کد خبر: ۱۲۶۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۰۶ آذر ۱۳۹۷
مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس:

آباده ، پایتخت منبت جهان شد

مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس از ثبت شهر آباده به عنوان شهر جهانی منبت خبر داد.
آباده ، پایتخت منبت جهان شدبه گزارش شیرازه، صنایع دستی و گردشگری استان فارس مصیب امیری با بیان خبر فوق اظهار داشت: بر اساس اعلام شورای جهانی صنایع دستی پس از بررسی‌های انجام گرفته، شهر آباده از استان فارس به عنوان شهر جهانی منبت ثبت شد.

وی گفت: با نگرشی به پیشینه تاریخی، فرهنگی و هنری  استان و آثار تاریخی به جای مانده از دوران‌های قبل به خوبی می‌توان دریافت که فارس از روزگاران کهن، مهد پرورش هنرمندان و صنعتگران کارآمد و چیره‌دست بوده است.

امیری افزود: در سال 95 گواهی‌های مختلفی نظیر گواهی ثبت نشان جغرافیایی ملی و بین‌المللی" منبت آباده" و گواهی ثبت فنون اجرای منبت آباده در فهرست آثار ناملموس میراث فرهنگی کشور کسب شد و در همین سال پرونده ثبت آباده به عنوان شهر ملی و جهانی منبت به شورای راهبردی صنایع دستی کشور ارسال شد که پس از پیگیری‌های صورت گرفته  آباده به عنوان "شهر جهانی و ملی منبت "معرفی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس  با اشاره به تعداد  17 نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی 5 نشان زرین جشنواره فجر در رشته منبت آباده بیان کرد: آباده دارای 150 کارگاه منبت کاری (خانگی و تجاری) و بیش از 5 هزار نفر هنرمندان منبت‌کار است.

امیری خاطر نشان کرد: امیدواریم اینک با ثبت جهانی شهر آباده به عنوان خاستگاه هنر منبت شاهد توسعه بیش از پیش این هنر اصیل و برداشته شدن گامی دیگر در جهت حمایت از صنایع دستی استان و شهر آباده باشیم.
تسنیم
نظرات بینندگان