کد خبر: ۱۲۶۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۱ - ۰۴ آذر ۱۳۹۷
در آیین گشایش هفدهمین نمایشگاه کتاب فارس مطرح شد:

در موقع تخصیص بودجه، کتاب جزء کالای لوکس شمرده شده!/نمایشگاه از جنبه فروشگاهی فاصله گرفته است/مجلس در فصل بودجه بندی به حوزه فرهنگ توجه داشته باشد

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: اگر یک جامعه یا کشور توسعه فرهنگی پیدا نکند قطعا نمی تواند در حوزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی توسعه پیدا کند.

به گزارش شیرازه، هفدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس با حضور معاون وزارت ارشاد، سرپرست استانداری فارس، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و جمعی از مسئولان، ناشران، نویسندگان و علاقه مندان به کتاب عصر شنبه 3 آذرماه، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی استان فارس در شیراز آغاز به کار کرد.

در ساعات اولیه نمایشگاه بیشتر میزبان مسئولین و مهمانان افتتاحیه بود و کتاب دوستانی که این ساعات را برای بازدید از نمایشگاه انتخاب کردند در اسرع وقت و بدون هیچ معطلی می توانستند در سالن ملاصدرا به محض گرفتن شماره نوبت، بن تهیه کنند و سالن های مختلف را بدون ازدحام بازدید کنند.

سالن اردیبهشت در ساعات آغازین به خاطر برگزاری مراسم افتتاحیه رکورددار حضور جمعیت بود.

در موقع تخصیص بودجه، کتاب جزء کالای لوکس شمرده شده!/نمایشگاه از جنبه فروشگاهی فاصله گرفته است/مجلس در فصل بودجه بندی به حوزه فرهنگ توجه داشته باشدمعاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: هرچند عوامل خارجی، کندکننده حرکت کشور در مسیر توسعه است، اما نباید از تاثیر عوامل داخلی که می‌تواند مانع توسعه باشد، غافل شد. نگاه مادی به توسعه در داخل نیز چنین نقشی ایفا می‌کند، ما باید ببینیم در امور غیر مادی در چه رتبه ای نسبت به کشورهای توسعه یافته قرار داریم.

نرخ ارز ما را ملتهب می‌کند، اما سرانه مطالعه کتاب اثری بر ما ندارد

لادن حیدری تصریح کرد: وقتی از وضعیت نامطلوب سرانه مطالعه در کشور می‌شنویم انقدر که نرخ ارز ما را ملتهب می‌کند، متاسفانه سرانه مطالعه کتاب اثری بر ما ندارد.

وی با انتقاد از اینکه فرهنگ در کشور ما در ذیل سیاست و اقتصاد قرار گرفته و بودجه آن ناچیز است، اظهار داشت: در زمان تخصیص بودجه به حوزه فرهنگ مواردی همچون کتاب در زمره کالاهای لوکس شمرده شده و مورد بی مهری قرار می‌گیرد.

حیدری با اشاره به تلاقی هفته وحدت و بسیج و همزمانی با افتتاح نمایشگاه کتاب، اساسی‌ترین عوامل وحدت را تمسک به کتاب الهی دانست و یادآور شد:ممکن است تصور شود کتاب به حاشیه رفته اما اینگونه نیست، بلکه بین افرادی که اهل مطالعه هستند دودستگی و تفرقه ایجاد نمی شود.

معاون وزارت ارشاد با بیان اینکه هرجا از کتاب بگوییم گام در مسیر توسعه نهاده‌ایم، خاطرنشان کرد: کشور ما برای رسیدن به توسعه راه زیادی در پیش دارد و باید برای نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی در جامعه بیشتر تلاش شود .

حیدری با بیان اینکه کتابخوانی نقش مهمی در توسعه کشورها دارد، اضافه کرد: در جامعه ما تجمل‌گرایی در حوزه کتاب وجود دارد به نحوی که تعداد کتاب جمع‌آوری شده و بزرگی کتابخانه از عوامل فرهیختگی بشمار می‌رود این فرهنگ اشتباه است اما با وجود تجمل گرایی، هنوز کتاب و کتابخانه در جامعه معیار فرهیختگی است، بنابراین باید تا این ارزش کم رنگ نشده بیشتر و سریعتر مسیر را پیموده و فرهنگ را احیا کرد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس وامام جمعه شیراز نیز در این مراسم گفت: در آستانه میلاد پیامبری قرار داريم که آغاز رسالتش با کتاب است.

آیت الله لطف‌الله دژکام با اشاره به اینکه جای جای کلام الهی که بر پیامبر نازل شده از کتاب سخن گفته شده است، اظهار داشت: در آغاز سوره ابراهیم خداوند اشاره می کند که کتاب است که مردم را از تاریکی به سوی نور می برد.

امام جمعه شیراز با اشاره به تجليل از پژمان ضياييان در اين مراسم به عنوان چهره برتر فرهنگي فارس بيان کرد: با آقای ضیائیان از طریق عکس‌های هنرمندانه‌ی وی آشنا شدم. عکس‌های زیبایی از شیراز در جای جای کشور به نمایش گذاشته‌اند که به معرفی سومین حرم اهل بیت(ع) کمک بسزایی می‌کند .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در این مراسم گفت: امسال به شیوه سال گذشته که به بزرگداشت داریوش نویدگویی اختصاص یافت، بنا را بر بزرگداشت هنرمندی با نام پژمان ضیائیان گذاشته ایم.

صابر سهرابی گفت: دوسال است که نمایشگاه کتاب به یمن میلاد مبارک پیامبر اسلام(ص) برگزار می شود و امسال هفته بسیج هم این رویداد را متبرک کرده است.

وی با بیان این که دوسال است افتتاحیه نمایشگاه کتاب متفاوت از سال های گذاشته برگزار می شود گفت: امسال از یکی دیگر از چهره های شاخص حوزه فرهنگ و هنر و ادب استان که در رشته های هنری عکاسی، نویسندگی، پژوهش و نشر فعالیت های چشمگیری را تا امروز انجام داده در این جلسه تجلیل می شود

یکی از خطرناک ترین اتفاقاتی که می تواند مردمی را تهدید کند کتاب نخواندن است

سرپرست استانداری فارس نیز در آیین گشایش هفدهمین نمایشگاه کتاب فارس با گرامیداشت هفته وحدت گفت: پیشرفت بشری هموازه در سایه دانایی تحقق یافته و یکی از ابزارهای آن کتاب است.

یدالله رحمانی با تاکید بر اینکه سرافرازی یک ملت به بالندگی آن علمی آن ملت بستگی دارد افزود:دانشمندان مشعل داران پیشرفت ملتها هستند و کتاب ابزار گسترش دانش است

سرپرست استانداری فارس با تاکید بر اینکه تمدن های بشری همواره از راه کتاب گسترش یافته است، اظهارداشت: در جهان تکنولوژیک هنوز کتاب جایگاه خود را حفظ کرده است.

رحمانی ادامه داد:خوشبختانه دین اسلام آن قدر به دانایی توجه دارد که خداوند معجزه پیامبر(ص) را کتاب قرار داده است.

وی یاداور شد: ملت ما با گنجینه‌های ادبی فردوسی، سعدی، حافظ، مولوی و... سهم به سزایی در گسترش معرفت بشری داشتند.

رحمانی تصریح کرد: اگر برپایی نمایشگاه کتاب در هر شهری پسندیده است در شیراز ارزنده تر و پسندیده تر است؛ وی با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب جایگاهی برای گفت و گو و تعامل است، ابراز داشت: انتظار می رود نمایشگاه کتاب پل ارتباطی میان مدیران فرهنگی و اهل فرهنگ باید باشد

وی تصریح کرد: یکی از خطرناک ترین اتفاقاتی که می تواند مردمی را تهدید کند کتاب نخواندن است، بنابر این برای ترویج کتابخوانی به شناخت دقیق مخاطب نیازمندیم.

دکتر محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در ادامه این برنامه تصریح کرد: همکاری صنفی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند منشا خیر باشد.

نمایشگاه از جنبه فروشگاهی فاصله گرفته است

وی با بیان اینکه دومین سالی است که نمایشگاه از جنبه فروشگاهی فاصله گرفته یاداور شد: تقدیر از فعالان نشر یکی از این نشانه هاست.آموزگار به ضرورت تشکیل اتحادیه سراسری نشر اشاره کرد و گفت: همکاری وزارتخانه های دیگر در کنار اتحادیه ناشران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند زمینه های این جریان را فراهم کند.

وی از تشکیل جلسه ای با کتابفروشان و ناشران شیراز در این خصوص خبر داد و به ذکر تهدیدها و فرصت های برگزاری نمایشگاه های استانی کتاب پرداخت و گفت: شاید دسترسی نداشتن مردم به کتاب یکی از دلایل برپایی این نمایشگاه ها بوده است؛ البته اینکه نمایشگاه ها در یک هفته می‌تواند این فرصت را فراهم کند باید از منظر آسیب شناسی دیده شود. ازطرفی با تمرکز بر نمایشگاه های اینچنینی ممکن است کتابفروشی ها از این چرخه حذف شوند. اخیرا طرحی انجام شد که بر اساس آن کتاب دوستان می توانند با بن‌هایی که از نمایشگاه کتاب تهیه می‌کنند خارج از نمایشگاه و از کتابفروشی هم کتاب تهیه کنند. این طرح کمک زیادی به رفع این آسیب خواهد کرد.

مجلس در فصل بودجه بندی به حوزه فرهنگ توجه داشته باشد

به گزارش مهر، علی اصغر کاراندیش، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر یک جامعه یا کشور توسعه فرهنگی پیدا نکند قطعا نمی تواند در حوزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی توسعه پیدا کند.

وی افزود: این را همه قبول دارند که توسعه یک کشور محقق نمی شود مگر که در آن کشور تحقیق و پژوهش باشد؛ این وقتی شکل می گیرد که مطالعه شکل بگیرد.

کاراندیش در ادامه گفت: درخواست می کنم از نمایندگان مجلس که الان که فصل بودجه است توجه به فرهنگ شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینکه ۳۷۳ نمایشگاه استانی موید پاسخ این سوال است که این نمایشگاه ها با هدف حمایت از ناشران دایر می شود یا نقشی در افزایش سرانه مطالعه کشور دارد؟ یا وزارت فرهنگ و ارشاد آیا رسالتش حمایت از ناشران است یا برنامه هایی برای افزایش سرانه مطالعه است؟

وی در عین حال تصریح کرد: یکی از دلایل برگزاری نمایشگاه حمایت از ناشران است اما دلیل دیگر آن این است که مردم در یک مقطع زمانی به کتاب های مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند، اما در حوزه دیگر که سوال می شود وزارت چه اقدامی در افزایش سرانه مطالعه انجام داده است به طور اختصار می گویم که یک تمرکز زدایی از برنامه ریزی اجرا و بردن برنامه ها به استانها که در این راستا اقداماتی با تکیه بر بسیج ظرفیت های بومی به ملی، شبکه های فعال کتابخوانی در استانها، ایجاد شدند، این در حالیست که جشنواره انتخاب پایتحت کتاب کشور پیش بینی کردیم که رقابت ایجاد شده باعث می شود در شهرهای مختلف همه نهادها وارد موضوع شوند و در جهت توسعه و ترویج کتابخوانی تلاش کنند.

کاراندیش دیگر اقدام وزارت ارشاد را در زمینه ترویج کتاب اعلام کرد: برگزاری جشنواره روستاهای دوستدار کتاب که ۱۰ روستا را انتخاب و یک روستای برگزیده معرفی می شود، در حالیکه از سال ۹۳ جشنواره تقدیر از افراد و گروه های برگزیده در ترویج کتاب هم برگزار شده است.

وی دیگر اقدام را برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان عنوان کرد که در مجتمع ها برگزار می شود و افراد در گروه های چند نفره به کتابخوانی می پردازند؛ این باعث شده که رونق پیدا کند و ایجاد انگیزه شود؛ ۸ هزار باشگاه با ۵۰۰ هزار عضو در این باشگاه ها داریم.

معاون حقوقی وزارت ارشاد به دوشنبه های کتابخوانی در مهدهای کودک کشور، اشاره کرد و افزود: طرح های فصلی ترویج کتابخوانی ازجمله پاییزه، عیدانه و تابستانه در ترویج کتابخوانی راه اندازی شده است و از طریق ۳۴۰۰ کتابخانه شهری و روستایی خدمات کتابخوانی داده می شود.

وی درعین حال اضافه کرد: ۵ هزار نسخه از منشور حقوق شهروندی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران توزیع شد که ۴ هزار نفر در مسابقه ای در این رابطه در نمایشگاه کتاب شرکت کردند.

معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان از اعطا جایزه کتاب سال در زمینه حقوق شهروندی در سال آینده خبر داد.

گفتنی است در پایان آیین گشایش هفدهمین نمایشگاه کتاب فارس پس از پخش مستندی درباره کارنامه فعالیت پژمان ضیائیان، از این فعال رشته عکاسی، به عنوان چهره‌ی فرهنگی در حوزه شیرازشناسی تجلیل شد.هفدهمین نمایشگاه کتاب فارس با حضور ۸۸۱ ناشر و نمایندگی، ۳۰ کتابفروشی، ۳۰ ناشر استانی و ۴۵ فروش متمرکز و ۲۲۳ ناشر نمایندگی و ۶۱۳ ناشر مستقل در ۵ سالن تا ۸ آذرماه در شیراز ادامه دارد.

نظرات بینندگان