کد خبر: ۱۲۶۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۳ - ۰۵ آذر ۱۳۹۷

افتخارآفرینی های نقال کوچک شیرازی تنها در هشت بهار

ساینا با لحن شیرین و کودکانه توضیح می‌دهد که نقالی را از شش سالگی شروع کرده اما آشنایی او با شعر و داستان‌های کهن به سه و نیم سالگی‌اش بازمی‌گردد
افتخارآفرینی های نقال کوچک شیرازی تنها در هشت بهار
شیرازه، ساینا شکیبایی نسب نقال کوچک شیرازی تنها هشت بهار از عمرش می‎‌گذرد اما افتخارآفرینی‌های زیادی برای شیراز و استان فارس داشته که از تعداد سال‌های عمرش بیشتر است و در حال حاضر با کمک مربی و مادرش برای اجرای دوزبانه در مراسم‌های بین الملی آماده می‌شود.

ساینا با لحن شیرین و کودکانه توضیح می‌دهد که نقالی را از شش سالگی شروع کرده اما آشنایی او با شعر و داستان‌های کهن به سه و نیم سالگی‌اش بازمی‌گردد که مادرش در منزل برای شرکت در کلاس‌های حافظ شناسی و گلستان خوانی حفظ و روخوانی را تمرین می‌کرده و ساینا به صورت سماعی حفظ آن اشعار را آغاز کرده است.

نجمه برزگر مادر این نقال کوچک که ساینا آشنایی با ادبیات کهن وموفقیت‌های امروزش درنقالی را مدیون اوست، در گفتگو با خبرنگار شیرازه گفت: رشته دبیرستانی من ادبیات بوده و همیشه به شعرو داستان های ایرانی علاقه داشتم و دوست داشتم فرزندم به جای سرگرمی با داستان و انیمیشن‌های بعضا ضعیف خارجی با این منابع غنی آشنا شود. خودم از سال 91به صورت تخصصی کلاس حافظ شناسی وگلستان خوانی و شرح مثنوی را شروع کردم تدریجا متوجه شدم ساینا هم به حفظ و خوانش این اشعار علاقمند شده و همزمان با تمرین من در منزل او هم اشعار را حفظ می‌کند.

برزگر ابراز داشت: در ابتدای کار اصلا مقام آوردن و مطرح شدن ساینا در برنامه‌های استانی و ملی برای ما مهم نبود. هدف ما آشنایی با ادبیات بود، موفقیت‌ها و مطرح شدن‌ها در فرع ماجرا رخ داد. ما آنقدر مشغول گلستان خوانی و حافظ شناسی و نقالی داستان‌های شاهنامه و حکایت های جامی واشعار قیصر امین پور و سایر اشعار شاعران معاصر برای روز معلم و روز پرستار بودیم که ساینا هیچ وقت فرصتی برای جذب شدن به انیمیشن و داستان خارجی نداشت و تمایلی هم به آنها ندارد. حتی یکبار از طریق دوستانش با داستان راپونزل (گیسو کمند) آشنا شد و به رغم تفاوت‌های محتوایی که وجود داشت به آن‌ها توضیح می‌داد بن مایه این داستان برداشتی از داستان کهن زال و رودابه است!

 وی تصریح کرد: به خانواده‌هایی که حس می کنند فرزندان شان در زمینه ادبیات یا هر زمینه دیگری استعداد خاصی دارند توصیه می‌کنم خیلی دنبال رقابت نباشند و به فرزندان‌شان برای رقابت ناسالم فشار نیاورند چرا که کارشان به نتیجه مطلوب نمی‌رسد، هم هدف اشنایی با ادبیات محو می‌شود هم ممکن است به خاطر نتیجه یک مسابقه توی ذوق بچه‌ها بخورد و از ادامه کار دلسرد شوند. اما اگر هدف آشنا کردن کودک با این منابع باشد نتایج خوب به دنبال آن پیش خواهد آمد.

وی در خصوص موفقیت های ساینا نیز پاسخ داد: ساینا تابستان امسال در جشنواره عصرانه ادبی در مرکز شیراز شناسی بین بیش از 50 کودک و نوجوان از شش تا پانزده سال  در رشته نقالی مقام اول را کسب کرد و  داستان رستم و اشکبوس را در مسابقات مقدماتی و نهایی اجراکرد.

یک اجرای موفق هم در افتتاحیه سرای نقالی شیراز داشت که باعث شد برای اجرا در ضیافت نفس تهران که هرساله ماه رمضان برگزار می‌شود، انتخاب شود. در آن مراسم هم  داستان سیاووش را اجرا کرد. برای اجرای تهران استاد خوبی به نام خانم جهاندوست داشت و هنوز هم آموزش مجازی با همان استاد را ادامه می‌دهد و برای اجرای یک داستان از شاهنامه به صورت دو زبانه آماده می‌شود تا در مراسم‌های بین المللی اجرا داشته باشد. از کودکی مشاعره هم کار می‌کرد در پنج سالگی مقام سوم مشاعره بین همسالانش کسب کرد. شاهنامه را که می خواستیم شروع کنیم با دکتر صادقی کار می‌کرد. در زمینه گلستان خوانی هم چندین مقام کسب کرده الان بیشتر روی شاهنامه خوانی و نقالی متمرکز شده است.

نظرات بینندگان