کد خبر: ۱۲۶۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۰۷ آذر ۱۳۹۷
به مناسبت روز نیروی دریایی؛

فرماندهی که 20 مرتبه از فرمانده کل قوا تقدیرنامه دریافت کرد/ دریادلی لازمه دریاداری است/ نیروی دریایی ایران عامل پایدارکننده امنیت جمعی جهانی در منطقه است

امیر دریادار سیاری می‌گوید: خیلی علاقه‌مند بودم انتظاری که فرمانده کل قوا از نیروی دریایی دارند محقق می‌شد، هرچند در مسیر تحقق آن هستیم اما دوست داشتم زودتر از این‌ها اتفاق می‌افتاد.

فرماندهی که 20 مرتبه از فرمانده کل قوا تقدیرنامه دریافت کرد/ دریادلی لازمه دریاداری است/ نیروی دریایی ایران عامل پایدارکننده امنیت جمعی جهانی در منطقه استبه گزارش شیرازه، به مناسبت موفقیت نظامیان نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و به ویژه مقاومت ناوچه پیکان در برابر حمله دریایی و هوایی ارتش عراق در ۷ آذر ۱۳۵۹، با تأیید امام خمینی(ره)، این روز، روز نیروی دریایی نامگذاری شد. نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا) یکی از نیروهای چهارگانه ارتش است که مسئولیت حفاظت و حراست از آب‌های سرزمینی، فلات‌قاره و مناطق انحصاری، اقتصادی و جزایر جمهوری اسلامی ایران در برابر هر گونه تجاوز نظامی خارجی را دارد.

فرماندهی نیروی دریایی ارتش هم‌اکنون بر عهده دریادار حسین خانزادی است که از 14 آبان ماه سال 1396 عهده‌دار این مسئولیت شدند و قبل از آن از مردادماه سال 1386 به مدت ده سال امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در این جایگاه خوش درخشید. وی هم اکنون به عنوان معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران به خدمت خود ادامه می‌دهد.

امیر دریادار سیاری دی‌ماه 1334 در نوبندگان شهرستان فسا در استان فارس به دنیا آمد. وی درسال 1353 پس از اتمام تحصیلات دبیرستان با ورود به دانشکده افسری نیروی زمینی به استخدام ارتش در آمد و پس از پایان تحصیلات و طی دوره‌ مقدماتی در رسته تکاوری، در نیروی دریایی ارتش مشغول خدمت شد. امیر سیاری دوره‌های کلاه سبزی، دافوس و علوم استراتژیک را در دانشگاه عالی دفاع ملی گذراند. سیاری دارای مدرک تحصیلی دکتری و عضو هیئت علمی دانشگاه دفاع ملی است.

دریادار سیاری جانباز 70درصد است که در روزهای اولیه حمله رژیم بعثی به خرمشهر، در منطقه عملیاتی آبادان- خرمشهر در عملیات شکست حصر آبادان(ثامن‌الائمه) بر اثر اصابت ترکش خمپاره، مجروح و به درجه جانبازی نایل شد و سابقه 94 ماه حضور در جبهه‌های جنگ ایران و عراق و انجام بیش از 32 ماموریت جنگی را در کارنامه خود دارد.

در دوران فرماندهی سیاری، نیروی دریایی به موفقیت‌ها و دستاوردهایی چون ساخت ناوشکن جماران ۱ و ۲، ساخت انواع شناورهای سطحی و زیرسطحی، حضور و پیشروی در آب‌های آزاد، تأمین امنیت کامل ناوگان حمل‌ونقل دریایی و مقابله با دزدان دریایی دست یافته‌است.

دریافت 20تقدیرنامه از مقام معظم رهبری

سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش حیات جدید نیروی دریایی را با نام امیر سیاری در هم‌آمیخته توصیف می‌کند و می‌گوید: یکی از مصادیق برجسته مدیریت جهادی، کاری است که امیر سیاری طی این سالها در نیروی دریایی انجام دادند. به عنوان مثال ناو خارک که پایان عمر آن گزارش شده بود تعمیر و بازسازی شد و پس از آن چندین ماموریت مهم را انجام داده است.

سرلشکر موسوی با بیان اینکه امیر سیاری تمامی تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد، گفت: امیر سیاری حدود 20 بار از حضرت آقا تقدیرنامه گرفتند که این یک رکورد دست‌نیافتنی است و بنده این مقدار حکم تقدیر از طرف رهبری برای هیچ فرماندهی سراغ ندارم.

با وجود کارنامه درخشان امیر سیاری اما باز هم وی در ابتدای برنامه تلویزیونی که از شبکه یک سیما پخش شد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دوست داشتید چه اتفاقی در زندگیتان می‌افتاد که نیفتاده است، می‌گوید: خیلی علاقه‌مند بودم انتظاری که فرمانده کل قوا از نیروی دریایی دارند محقق شود، هرچند در مسیر تحقق آن هستیم اما دوست داشتم زودتر از این‌ها اتفاق می‌افتاد.

دریا جایی برای تفکر و خداشناسی

وی در این گفتگوی تلویزیونی نماز خواندن روی عرشه کشتی وقتی دریا آرام است را بسیار لذت‌بخش توصیف می‎کند و می‌گوید: دریا یعنی جایی که تا هزاران کیلومتر در اطراف و زیر پایت آب هست، محل تفکر و خداشناسی و جایی برای دیدن شگفتی‌های خلقت و عظمت خداوند است.

دریادار سیاری ضمن تقدیر از خانواده‌های نیروی دریایی، دریادلی را لازمه دریاداری می‌داند و عنوان می‌کند: علاوه بر دریاداران خانواده‌های آنان که با سعه صدر نبودن ماه‌ها پدر یا همسر در خانه را تحمل می‌کنند نیز دریادل هستند.

وی با بیان اینکه بیش از 90درصد صادرات ما از طریق دریا انجام می‌شود، می‌گوید: قرن حاضر قرن دریاهاست چراکه با توجه به افزایش جمعیت جهان، اکثر کشورها درصدد استفاده هرچه بیشتر از منابع فسیلی و غذایی دریاها هستند و تجارت دریایی افزایش یافته است که تامین امنیت دریا برعهده نیروی دریایی است.

امیر سیاری با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نیروی دریایی راهبردی ارتش می‌تواند در عرصه بین‌المللی فعالیت کند و نقش علمی، سیاسی، نظامی و بین‌المللی داشته باشد، گفت: نیروی دریایی، نظامی است زیرا تابع ارتش جمهوری اسلامی ایران و مدافع منافع ایران در دریاست؛ علمی است از آن جهت که از بالاترین سطح فناوری در ناوشکن و زیردریایی برخورداریم. بین المللی است زیرا در آب‌های آزاد با کشورهای مختلف جهان در ارتباط هستیم و سیاسی است زیرا با رفتن در بنادر مختلف جهان با کشورهای مختلف ارتباط برقرار کرده و از جهت برقراری و توسعه ارتباطات دارای وظیفه دیپلماسی دفاعی و دریایی است.

دیپلماسی دریایی زیرمجموعه دیپلماسی دفاعی است

وی یکی از راه‌های مبارزه با ایران‌هراسی که دشمن با تبلیغات وسیع در حال انجام آن است را ارتباط نیروی دریایی با سایر ملوانان و مردم بنادر عنوان و اظهار می‌کند: دیپلماسی دریایی زیرمجموعه دیپلماسی دفاعی است و تعاملات و رفت و آمدها را تسهیل می‌کند. تمام حرکات پرسنل نیروی دریایی ایران در بنادر مختلف زیر ذره‌بین است و ادب، شجاعت و رفتار ایرانی اسلامی پرسنل نیروی دریایی نشان از آن دارد که آنچه به دروغ درباره ایران تبلیغ می‌شود، صحت ندارد.

این مقام نیروی دریایی حفاظت از منابع و منافع در زمان جنگ را وظیفه و نقش سنتی نیروی دریایی می‌داند و معتقد است که نیروی دریایی باید فراتر از نقش سنتی خود، امنیت در دریا و آب‌های آزاد را برای استفاه از منابع دریا در راستای منافع کشورمان تامین کند.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه ما قادر هستیم امنیت منطقه خلیج فارس و دریای عمان را تامین کنیم، تصریح کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران عامل پایدار کننده امنیت جمعی جهانی در منطقه و بخش جداناپذیر از آن است و در واقع حضور نیروهای بیگانه در منطقه است که با تحمیل امنیتی نامطلوب موجب بروز ناپایداری در مناطق مختلف دریایی راهبردی جهان می‌شود و ناامنی خودساخته را توجیهی بر حضور خود در منطقه عنوان می‌کنند.

دریادار سیاری یکی از عوامل به وجود آمدن ناامنی و کانون‌های مخرب امنیت دریا را شکل‌گیری عناصر نامشروع و ناپایدارکننده محیط امنیتی مانند رژیم صهیونیستی عنوان و اظهار می‌کند: وجود عوامل مانع شکل‌گیری حکومت دموکراتیک در یمن علاوه بر تهدید امنیت دریایی در خلیج عدن و باب‌المندب موجب کشتار مردم مظلوم یمن در قالب ائتلاف نامشروع شده است.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان