کد خبر: ۱۲۶۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۰۶ آذر ۱۳۹۷

هواپیمای جاسوسی آمریکا وارد دریای سیاه شد

اوکراین اعلام کرده است که یک فروند هواپیمای شناسایی آمریکا از پایگاه هوایی 'سودا بی' در جزیره 'کرت' یونان به سمت دریای سیاه (محل درگیری آبی دیروز روسیه و اوکراین) به پرواز درآمده است.
هواپیمای آمریکایی بر فراز دریای سیاه به پرواز درآمدندبه گزارش شیرازه، این هواپیما مجهز به سیستم شناسایی راداری و الکترونیکی است و صبح امروز پرواز خود را بر فراز محل درگیری دیروز روسیه و اوکراین انجام داد.
 
این هواپیما از طریق آسمان بلغارستان به سمت ساحل کریمه حرکت کرده است.
 
درگیری روز یکشنبه در دریای آزوف زمانی آغاز شد که روس ها مدعی شدند دو کشتی اوکراینی به همراه یک یدک کش با سرعت بالا در حال ورود به تنگه کرچ (آب های سرزمینی آنها) هستند.
 
این تنگه دریای سیاه را از دریای آزوف در شمال جدا می کند.
 
ساعاتی بعد از سازمان امنیت روسیه خبر رسید که جنگنده 'کا-52' و 'سوخو-25' روسیه بر فراز 'آزوف' به پرواز درآمدند و دریای آزوف بر روی کشتی های مسافربری بسته و شناورهای اوکراینی نیز توقیف شده اند و روسیه خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت برای اقدامات بی ثبات کننده اوکراین در اطراف کریمه شده است.
 
در طرف مقابل اوکراینی ها مدعی شدند که شناورهای آنها طبق برنامه از قبل هماهنگ شده و اطلاع داده شده از بندر 'اودسا' به بندر 'ماریپول' در دریای 'آزوف' در حرکت بودند و اقدامات تهاجمی طرف روس برخلاف کنوانسیون حقوق دریایی صورت گرفت.
 
در سایت وزارت خارجه اوکراین نیز آمده است که «کشتی های روسیه با نقض آزادی ناوبری و حمل و نقل، به کشتی های نیروی دریایی اوکراین فشار وارد کردند.»
اختلافات روسیه و اوکراین که با یکدیگر پیوندهای تاریخی و مذهبی بی پایانی دارند از سال 2014 و پس از وقوع تغییرات در اوکراین که کی یف از آن به عنوان «انقلاب» و روس ها «کودتا» یاد می کنند، آغاز شده است.
 
مردم شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه پس از این اتفاق، دست به مخالفت با دولت مرکزی در کی یف زدند.
 
با توجه به حضور نظامی روسیه در کریمه، روسیه امنیت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه را فراهم کرد و مردم این منطقه که اکثر آنان را روس زبانان متمایل به مسکو تشکیل می دادند رای به استقلال از اوکراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند که با موافقت پوتین جنبه اجرایی پیدا کرد.
 
از آن تاریخ به این طرف، آمریکا و غرب انواع تحریم های اقتصادی را علیه روسیه و شخصیت ها و شرکت هایی که در کریمه فعالیت می کنند وضع کرده اند تا شاید روسیه از کریمه پا عقب بگذارد.
 
اوکراین از جامعه جهانی خواسته است ضمن نپذیرفتن کریمه به عنوان جزئی از خاک روسیه، این کشور را اشغالگر بخوانند و به روسیه برای بازپس دادن این منطقه به اوکراین فشار بیاورند.
 
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تا امروز در تمامی مصاحبه ها گفته است که مسکو در خصوص بازپس دادن کریمه با هیچ کسی مذاکره نمی کند.
رجانیوز
نظرات بینندگان