کد خبر: ۱۲۶۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۰۳ آذر ۱۳۹۷
کارشناس مسائل اقتصادی:

مشکلات ارزی امروز نشانه بنیان ضعیف اقتصادی است

قادری عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز گفت: اگر امروز مشکلات ارزی را می‌بینم برای این است که بنیان‌های اقتصادی کشور را قوی تعریف نکردیم.
به گزارش شیرازه، جعفر قادری در نشست تحلیل اوضاع اقتصادی و تبین راهکارهای اقتصاد مقاومتی برای برون‌رفت از مشکلات که صبح امروز توسط معاونت دانشجویی، فرهنگی و کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد برگزار شد اظهار داشت: امروز بحث‌های اقتصادی از مباحث جدی کشور است.

وی افزود: در حال حاضر جایگاه کشور به‌گونه‌ای است که همه سیاست‌های آمریکا را به‌هم بریخته و نوع برخورد اروپا نشان از عصبانیت آنان از جمهوری اسلامی است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه هزینه‌هایی متحمل شده‌ اما در مقابل، کارهای بزرگی انجام داده‌ایم، گفت: استکبار جهانی برنامه‌هایی برای منطقه تدارک دیده بود که جمهوری اسلامی تمام تهدیدها به فرصت تبدیل کرد.

قادری خاطرنشان کرد: در مسائل دنیا نقش ما پررنگ است و جایگاهمان در دنیا اثرگذار است و اتفاقاتی که در حال وقوع است آینده خوبی را برای نظام جمهوری اسلامی ترسیم می‌کند.

قادری بابیان اینکه ازنظر نیروی انسانی نیز توانمندی بالایی داریم و ایرانیان زیادی در اروپا حضور دارند تصریح کرد: رشد علمی در کشور بسیار خوب بوده و در وضعیت مناسب تولید علم هستیم از سوی دیگر حضور در کنارهای آب‌های آزاد و بین‌المللی امکان توسعه را فراهم می‌کند.

وی با طرح این سؤال که چرا باوجود توانمندی‌ها به دلایل مختلف در طول سال‌های گذشته دچار مشکلات اقتصادی هستیم؟ بیان داشت: اقتصاد تک‌محصولی وابسته به نقت و گاز نگذاشته است بقیه ظرفیت‌های اقتصادی بارور شود چرا که بخش عمده درآمدهای ما وابسته به نفت است.

نماینده پیشین مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایران با تنوع آب و هوایی بسیار خوب و ازنظر مجموعه ذخایر نفت و گاز در جهان اول است، بیان کرد: جمهوری اسلامی با جاذبه‌های طبیعی، توریسم سلامت و انواع توریسم‌های مختلف دیگر جز 10 کشور اول دنیا است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه وابستگی دولت به درآمدهای نفتی و از سوی دیگر وابسته بودن بخش عمده درآمدها به دولت مشکلات جدی ایجاد کرده است، گفت: اقتصاد ما بانک محور است درحالی‌که باید اقتصاد بازار سرمایه باشد.

قادری خاطرنشان کرد: رشد نقدینگی کم‌تر از 20 درصد در دولت‌ها نبوده و این ارزش پول ملی را کم می‌کند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز گفت: اگر امروز مشکلات ارزی را می‌بینم برای این است که بنیان‌های اقتصادی کشور را قوی تعریف نکردیم.

فارس
انتهای پیام/
نظرات بینندگان