بینندگان