کد خبر: ۱۲۶۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۰۸ آذر ۱۳۹۷

بهترین طرح ترویجی نهادکتابخانه های فارس رمز گشایی شد/نسیم دانایی در هفدهمین نمایشگاه کتاب فارس وزید

مدیرکل نهاد کتابخانه های فارس گفت: برای سال پیش رو بنا داریم فاز دوم طرح نسیم دانایی را عملیاتی کنیم. در فاز دوم تامین منابع کتابخانه‌های عمومی استان در حوزه ادبیات را مدنظر داریم
به گزارش شیرازه، طرح «نسیم دانایی» در هفدهمین نمایشگاه کتاب رونمایی شد.

مدیرکل نهاد کتابخانه های فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه درباره این طرح که پیش‌تر مژده رمزگشایی از آن به عنوان بهترین طرح این نهاد برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی داده بود، توضیح داد: ما منابع کتابخانه‌های عمومی را رصد کردیم و در یافتیم که در منابع به ویژه در حوزه‌های پرمخاطبی چون  حوزه کودک و نوجوان، ادبیات، روانشناسی و مرجع ضعف داریم. برای تامین این منابع مورد نیاز برنامه ریزی کردیم در پیش بینی‌ها مشخص شد برای تامین منابع برای همه کتابخانه‌های عمومی استان نیاز به یک میلیارد تومان اعتبار داریم.

روح الله منوچهری گفت:در فاز اول طرح نسیم دانایی با همکاری خیرین و اعتباراتی که نهاد کتابخانه‌های فارس تامین کرده 307 میلیون تومان کتاب در حوزه کودک و نوجوان خریداری شده و در حال حاضر در 186 کتابخانه‌های عمومی فارس توزیع شده است.

وی تصریح کرد: توزیع کتاب‌ها بر اساس میزان فعالیت هر کتابخانه در حوزه کودک و نوجوان انجام شده و شهری و روستایی کتابخانه‌ها تفاوتی نداشت. چه بسا کتابخانه‌های روستایی که به خاطر میزان فعالیت‌شان سهم کامل کتاب‌های کودک ونوجوان را ا ز آن خود کردند.

منوچهری با اشاره به اینکه از مجموع کتابخانه‌های فارس 18 کتابخانه با توجه به میزان فعالیت‌شان در حوزه کودک و نوجوان بیشترین سهم را داشتند، ابراز داشت: از 220 هزار تومان که معادل پنجاه نسخه کتاب تا 300 جلد کتاب  که معادل سه و نیم میلیون تومان می‌شد بسته به میزان فعالیت‌ آن‌ها در کتابخانه‌های فارس توزیع شده است. حدودا یک سوم فعال ترین کتابخانه‌ها در حوزه کودک و نوجوان در شیراز بوده و  بقیه آن‌ها در سطح استان فعال هستند.

وی یادآور شد: کتابخانه‌های کودکان یارمهربان در  بلوار مدرس پارک پرواز ، کودکان آفتاب در کمربندی شهرک رضوان و کودکان شقایق در بوستان شقایق سه کتابخانه ویژه کودکان در شیراز است که سال گذشته افتتاح کردیم و مجهز به سالن نمایش فیلم و سالن کودک و سالن نوجوان می‌باشد.در سطح استان نیز  یک کتابخانه در شهرستان فسا بخش ویژه کودک و نوجوان دارد علاوه بر آن برنامه داریم که در اوز هم به زودی کتابخانه کودک و نوجوان افتتاح شود.

منوچهری درباره بهترین طرح این نهاد در سال پیش رو نیز اعلام کرد: برای سال پیش رو بنا داریم فاز دوم طرح نسیم دانایی را عملیاتی کنیم. در فاز دوم تامین منابع کتابخانه‌های عمومی استان در حوزه ادبیات را مدنظر داریم که حدود 400میلیون تومان اعتبار لازم دارد.

وی در خصوص زمان اجرای فاز دوم پاسخ داد: چون هنوز تامین اعتبار انجام نشده، نمی‌شود زمان دقیقی را اعلام کرد. اما در صورت همراهی خیرین ما آمادگی داریم تا قبل از پایان سال بتوانیم فاز دوم را عملیاتی کنیم. البته تهیه و ارسال منابع خودش حدود دوماه زمان می‌برد. در فاز اول برای اینکه بهترین کتاب‌ها برای توزیع در کتابخانه‌های عمومی انتخاب شوند، از فهرست لاک پشت پرنده و کانون پرورش فکری و جشنواره شهید حبیب غنی پور 1200عنوان کتاب انتخاب کردیم و دوکتابفروش و دو نویسنده و دو کتابدار به عناوین این لیست امتیاز دادند و آن کتاب‌هایی که بیشترین امتیاز را کسب کردند، انتخاب شد که در حال حاضر در کتابخانه‌های عمومی در دسترس عموم علاقمندان قرار دارد.

اعلام آمادگی مسئولین استانی برای احداث کتابخانه مرکزی شیراز

وی در خصوص اعلام آمادگی مسئولین استانی برای تامین زمین کتابخانه مرکزی شیراز پاسخ داد: ما دست هرمسئولی که حاضر به همکاری برای احداث کتابخانه مرکزی شیراز است می‌بوسیم. ما آنقدر در جستجوی زمین بودیم که مستاصل شدیم. یکی از همکاران ما اصلا اداره نیست فقط پیگیر زمین در شهرداری  و راه و شهرسازی است. بارها برای زمین چندین ماه پیگیری کردیم و سه ماه معطل استعلام‌های یک زمین بودیم و به نتیجه نرسیدیم.

منوچهری ادامه داد: ما هم قبول داریم در مرکز شهر زمین مناسبی نیست، اما دسترسی به کتابخانه مرکزی مهم است. ما نمی‌گوییم حتما در مرکز شهر باشد اما مهم است که کتابخانه مرکزی در جایی باشد که دسترسی به آن برای عموم مردم آسان باشد حداقل وسیله نقلیه عمومی برای دسترسی به آن وجود داشته باشد. کسانی که از کتابخانه عمومی استفاده می‌کنند ممکن است تمکن مالی زیادی نداشته باشند که هزینه رفت و آمد کنند.

وی درباره مشخصات زمین مطلوب برای احداث کتابخانه مرکزی تصریح کرد:استانداردهایی که ما داریم و چیزی که مطلوب ماست با چیزی که موجود است متفاوت است. ما بین منابع موجود باید انتخاب کنیم گفتیم چند زمین به ما معرفی کنید ما با هم مقایسه کنیم و  تصمیم بگیریم که کدام‌یک به معیارهای ما نزدیکتر است. از لحاظ ابعاد زمین من فقط چند نمونه ذکر می‌کنم، کتابخانه مرکزی مشهد که دهه فجر امسال افتتاح می‌شو،  12هزار متر مربع مساحت دارد. کتابخانه مرکزی تبریز11هزار متر مربع، کتابخانه شهرداری اصفهان  11هزار مترمربع، کتابخانه همدان 8500متر مربع حالا بعد از این همه سال نداشتن کتابخانه مرکزی باید یک کتابخانه احداث کنیم که در شان شیراز باشد. زمین هم آنقدر نباشد لازم است در مکانی باشد که بتوان آن را در طبقات گسترش داد. باید دقت داشته باشیم سال‌ها پیش زمانی که کتابخانه شهید دستغیب احداث شد فکر الان ما هم بودند ما هم لازم است در ساخت کتابخانه مرکزی شیراز فکر آیندگان هم باشیم. ما قبل از پایان همین هفته درباره کتابخانه مرکزی شیراز  جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان داریی و امیدواریم زودتر کتابخانه مرکزی به نتیجه برسد.


نظرات بینندگان