کد خبر: ۱۲۶۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۱۰ آذر ۱۳۹۷
مدیر سابق درمان تأمین اجتماعی فارس:

کاهش کارایی دفترچه‌های بیمه زمینه‌ساز بحران‌های اجتماعی و سیاسی

مدیر سابق درمان تأمین اجتماعی فارس به تبعات اجتماعی و امنیتی لغو قرارداد بیمارستان‌های خصوصی و خیریه‌ای شیراز با سازمان‌های بیمه‌گر همچنین کم ارزش شدن دفترچه‌های بیمه پرداخت.
به گزارش شیرازه، مدیر سابق درمان تأمین اجتماعی فارس با اشاره به اعتصاب بیمارستان‌های خصوصی شیراز طی چند ماه گذشته و بی‌سابقه دانستن این مسئله اظهار داشت: در گذشته ممکن بود که اختلافاتی بین سازمان‌های بیمه‌گر و بیمارستان‌ها پیش بیاید اما طولانی شدن اختلاف به این شکل قابل واکاوی و آسیب‌شناسی است.

علی‌اکبر بنی‌هاشمی گفت: لغو قرارداد بین بیمارستان‌های خصوصی و بیمه‌ها دارای ابعاد مختلف و تبعات متفاوت است.

وی در توضیح زیر سؤال رفتن فلسفه بیمه در اتفاق اخیر شیراز ادامه داد: هر فرد در زمان توانمندی بخشی از سرمایه خود را کنار می‌گذارد تا در مواقع ناتوانی بتواند از آن بهره‌مند شود. مردم سال‌های سال درعین‌حالی که نیازمند بودند بخشی از سرمایه خود را به بیمه دادند، هزینه‌ای که فرد به‌عنوان حق بیمه پرداخت می‌کند اگر نتواند در مواقع بحران از آن استفاده کند درواقع فلسفه بیمه زیر سؤال می‌رود که این مسئله خطرناک است.

بنی‌هاشمی افزود: زیر سؤال رفتن بیمه موجب می‌شود در درازمدت نیاز به بیمه در عموم مردم کمرنگ شود، هر فرد پیش خودش می‌گوید چرا پول بیمه پرداخت کنم درحالی‌که دفترچه بیمه کارایی برای من ندارد! بنابراین میزان تمایل به عضویت در صندوق‌های بیمه‌ای کاهش و بحران‌های صندوق بازنشستگی و بیمه‌ای ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: کارشناسان اذعان می‌کنند که در آینده با بحران آب، صندوق بازنشستگان و بیمه‌ای همچنین بحران‌های اقتصادی مواجه خواهیم شد، بلاشک دشمنان نیز بر روی این سه مورد سرمایه‌گذاری کردند ما هم باید این مسئله را جدی بگیریم.

بنی‌هاشمی با بیان اینکه 180 هزار نفر در استان فارس از بیمه تأمین اجتماعی و در همین حدود هم از سایر بیمه‌ها حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند، گفت: افراد بازنشسته با احتساب اعضای خانواده‌شان یک‌سوم جمعیت استان فارس را شامل می‌شوند که وابسته به حقوق بازنشستگی هستند.

وی افزود: اگر بحران صندوق بازنشستگی ایجاد شود، از 4 میلیون جمعیت استان فارس یک‌میلیون و 500 هزار نفر محتاج نان شب می‌شوند که همین اتفاق زمینه‌ساز بحران‌های اجتماعی و سیاسی خواهد شد.

بنی‌هاشمی تصریح کرد: این اختلال در بیمه و روش‌های موجود آغازی برای برنامه‌ریزی بحران‌های آینده است، من نگران این مسائل هستم و به‌نوبه خود می‌خواهم به شما یعنی خبرگزاری فارس که به‌طورجدی پیگیر مشکلات اخیر بیمه و بیمارستان‌های شیراز بودید، متذکر شوم که به این مسائل دقت و پیگیری بیشتری کنید.

این کارشناس بیمه‌ای ابراز داشت: بیمه‌ها بین 40 تا 60 درصد هزینه‌های درمانی را متقبل می‌شوند، در دولت‌های گذشته می‌گفتند 40 درصد بیمه می‌دهد و 60 درصد هم خود مردم، اما دولت فعلی ادعا کرد که سهم بیمار در پرداخت هزینه‌های درمانی 40 درصد و سهم دولت 60 درصد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سهم پرداختی مردم را در اصطلاح بیمه‌ای میزان پول خارج از جیب می‌گویند، گفت: اگرچه امروز آمار دقیقی نداریم اما میدانیم که در سال 93 به ازای هر شب بستری از بیمار 530 هزار تومان دریافت می‌شد که با اجرای طرح تحول سلامت افزایش 3 برابری پیدا کرد که به نظر می‌رسد با جهش‌ها و تنش‌های ارزی تا 4 برابر هم پیش رفته باشد.

بنی‌هاشمی ادامه داد: هر شب بستری به‌طور متوسط یک و نیم تا دو میلیون تومان هزینه دارد، اگر بیمه‌ها لغو قرارداد بکنند آن 60 درصدی که بیمه پرداخت می‌کند منتقل می‌شود بر مردم و اگر بپذیریم که به‌طور متوسط 70 درصد بستری‌ها در بخش عمومی و دولتی و 30 درصد در بخش خصوصی باشد، در همین دو ماه میلیاردها تومان از جیب مردم هزینه شده است. نسبت به این مسئله چه کسی پاسخگو است؟! آیا در تنگنای شرایط فعلی اضافه کردن هزینه‌های درمانی به مشکلات و درد مردم به خاطر سهل‌انگاری و سو مدیریت جایز است؟!

وی خاطرنشان کرد: برخی‌ها ممکن است بگویند بیمارستان‌های خصوصی و خیریه‌ای با بیمه قرارداد نداشته باشند، مگر چه می‌شود؟ مردم به بخش دولتی مراجعه کنند که همه این مراکز هم با بیمه‌ها قرارداد دارند. خود مسؤولان هم می‌گویند خب آقا اتفاقی که نمی‌افتد! مردم به بیمارستان‌های دولتی بروند. 70 الی 80 درصد هزینه‌های مردم همیشه برای بخش دولتی بوده، 20 درصد دیگر را هم همین مراکز دولتی پاسخگو خواهند بود.

بنی‌هاشمی ابراز داشت: در پاسخ به این سخنان باید گفت که در حال حاضر بیمارستان‌های دولتی با حداکثر توان و ظرفیت خودشان باکیفیت نسبی و شاید نازل در برخی حوضه‌ها ارائه خدمت می‌کنند و گویای این سخن من هم شلوغی مفرط و غیره قابل‌تحمل اورژانس‌های بیمارستان‌های دولتی است، حالا اگر ما بخواهیم 20 الی 30 درصد حجم مضاعف به بیمارستان‌های دولتی اضافه کنیم قطعاً کیفیت ارائه خدمات ازآنچه هست بدتر و نابسامان‌تر می‌شود.

وی تأکید کرد: شرایطی که در بیمارستان‌های دولتی فراهم می‌شود افراد کم‌توان و فاقد پوشش بیمه تکمیلی را اذیت می‌کند، فضا و فرصت را هم برای افراد کم‌بضاعت تنگ می‌شود، چرا به این مسئله توجه نمی‌شود؟! افراد بی‌بضاعت غیرمستقیم از لغو قرارداد بیمارستان‌های خصوصی و خیریه‌ای آسیب می‌بینند.
منبع: فارس

نظرات بینندگان