کد خبر: ۱۲۶۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۰۳ آذر ۱۳۹۷
پژوهشگر جوان و نخبه جهرمی در گفتگو با شیرازه:

موفقیت در عرصه های مختلف حاصل پشتکار و تفکر بسیجی است/ برخی مديران ضعف هاي موجود را صرفا به تحريم ها ربط مي دهند/ نظرات نو و جديد به سرعت رد می شود!

علی مصلی نژاد جوان بسیجی و نخبه علمی می گوید: اجرای موفق سیستم تولید بهنگام در ایران نیازمند از میان برداشتن موانع و مشکلات بر سر راه تولید ملی می باشد که این امر محتاج برنامه ریزی بلندمدت و آينده نگري مديران و مسئولان كشوري است.
موفقیت در عرصه های مختلف حاصل پشتکار و تفکر بسیجی است/ برخی مديران ضعف هاي موجود را صرفا به تحريم ها ربط مي دهند/ نظرات نو و جديد به سرعت رد مي شود!
 شیرازه؛ علی مصلی نژاد جوان بسیجی و نخبه علمی جهرمی دوسال است که به عنوان جوان نمونه در حوزه فعالیت های پژوهشی معرفی می شود. با او گفتگویی داشته ایم که در ادامه آمده است:


لطفا خود را بیشتر معرفی و بصورت مختصر فعالیت های پژوهشیتان  را در زمینه های مختلف بیان نمایید؟

علی مصلی نژاد هستم. فارغ التحصیل کارشناسی ارشد تجارت الکترونیکی.
 
اکثر فعالیت های پژوهشی که عموما به صورت تیمی است حول سه موضوع فناوری اطلاعات، مدیریت و اقتصاد می باشد که نتایج آن در قالب بیش از 40 مقاله علمی بین المللی، 12 کتاب ( که تعداد 10 عدد از آن خارج از کشور چاپ شده) و تعداد 10 عدد طرح پژوهشی ارایه شده است. این آثار در اکثر دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی دنیا از جمله، موسسه فناوری ماساچوست، دانشگاه هاردوارد، دانشگاه کمبریج و.. در دسترس دانشجویان و محققان قرار گرفته است.

از کی به پژوهش روی آوردید؟

در زمینه فناوری اطلاعات از زمان ورود به دانشگاه در مقطع کارشناسی فعالیت های پژوهشی خود را شروع کردم.

آیا پژوهش در تحصیلات شما تاثیری داشت؟

بله و باعث شد از همان ابتدا یک دید جامع نسبت به فاصله قابل توجه دانشگاه و صنعت در کشور پیدا کنم. اینکه صرفا فرد یک سری تئوری در دانشگاه  یاد بگیرد و سپس  وارد بازار کار شود براي رويارويي با واقعيت هاي بازاركار كافي نيست.

شما به عنوان یک نخبه علمی ریشه مشکلات اقتصادی کشور را چه می دانید آیا فاصله قابل توجه دانشگاه و صنعت؟

فاصله دانشگاه و صنعت که قطعا از مهم ترین دلایل است ولی به طور کلی سه چیز بیشتر به چشم می خورد، ضعف شدید مدیریت، نظارت و ساختار غیر شفاف و معیوب اداری و زیرساختی است موضوعي كه ما بيشتر شاهد آن هستيم. شايد مديريت يك رشته تحصيلي باشد ولي مدير بودن يك مهارت است تا يك مدرك تحصيلي! حقيقت اين است كه تخصص و توانايي الزاما در مدرك تحصيلي و رشته تحصيلي نیست .

متاسفانه بعضي مديران ضعف هاي موجود را صرفا به تحريم ها ربط مي دهند در صورتي كه مديريت كارآمد مهم ترين اصل اساسي  در سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي مي باشد. مديريت كارآمد در بحث منابع مالي يعني اينكه كاري كه مي  شود با 1000 تومان انجام داد چرا با 10.000 تومان انجام داد و در بحث منابع انساني كاري را كه مي توان با يك نفر انجام داد چرا با 10 نفر انجام داد و در جايي كه لازم هست چرا يك نفر به اندازه 10 نفر زير فشار كار قرار بگيرد در صورتي كه آمار بيكاري بالا باشد. اين هنر و مهارت مديران ما است كه در شرايط پيچيده بتوانند از منابع مالي و انساني به صورت بهينه استفاده نمايند.

موفقیت در عرصه های مختلف حاصل پشتکار و تفکر بسیجی است/ برخی مديران ضعف هاي موجود را صرفا به تحريم ها ربط مي دهند/ نظرات نو و جديد به سرعت رد مي شود!

شما در یکی از پژوهش های اخیر خود به موضوع اقتصاد مقاومتی  پرداخته اید در این زمینه توضیح دهید؟

بله اقتصاد مقاومتي به کاهش وابستگي‌ها و تاکيد روي مزيت‌هاي توليد داخل و تلاش براي خود اتکايي دارد، درواقع منظور از اقتصاد مقاومتی، یک اقتصاد فعال و پویاست نه یک اقتصاد منفعل و بسته چنانکه مقاومت برای دفع موانع پیشرفت و کوشش در مسیر حرکت و پیشرفت تعریف می‌شود.

در این نوع اقتصاد تلاش و تاکید بر کاهش فقر در ابعاد مختلف خصوصا آموزشی است لازمه استقلال رای کشور در مقابل جنگ اقتصادی  اتخاذ تدابیری برای بهره گیری از علم و فناوری بومی در کشور می باشد، براین اساس نقش شبکه ملی اطلاعات بیش از پیش نمود پیدا خواهد کرد امروزه با توجه به آمارها و اطلاعات استاندارد جهانی میزان دسترسی مردم به فناوری‌های روز از جمله فناوری اطلاعات، تا حدود زیادی درصد فقر یا ثروت ملتها را در ابعاد گوناگون نشان می‌دهد. در بسیاری از مناطق دنیا، فقرا دسترسی ناچیزی به فناوری های اطلاعاتی دارند که تنها نیازهای اولیه آنها را برطرف می‌کند، برای برطرف کردن نیازهای بیشتر، باید طرح‌هایی تعبیه شود تا به ‌وسیله آن میزان دسترسی فقرا به امکانات اطلاعاتی و ارتباطاتی افزایش یابد.

هرچقدر این دسترسی بیشتر شود، از میزان فقر در ابعاد مختلف اقتصادی، آموزشی و فرهنگی کاسته می‌شود و راه برای توسعه پایدار هموارتر می شود. مثال‌های زیادی در میان کشورهای توسعه ‌نیافته یا در حال توسعه وجود دارد که در آنها سازمان‌های دولتی و غیردولتی طرح‌ هایی را در این زمینه در حال اجرا دارند.

طرح‌های توسعه‌دهنده دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات، میزان مشارکت مردم در حوزه‌های عمومی و دولتی، بهره‌گیری از اطلاعات بازار محصولات کشاورزی و نیز دسترسی به منابع مختلف برای برآورده کردن نیازهای اولیه آنها را افزایش می‌دهد، توسعه مناطق محروم روستایی در سه دهه گذشته به عنوان یکی از اهداف  ثابت در چشم اندازهای کلان انقلاب اسلامی بوده و در این راستا مراکز و نهادهای مختلفی مشغول به خدمت هستند.

اما ایجاد نقشه راهبردی توسعه پایدار روستایی در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و آموزشی بر مبنای فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی با بهره گیری از تجربیات جهانی نیاز به ایجاد ساختاری مستقل و مردم محور دارد که با کمک مردم و برای مردم این راهکارها را پیاده سازی و مدیریت کند.

شبکه ملی اطلاعات به عنوان یک زیرساخت دسترسی همگان به فناوری اطلاعات نقش کلیدی ایفا می نماید از این رو اهمیت روز افزون آن نمایان تر می گردد. ما در کتاب و مقالاتی که هم در ایران و هم در خارج ایران به چاپ رسید به تشریح کامل این موضوع پرداخته ایم

در یکی دیگر از پژوهش های خود به موضوع تولید بهنگام به عنوان روشی نوین در مدیریت و برنامه ریزی تولید پرداخته اید کمی در این زمینه توضیح دهید؟

سیستم تولید بهنگام عبارت از سيستمي است که مواد به موقع و به حد نياز خريداري  و همزمان در فرآيند توليد، مصرف و به کالاي ساخته شده در طي روز تبديل شود و بلافاصله بسته بندي، بارگيري و براي مشتريان ارسال گردد.

این سیستم از آنجائیکه موجب کاهش موجودیها می¬شود از اشغال فضا و راکد ماندن سرمایه، جلوگیری می کند و موجب افزایش بهره وری می شود.

چنين سيستم بسيار دقيق ، مستلزم برنامه ريزي دقيق، هماهنگي موثر ، همکاري صميمانه بين کارکنان و مديران و تمرکز بسیار جدی بر عرضه کنندگان داخلی می باشد و هنگامي تحقق پيدا مي کند که فرهنگ سازماني مطلوب و وجدان کاري واقعي و انضباط پذيري داوطلبانه و خود کنترلي در يک کار گروهي وجود داشته باشد.

اجرای موفقیت آمیز این سیستم نیازمند مشارکت تک تک افراد سازمانی در آن، تولید محصولات با کیفیت بالا، تحویل به موقع محصولات به مشتریان، برنامه ریزی دقیق و فرهنگ سازمانی مطلوبست. به دلیل کاهش فضای مورد نیاز، استفاده از چنین سیستمی به خصوص برای کشورهای کم وسعت که با کمبود فضا یا با شرایط اقتصادی خاص مواجه هستند مفید است و  باعث ایجاد ترویج کارگاه های تولیدی کوچک گردیده و یک موتور محرک در جهت حرکت به سمت برنامه ریزی و مدیریت دقیق در بحث تولید می گردد.

بنابراین اجرای موفق سیستم تولید بهنگام در ایران نیازمند از میان برداشتن موانع و مشکلات بر سر راه تولید ملی می باشد  که این امر محتاج برنامه ریزی بلندمدت و آينده نگري مديران و مسئولان كشوري است و  نظریه اقتصاد مقاومتی کامل ترین و کارآمد ترین نظریه در این زمینه می باشد.

فعاليت هاي پژوهشي شما منجر به انتخاب شما به عنوان جوان نمونه در دو سال پیاپی شد . رمز موفقیت خود را در چه میدانید؟
در درجه اول لطف خداوند و حمایت خانواده، و سپس کار و تلاش جدی

در بحث پژوهش چه پیشنهادی در جهت رشد فعالیت های پژوهشی و دانش محور دارید؟

امروز ما با توجه به محدوديت هاي منابع دولتي نيازمند توسعه موضوع نو پای خيرين پژوهش هستيم. من بارها طي مكاتبات مختلف با رؤساي جمهور و نمایندگان مجلس اين موضوع رو مطرح كردم و اقداماتي نیز انجام شده است اما تحقق كامل آن نياز به عزم ملي دارد.

دولت و مجلس بايد بستر را براي حضور بيشتر خيرين در اين عرصه مهیا كنند و خيرين بايد به اين موضوع توجه كنند كه پيشرفت علمي و فناوري كشور از اوجب واجبات است.

در شرايط فعلي همانطور كه ساخت يك مدرسه توسط خيرين يك كار پسنديده است ساخت پژوهشکده ها و مراكز پژوهشي و دانش بنيان پسنديده تر به نظر می رسد.

موضوع دیگر این است که نظرات نو و جديد به سرعت رد مي شود و كاري كه در آن نظري نو يا خلاف مشهور است پذيرفته نمي شود يا با مشكلات زيادي مواجه مي شود واحيانا به كم رنگ كردن مطالب توصيه مي شود، اين روند خوبي نيست چون اگر نظرات نو و جديد و خلاف مشهور را نتوانيم منتشر كنيم، خلاقيت و نوآوري از بين مي رود و ما هميشه مقلد گذشتگان باقي خواهيم ماند در حالي كه علم بايد پويايي داشته باشد و لازمه پويايي انتشار نظرات نو است كه باعث ايجاد انگيزه در پژوهشگر براي تحقيق و مطالعه مي شود.
 
شما به عنوان پژوهشگر بسیجی، جایگاه بسیج را در امر پژوهش چگونه ارزیابی می کنید?

قطعا تفکر و روحیه بسیجی که آمیخته با کار و تلاش و از خودگذشتی است نقش بسزایی در پیشبرد برنامه ها دارد بسیج به عنوان عقبه مردمی همه نهادهای نظام در همه عملیات ها قادر به ایفای نقش است، موفقیت های ما در عرصه هسته ای و نظامی حاصل از همین تفکر و روحیه است و باید این روحیه تلاشگر و آمیخته با دانش بومی و با نگاهی جهانی در تمام ساختار های اقتصادی، تولیدی، خدماتی و.. در جهت رشد و بالندگی کشور حاکم شود.

به عنوان يك پژوهشگر جهرمي كه سوابق  علمي فراوانی در سطوح مختلف داريد چه پيشنهادي براي رشد اقتصادي شهرستان جهرم داريد؟

به نظر من هر شهري از جمله جهرم بايد ابتدا پتانسيل هاي موجود در آن را شناسايي و سپس براي استفاده از آنها برنامه ريزي راهبردي انجام داد. مثلا اگر شهري مثل جهرم توليد كننده و صادر كننده خرما و مركبات است بايد نقش درآمد حاصل از فروش و صادرات اين محصولات در رشد و توسعه شهري پر رنگ تر باشد و اگر كم رنگ است بايد تجار و بازرگانان به اين امر ترغيب شوند و به ميدان بيايند و با راه اندازي كارگاه ها و كارخانه ها در ايجاد اشتغال به دولت كمك كنند. امروز الحمد الله با راه اندازي گمرك جهرم كه واقعا يك نگاه استراتژيك و رو به جلو بود  زمينه هاي خوبي براي صادرات محصولات خصوصا محصولات و خدمات دانش بنيان ايجاد شده است كه بايد از اين فرصت در جهت ايجاد اشتغال استفاده كرد.

موضوع دیگر مراکز درمانی در حال ساخت شهرستان جهرم است، امروز چندین مرکز درمانی در جهرم در حال ساخت است و پیش از این حجم زیادی از مراجعات به مراکز درمانی جهرم از شهرهای اطراف بوده است قطعا با افتتاح و آغاز به کار این مراکز مسئله توریسم درمانی(گردشگری پزشکی) و خدمات مرتبط می تواند فرصت های خوب اقتصادی برای شهرستان ایجاد کند و با راه اندازی مجدد فرودگاه جهرم حلقه های زیرساختی هم برای صادرات و هم برای توریسم درمانی کامل شد.


صحبت پاياني؟
رهبر معظم انقلاب بارها در فرمایشاتشان کلید حل مشکلات کشور در دست جوانان می دانند و لازم است مسئولین به جوانان میدان بدهند جوانان انقلابی با تفکر و روحیه بسیجی است در یک مجاهدت خاموش قادر به فتح قله های موفقیت هستند، چیزی که در آخر لازم مي دانم يادآوري كنم اين است كه بايد بخشنامه ها، قوانين ،بروكراسي، و ساختارهاي معيوب اصلاح يا حذف شود.

اگر قرار است حركت جدي انجام شود بايستي از مشاوران فرا رشته اي در حل مشكلات استفاده كرد در بسياري از مواقع ما شاهد وجود مشكل در محتوا، روند و ساختار هستيم تا فردي كه مسوليتي را پذيرفته است. ما نبايد به دنبال مقصر باشيم بلكه با همفكري به دنبال راهكارهاي مناسب و اصلاح ساختارهاي معيوب، بومي سازي دانش، صنعت و فرهنگسازي را سرلوحه كار خود قرار دهيم.

امروز نياز به  اقتصاد دانش بنيان امري اجتناب ناپذير است و لازمه تحقق اقتصاد مقاومتي مي باشد دانشگاه ها باید منابع آموزشي را كارآمد و تمركز جدي بر كار هاي عملي و افزايش مهارت هاي شغلي دانشجويان داشته باشند  و دولت و مجلس بايد با اصلاح قوانين و ساختارهاي معيوب و با تكيه بر سياست هاي اقتصاد مقاومتي از تمامي توانمندي هاي فارغ التحصيلان با ايجاد اشتغال پايدار در جهت پيشبرد اهداف كشور گامي اساسي بردارند. در پایان ضمن تشکر از شما که این وقت را در اختیار بنده قرار دادین؛برای شما و تمامی مردم کشورم آرزوی تندرستی و موفقیت روز افزون دارم .
نظرات بینندگان