کد خبر: ۱۲۶۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۰۹ آذر ۱۳۹۷
آیت الله دژکام:

برخی از آقایان را سوار بنز هم کنند، دنبال پرواز هستند!/ انتقاد از وضعیت حوزه ها و مدارس علمیه

امام جمعه شیراز با بیان اینکه حوزه‌های علمیه به لحاظ علمی لطمه بسیاری خورده است، گفت: حوزه ای که خروجی آن عالمی مانند میرزای شیرازی بوده، کارش به جایی رسیده که می‌گویند حوزه دیگر عالم تربیت نمی‌کند.
به گزارش شیرازه، آیت‌ الله لطف‌ الله دژکام نهم آذر ماه در خطبه های نماز جمعه شیراز به شهادت سید حسن مدرس و روز مجلس شورای اسلامی در دهم آذر ماه اشاره کرد و علت صحبت کردن و یادآوری از آیت الله مدرس را دانستن تکلیف سیاسی در شرایط فعلی دانست و گفت: تکلیف برای رأی دهندگان که در پرتو نظام مقدس جمهوری اسلامی نمایندگان خود را انتخاب می کنند سنگین است زیرا سرنوشت ملت در دست آنها است.

امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه علم با مدرک متفاوت است، از شهید مدرس به عنوان عالم و آگاه به مسائل دین، کشور و زمانه خود یاد کرد که امام خمینی (ره) درباره او گفته است: افرادی مانند مدرس را انتخاب کنید.

وی اظهار داشت: ما برای اداره جامعه نیاز به علم داریم و اگر 300 انسان آگاه و عالم در مجلس انتخاب شوند، در آینده کشور بسیار تأثیرگذار خواهند بود.


برخی از آقایان را سوار بنز هم کنند، دنبال پرواز هستند!
دژکام «توانایی انجام مسئولیت» را به‌عنوان دومین ویژگی یک نماینده موفق ذکر کرد و گفت: گاهی فرد انتخاب‌شده عالم است اما توانایی انجام مسئولیت ندارد. برخی مسؤولیت می‌گیرند و برای خودشان خوش هستند و کاری به مشکلات مردم ندارند. درحالی‌که طبق قانون اساسی وظایفی بر گردن آنان نهاده شده است.

وی با بیان اینکه مسؤولیت طعمه برای دنیا نیست بلکه امانت است و هر کسی آن را پذیرفت باید پای آن بایستد، به عدم روحیه جهادی برخی مدیران اشاره کرد و بیان داشت: در حال حاضر برخی از آقایان را سوار بنز هم بکنند، می‌گویند خسته شدیم و باید با پرواز به تهران برویم!

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با تاکید بر اینکه آنچه در پذیرش مسؤولیت مهم است، تقواست، خاطرنشان کرد: گاهی نیز فرد توانمند و عالم است اما به نفع خود رأی می‌دهد نه جامعه و مردم؛ بنابراین به چنین کسی نیز نباید اعتماد کرد.

سازش یا مقاومت؟
امام‌جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی نیز گفت: ما در غرب آسیا که عموماً کشورها اسلامی هستند، برای حل مشکلاتمان در سالهای گذشته 2 مسیر را پیش گرفتیم. یک مسیر این بوده که با مستکبران بسازیم که 200 سال این مسیر طی شده و هر چه بیشتر ساختیم، اوضاع بدتر شد.

دژکام افزود: در حال حاضر آل سعود 27 میلیونی که مظهر سازش است، روزانه 7 میلیون بشکه نفت می‌فروشد و ایران 80 میلیونی یک‌میلیون بشکه نفت، آل سعود با فروش نفتش سلاح می‌خرد و آن سلاح را بر سر مسلمانان می‌زند.

وی با بیان اینکه کسانی که می‌گویند سازش کنیم تاریخ 200 ساله اخیر را حتماً مطالعه کنند، افزود: ممکن است در خصوص مسئله سازش، حرفی خیر خواهانه زده شود، اما آگاهانه نباشد.

امام‌جمعه شیراز مسیر دوم پیش روی مسلمانان را «ایستادگی در مقابل استکبار دانست» و گفت: در 40 سالگی انقلاب باید گفت هر چه ایستادگی کردیم، نتیجه بهتری گرفتیم و از هزینه‌های سنگینی که از سازش ایجاد شد نیز باید عبرت گرفت.

دژکام تأکید کرد: مسیر مقاومت را باید ادامه داد تا جایی که قدرت نظام به حدی برسد که دیگر نتوانند به ما زور بگویند.

انتقاد از وضعیت حوزه هاو مدارس علمیه
نماینده ولی‌فقیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روز بزرگداشت شیخ مفید و با بیان اینکه مقام علمی این دانشمند برجسته شیعی در زمان آل بویه همگان را در بغداد تحت تأثیر قرار داد، از وضعیت حوزه‌های علمیه انتقاد کرد و اظهار داشت: حوزه‌های علمیه در فارس و شیراز باید به سوی بازسازی خود برای ایفا کردن نقش عظیم فرهنگی بروند.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه به لحاظ علمی لطمه بسیاری خورده است، خاطرنشان کرد: حوزه ای که خروجی آن عالمی مانند میرزای شیرازی بوده، کارش به جایی رسیده که می‌گویند حوزه دیگر عالم تربیت نمی‌کند.

دژکام با بیان اینکه ظلم‌هایی که در زمان پهلوی شد، نقش اصلی حوزه‌ها را تحت‌الشعاع قرار داد و این کار عمدی بود، اظهار داشت: در مدرسه خان و محیط اطراف آن، شخصیت‌های بزرگی همچون ملاصدرا تحصیل می‌کردند اما امروز شما در این مناطق، حس و حال علمی خاصی درک نمی‌کنید.

امام‌جمعه شیراز همچنین گفت: به مسؤولان استان به‌ویژه میراث فرهنگی و گردشگری گفتم شما نباید توریست را بیاورید و ساختمان نشانش دهید، بلکه باید مراکز علمی شیراز را به آنان نشان داده که چه سابقه درخشانی در توسعه مسیر علمی کشور و پرورش شخصیت های بزرگ داشته‌اند.

وی تصریح کرد: ادامه ابن‌سینا و سعدی و حافظ‌ها از همین مدرسه و حوزه‌ها باید بیرون آید و ما انتظار یک تغییر اساسی در مراکز علمی و حوزه‌ها را داریم.

آدم باتقوا عادل است
امام‌جمعه شیراز در خطبه نخست نیز با اشاره به ابعاد گوناگون عدالت اظهار داشت: برحسب حقیقت، مؤمن در همین دنیا در حال خوش بهشتی و کافر نیز در حال ناخوش جهنمی است؛ پرده مرگ که برداشته شود این مسئله مشخص خواهد شد.

دژکام با اشاره به سخن حافظ شیرازی که می‌گوید «من که امروزم بهشت نقد حاصل می‌شود»، افزود: دنیا زمینه‌ساز آخرت بوده و بدون تقوا از آرامش بهره‌ای نمی‌بریم و درواقع لذت دنیا در تقوا است.

وی با بیان اینکه یکی از بحث‌های مهم در تقوا، ارتباط عدالت باتقوا است، ادامه داد: وقتی بحث از تقوا می‌کنیم، ذهنمان بر مفاهیم خاصی همچون نماز و روزه و... متمرکز می‌شود، درحالی‌که در اندازه‌گیری میزان تقوا بیش از این‌ها که در جای خود ارزشمند است، بحث عدالت بوده که از اهمیت والایی برخوردار است.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با اشاره به آیه 90 سوره مبارکه نحل که می‌گوید خدا به عدالت امر می‌کند، یعنی آدم باتقوا باید عادل باشد، اظهار داشت: یک بعد عدالت بحث فردی و شخصی است، یعنی فرد شخصاً ازنظر اخلاقی رعایت‌هایی دارد.

وی با بیان اینکه بُعد دیگر عدالت، «عدالت در خانواده» است، افزود: باید آن‌قدر عشق و محبت در خانه زیاد باشد که خدمات افراد به یکدیگر ایثارگرانه باشد و خوشا به حال چنین خانواده‌ای؛ اما اگر چنین فضایی نباشد، باید عدالت حاکم باشد.

دژکام تأکید کرد: صحنه زندگی در خانواده، صحنه عدالت قضایی نیست و پیش از پرداختن به آن، بهتر است که دوستی و محبت حاکم بوده و ایثارگرانه تمام افراد به هم خدمت کنند. گرچه عدالت خودبه‌خود محبت می‌آورد.

امام‌جمعه شیراز بعد دیگر عدالت را «عدالت در امت اسلامی» دانست و افزود: همه ما در امت اسلامی با یکدیگر برادر هستیم، یعنی سعی کنیم که حق هیچ‌کس در جامعه ضایع نشود به‌طوری‌که در سوره نساء، خداوند به ما در این زمینه هشدار داده از اینکه حقی در جامعه تضییع شود.

وی ادامه داد: گاهی شنیده می‌شود، برخی پورسانت گرفته و در محکمه شهادت ناحق داده‌اند، درصورتی‌که عدالت و تقوا ایجاب می‌کند شهادت حق داد ولو اینکه به ضرر خود و خانواده‌ مان باشد.

دژکام با بیان اینکه قرآن می‌گوید دائماً باید به فکر عدالت بود، ادامه داد: وقتی انسان صبور نباشد و حرام بخورد، کار خراب خواهد شد. آیا خدایی که انسان را آفریده به وی روزی نخواهد داد؟

امام‌جمعه شیراز در پایان نیز گفت: اگر دنبال هوا و هوس رفتیم و خواستیم دوست و خویش قوم خود را ناعادلانه بر سرکاری منصوب کنیم، روز قیامت باید جوابگو بود چراکه خدا به تمام امور آگاه و از نیت درونی تمام انسان‌ها باخبر است.
نظرات بینندگان