کد خبر: ۱۲۶۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - ۰۹ آذر ۱۳۹۷

نقاط ضعف و قوت نمایشگاه کتاب فارس را از دیدگاه بچه های کتاب بخوانید/ آموزش و پرورش ترویج کتاب را با جدیت دنبال کند/ رهبر انقلاب در برخی دیدارها به معرفی کتاب میپردازند اما منتسبین ایشان خیر

حضور پررنگ ناشران استانی و جانمایی خوب برای دیده شدن ناشران استانی در نمایشگاه را از نقاط قوت نمایشگاه امسال است.
نقاط ضعف و قوت نمایشگاه کتاب فارس/ آموزش و پرورش ترویج کتاب را با جدیت دنبال کند/ رهبر انقلاب در برخی دیدارها به معرفی کتاب میپردازند اما منتسبین ایشان خیر
به گزارش شیرازه بچه‌های کتاب شیراز که یکی از موفق‌ترین‌ها و پرفروش‌ترین‌ کتابفروشی‌های کشور در طرح پاییزه بود، حضور پررونقی هم در هفدهمین نمایشگاه کتاب فارس داشت. این کتابفروشی که برگزیده چندین طرح کشوری و نماینده برخی ناشرانی است که در نمایشگاه غرفه ندارند با برند خودش در نمایشگاه حاضر شد.

باهدف معرفی تازه‌ترین‌ها به نمایشگاه آمدیم


مسعود منوچهری مسئول این کتابفروشی در گفتگو با خبرنگار شیرازه گفت: امسال هدف اصلی ما از حضور درنمایشگاه معرفی کتاب است تا فروش کتاب، چون فروش خوبی در طرح پاییزه داشتیم حتی نسبت به طرح تابستان هم استقبال بیشتری شاهد بودیم. علاوه بر فروش خوب آثار حوزه ادبیات خارجی که همچنان جزو پرفروش‎‌ها بودند چون آثار جالبی با قیمت مناسب در حوزه کودک و نوجوان از ناشران معتبری مثل  انتشارات جمال، جمکران، براق، مهرسا، حدیث نینوا،عهد مانا و کتابستان گردآوری کرده بودیم شاهد استقبال خوبی از سمت مخاطبان بودیم. در بخش تاریخ به خصوص تاریخ معاصر وفلسفه هم کتابفروشی را با جدیدترین و بهترین آثار در این حوزه‌ها تجهیز کرده یودیم و مورد استقبال مخاطبان بود. در بخش دفاع مقدس هم «یادت باشد» و «سربلند» از پرفروش‌ترین‌ها بودند. کتاب یادت باشد از لحاظ نوع نوشتار جذابیت خاصی دارد و اشاره مقام معظم رهبری هم مزید بر علت شده بود، کتاب سر بلند هم به خاطر اسم شهید حججی فروش خاصی داشت.

وی یادآور شد: معمولا معرفی چاپ اول کتاب ها در نمایشگاه سخت است ومخاطب بیشتر دنبال کتاب‌های معروفی که می‌شناسد می‌گردد اما ما امسال معرفی آثار جدیدی که مورد غفلت واقع شدند و مخاطب لازم است آن‌ها را بشناسد، در اولویت خود قرار دادیم و پتانسیل خوبی روی این کار گذاشتیم و نتیجه هم رضایت بخش بود.

وی حضور پررنگ ناشران استانی و جانمایی خوب برای دیده شدن ناشران استانی در نمایشگاه را از نقاط قوت نمایشگاه امسال و سال گذشته دانست که لازم است مداومت یابد و اظهار داشت: ضعف تبلیغات و وجود فروشگاه متمرکز در وروردی نمایشگاه از نقاط ضعف این ویداد فرهنگی است.

منوچهری درباره تاثیرمنفی غرفه فروش متمرکز توضیح داد: معمولا مکان غرفه فروش متمرکز در چشم مخاطب است و مخاطب ناشراصلی را پیدا نمی‌کند. وجود غرفه فروش متمرکز در ورودی نمایشگاه باعث می‌شود ناشران اصلی آثار معروف به درستی در نمایشگاه دیده نشوند وحضورشان در نمایشگاه رونقی نداشته باشد به این ترتیب از حضور در دوره‌های بعد دلسرد می‌شوند.

این فعال فرهنگی در خصوص ضعف تبلیغات نیز ابراز داشت: برای تبلیغات موفق هم حجم تبلیغات مهم است هم کیفیت آن، نمایشگاه کتاب شیراز با مشهد همزمان بوده کافیست شما فعالیت‌های تبلیغاتی شیراز و مشهد را با هم مقایسه کنید. البته بین فعالیت‌های ترویجی در حوزه کتاب و کتابخوانی نمایشگاه کتاب پشتیبانی تبلیغاتی بهتری از طرف مسئولین متولی دارد بقیه طرح‌ها مثل فروش فصلی کتاب که در سکوت تبلیغاتی محض به سر می‌برد. به عنوان مثال در خصوص طرح پاییزه کتاب  که از ۲۴ آبان ماه شروع شد و تا آغاز نمایشگاه ادامه داشت متاسفانه مانند طرح عیدانه کتاب و طرح تابستانه در سکوت تبلیغاتی گذشت وبرای طرح پاییزه هم از سوی متولیان فرهنگی شهر و استان هیچ تبلیغاتی انجام نشد. مصادف شدن با فصل برگزاری نمایشگاه کتاب هم مزید بر علت شده بود که طرح پاییزه از سوی متولیان نادیده گرفته شود.

وی تصریح کرد: اهل کتاب، کتاب مورد نظر خود را از هر طریقی تهیه می‌کنند اما برای ترویج فرهنگ کتابخوانی انتظار پشتیبانی در تبلیغات داشتیم تا دایره وسیع‌تری از مردم از اینگونه طرح‌ها استفاده کنند. کسانی که اهل کتاب نیستند در مدارس، مساجد، موسسات و ادارات چگونه باید از این طرح‌ها مطلع شوند؟

کتابفروشی‌ها یک باشگاه مخاطبین دارند که از طریق پیامک به آن‌ها اطلاع می‌دهند و در فضای مجازی در  پیج و کانال‌های خود طرح را تبلیغ می‌کنند اما افرادی که از این طریق مطلع می‌شوند خودشان اهل مطالعه هستند بنابراین درهر دوره یک عده محدود و خاص از طرح مطلع می‌شوند. برای ترویج فرهنگ کتابخوانی باید دنبال راه‌های تبلیغاتی بود که طیف وسیع تری از مردم را در بر بگیرد. دسترسی به فضای شهری و رسانه‌ها در اختیار کتابفروشی‌هاست یا متولیان فرهنگی؟


طرح فروش فصلی کتاب با استقبال مردم سرپا مانده است

این فعال فرهنگی با بیان اینکه طرح‌های فروش فصلی در کشور موفق بوده وتلاش زیادی برای اختصاص سوبسید به کتابفروشی ها انجام می شود ادامه داد: طبیعتا اگر اطلاع رسانی گسترده باشد اقشار بیشتری از این فرصت استفاده می‌کنند. اما متاسفانه همتی برای معرفی این طرح به عنوان طرح ملی از طرف دست‌اندرکاران ترویج کتابخوانی وجود ندارد واین طرح با استقبال مردم سرپا مانده است.

وی با اشاره به نقایص طرح فروش فصلی مثل کم شدن اعتبار طرح از عید تا پاییز  و طولانی شدن زمان تسویه با کتابفروشی‌ها یادآور شد: متاسفانه کسی با خانه کتاب همکاری نمی‌کند اما خانه کتاب همچنان مصر است که این طرح را انجام دهد. رسانه‌ها هم می‌توانند برای نهادینه کردن این طرح و ترویج فرهنگ مطالعه موثر باشند. مسئولین که اقدام موثری برای معرفی طرح نمی‌کنند بودجه طرح هم مرحله به مرحله کم کرده و بازپرداخت‌ها را هم طولانی‌تر کردند. با وجود اینکه چهار ماه از طرح تابستانه گذشته وزارت ارشاد هنوز بازپرداخت طرح تابستانه را با کتابفروشی‌ها تسویه نکرده است.با این روش پرداخت، کتابفروشی‌های محدودی حاضر به سرمایه‌گذاری در این طرح هستند.خیلی‌ها دیگر وارد این طرح نمی‌شوند چون توان اقتصادی آن را ندارند. جای سوال است اگر این طرح هم زیر نظر وزارت ارشاد است چرا منابع مالی آن در دوره خودش پرداخت نمی‌شود و چهار تا شش ماه بعد زمان می‌برد تا با کتابفروشی‌ها تسویه شود؟

منوچهری به نقش سایر نهادهای متولی در ترویج فرهنگ کتابخوانی به عنوان یک واجب شرعی اشاره کردو گفت: غیر از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نهادهای مختلف مثل آموزش و پرورش کارهای زیادی می توانند برای ترویج کتابخوانی انجام دهند. مثلا اینکه طرح پاییزه در مدارس اعلام شود و آموزش و پرورش برای بچه های علاقمند تور بازدید از کتابفروشی برگزار کند. حتی اگر خرید هم نداشته باشند همین که چشمشان با کتاب‌ها وکتابفروشی‌ها آشنا شود خالی از لطف نیست.همان‌طور که در مدارس برای پارک رفتن، موزه و سینما رفتن وقت گذاشته می‌شود برای کتابفروشی رفتن هم وقت بگذارند.اگر هر مجموعه ای برای ترویج مطالعه پای کار بیاید و کارش را درست انجام دهد بحث کتابخوانی در جامعه ما اینچنین ضعیف و مهجور نمی‌ماند.

وی افزود: در این طرح‌های فصلی یا نمایشگاه‌ها باید همت کنیم این نواقص برطرف شود.

منوچهری تصریح کرد: همه می‌دانند برگزاری نمایشگاه کتاب به عهده اداره فرهنگ و ارشاد است چه اشکالی دارد در نمایشگاه استانی هم مانند نمایشگاه تهران همه مجموعه‌های فرهنگی پای کار بیایند ودست به دست هم دهند تا نواقص به حداقل برسد.

به عنوان مثال یک آمار سطحی بگیرید ببینید شیراز چند نفر دانش آموز دارد؟ شما چند دانش آموز در نمایشگاه کتاب دیدید؟ می‌توان از ظرفیت آموزش و پرورش استفاده کرد و دانش آموزان بیشتری از نمایشگاه بازدید کنند اما اکثر مدارس از این ظرفیت غافل هستند و فقط مدارسی که مربی پرورشی یا معلم آنها دغدغه‌مند هستند از این فرصت استفاده می‌کنند. در حالی که نمایشگاه جای دانش آموزان و دانشجویان است. دانشجویان هم نباید منتظر برگزاری نمایشگاه با تخفیف‌های بالا در دانشگاه باشند باید از فرصت‌هایی مانند نمایشگاه کتاب و طرح های فصلی استفاده کنند.دانشجو باید با کتاب مانوس باشد. کانون مساجد هم ظرفیت خوبی دارد و ائمه جماعات که تاثیر مستقیم دارند. می‌توانند هر هفته در مسجد خود در جمعی که در محله دارند کتاب معرفی کنند، برنامه بازدید از نمایشگاه بگذارند، در وقت نماز کتاب معرفی کنند. اگر همه این ظرفیت‌ها جمع شود مگر می‌شود که تاثیر آن در وضعیت سرانه مطالعه مشخص و ملموس نشود؟

وی با بیان اینکه همه حرف های خوب در مورد کتاب می زنند اما در عمل جای خالی بسیار است،تاکید کرد: تریبون نماز جمعه هم می‎‌تواند موثر باشد. شخص امام جمعه هم می‌تواند مردم را به فرهنگ مطالعه ترغیب کند یا حداقل نمونه‌های خوب در هفته کتاب معرفی کند.وقتی کتابی از فیلتر امام جمعه بگذارد منبع خوبی برای مخاطب خواهد بود. این کارها کسر شان نیست مگر رهبرمعظم انقلاب در اکثر سخنرانی‌های خود مثل دیدار با دانشجویان، نخبگان و بسیجیان و ... معرفی کتاب ندارد یا به نحوی نامی از یک کتاب نمی‌برد؟ وقتی شخص رهبر معظم انقلاب انقدر اهتمام به این کار دارند چرا کسانی که منتسب به ایشان هستند این کار را نکنند؟ همه باید نقش خود را در این خصوص پیدا کنیم.
نظرات بینندگان