کد خبر: ۱۲۶۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۱۰ آذر ۱۳۹۷
شهردار شیراز:

اصولا با کار فرهنگیِ بیلبوردی خیلی موافق نیستم/ شیراز همچنان در حسرت نبودِ فرهنگسرای بزرگ مقیاس

شهردار شیراز با تاکید بر اینکه اصولا با کار فرهنگیِ بیلبوردی خیلی موافق نیستم، گفت: کارفرهنگی باید در جایی باشد که اثرگذاری اش طولانی مدت و ریشه ای باشد.
اصولا با کار فرهنگیِ بیلبوردی خیلی موافق نیستم/ شیراز همچنان در حسرت نبودِ فرهنگسرای بزرگ مقیاسبه گزارش شیرازه، شهردار شیراز به همراه جمعی از مدیران در شهرداری در آخرین روز برگزاری نمایشگاه کتاب استان فارس در جمع خبرنگاران حاضر شد و به برخی از سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد.

حیدر اسکندرپور با بیان اینکه به دلیل محدودیت هایی که در حوزه نشر وجود دارد شاید امسال مشکلاتی برای ناشران به وجود آمده بود که امیدواریم با همکاری جمعی از همکاران این حوزه بتوانیم فرصت های بهتری را برای نمایشگاه کتاب در سال های آتی رقم بزنیم، گفت: ما در نمایشگاه کتاب شاهد حضور ناشران شیراز و استان فارسی هستیم که این یک خبر خوبی است.

وی در پاسخ به اینکه طی یک سال گذشته شاهد اقدام مناسب و یا تحولی در حوزه فرهنگ نبوده ایم، اظهار داشت: جنس کاری که ما در حوزه فرهنگ داریم با سایر نهادهایی که متولی فرهنگی هستند متفاوت است، ما بیشتر تلاشمان بر روی حوزه فرهنگ عمومی و بهبود آن در جامعه هستیم و این رویکرد را در فرهنگسراهای مجموعه شهرداری دنبال می کنیم.

شهردار شیراز درخصوص اینکه شهردار شیراز و رئیس شورای شهر در جلسه اخیر شورای فرهنگ عمومی استان که با محوریت برنامه کرسی بین المللی تلاوت قرآن و حافظ شناسی بود حضور نداشتند، اعلام کرد: من در جلسه حاضر نبودم اما قائم مقام و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز سطح بالایی در جلسه حاضر بودند.

اسکندرپور با تاکید بر اینکه اصولا با کار فرهنگیِ بیلبوردی خیلی موافق نیستم، گفت: کارفرهنگی باید در جایی باشد که اثرگذاری اش طولانی مدت و ریشه ای باشد.

شیراز همچنان در حسرت نبودِ فرهنگسرای بزرگ مقیاس
به گزارش شیرازه، شهر شیراز به عنوان شهر فرهنگ محور شناخته می شود اما همچنان در حسرت یک کتابخانه مرکزی مطلوب بسر می برد؛ بارها در شورا و شهرداری در این خصوص صحبت و وعده هایی از سوی مدیران شهری داده شده اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

شهردار شیراز در پاسخ به خبرنگار شیرازه، درباره موضوعِ ذکر شده و اینکه مجموعه مدیریت شهری در شیراز چه برنامه ای در این راستا دارد، گفت: این ضعف را جورِ دیگری بیان می کنم؛ ما بنا به ضرورت در سالهای گذشته سعی کردیم در محلات و مناطق در شیراز فرهنگسراهای کوچک تحت عناوینی مثل سالن کتاب و خانه محله بسازیم که این فرهنگسراها به مجموعه ای از امکانات و نیروی انسانی احتیاج داشت که باعث می شد آنگونه که لازم است خدمات مطلوبی ارائه نشود، شاید اگر فرهنگسراهایی بزرگ مقیاس در شمال، شرق، غرب و جنوب شهر دایر می شد خدمات بهتری در اختیار مردم قرار می گرفت و برنامه ریزی منسجم و مناسب تری وجود داشت.

وی نبودِ فرهنگسرای بزرگ مقیاس در شیراز را نقیصه ای دانست که شیراز همچنان در حسرتِ آن است و اذعان داشت: البته این موضوع مربوط به دوره مدیریتی بنده نیست، امیدوارم بتوانیم این موضوع را جبران کنیم.

اسکندرپور به درخواست برخی از ارگان ها برای ارائه زمین توسط شهرداری و ساخت و ساز توسط نهادهای متولی فرهنگی اشاره کرد و گفت: این اتفاق به دلایلی که نمی خواهم توضیح بدهم نیفتاد.

خاکبرداری پردیس سینمایی در محله محروم کوزه گری شیراز
شهردار شیراز در ادامه اظهار داشت: طی چند مدت گذشته در حال رصد برای در نظر گرفتنِ زمین مناسبی برای ساخت کتابخانه بودیم که می بایست شرایط خاصی داشته باشد و فضای سبز مناسب و مکان های فرهنگی در اطراف آن موجود باشد که تاکنون به نتیجه ای نرسیده ایم.

اسکندرپور درپاسخ به اینکه ناشرین بومی در نمایشگاه نبودند که این ضعف نمایشگاه است، به عدم رشد و توسعه لازمِ اقلام و تولیدات فرهنگی در شیراز اشاره و بیان کرد: ماجرا به اقتصاد هنر، فرهنگ و اقتصادِ کتاب بر می گردد چرا که اگر اقتصاد کتاب پویایی و بهره لازم را داشته باشد حوزه کتاب و نشر قادر خواهد بود روزهای خوبی را پیش رو داشته باشد.

وی همچنین از افتتاح بازارچه هنر در روزهای آتی در محله سنگ سیاه شیراز خبر داد و گفت: این بازارچه نشانه خوبی برای تولیدات و عرضه آثار هنری شیراز است.

شهردار شیراز خاطرنشان کرد: از وقتی وارد شهرداری شدم بیشترین هدف گذاری را بر بافت تاریخی داشتم و مدام هم به این جمله اشاره کردم که ما بافت تاریخی را ثروت شیراز می دانیم که به واسطه آن می توان مشکل اشتغال را بخصوص در حوزه گردشگری حل کرد و این در حالی است که بافت تاریخی در گذشته به عنوان یک نقیصه قلمداد می شد و انواع بزهکاری های اجتماعی در آنجا وجود داشت.

اسکندرپور تصریح کرد: هم اکنون در بافت تاریخی بیش از 80 الی 90 پروژه گردشگری به وسیله خود مردم در حالِ اجرا است.

وی همچنین اعلام کرد: امروزه فرهنگ کتابخوانی در جامعه در حد نازلی قرار دارد و نقشی اساسی در سبدهای خانوار ندارد.

شهردار شیراز از خاکبرداری پردیس سینمایی (دارای چندین سالن سینمایی و آمفی تئاتر روباز) در محله محرومِ کوزه گری شیراز خبر داد و گفت: ان شاءالله عملیات اجرایی این پروژه با سرعت بالایی انجام خواهد شد.

تمرکز بر روی ساخت و ساز به دلیل خرابی های بعد از جنگ!
اسکندرپور همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار شیرازه مبنی بر اینکه آیا فکر نمی کنید که فعالیت های عمرانی و ساخت و ساز پل در شهر ما اینقدر بالا است که مسائل فرهنگی مغفول واقع شده به گونه ای که سومین حرم اهل بیت بودن به حاشیه رفته است، به بحث زندگی پیاده در شهر اشاره کرد و گفت: در سالهای گذشته ساختار موجود شهری بسمت زندگی فرد گرا حرکت کرده بود و امروزه کلانشهرها که تنها مختص شیراز هم نیست به رویکرد انسان محوری و زندگی پیاده در شهر احتیاج دارند.

وی خاطرنشان کرد: بافت تاریخی و نوع شهرسازی در شیراز قدیم به گونه ای بود که مسجدِ محله محور بود و مجموعه های ارائه خدمات سرویس به مردم و زمین بازی محله هم وجود داشت و زندگی به صورت تجمعی بود اما ساختار معماری شهری با تغییراتی که داشته فردگرایی را ترویج کرده است.

شهردار شیراز گفت: نمی توان شهر را به هم ریخت تا همچون گذشته باشد اما در تلاش هستیم بر اساس برنامه ریزی هایی که انجام می دهیم پیاده محور بودن را در اولویت قرار بدهیم، در این راستا نیز از 6 ماه گذشته تاکنون مطالعه جدی در این خصوص با حضور یکی از مشاوران برجسته صورت گرفته است.

اسندرپور در ادامه به سه پروژه زندگی پیاده در شهر اشاره کرد و در تشریح آنها گفت: از دروازه قرآن تا دروازه اصفهان زیرپروژه ای تعریف شده و کوچه باغ قصرالدشت بطول 7.4 کیلومتر از خیابان شهید رمضانی تا معالی آباد و بازآفرینی فلکه شهرداری تا ستاد پروژه های دیگری هستند که پی خواهیم گرفت خواهیم کرد.

وی درخصوص تمرکز بر روی فعالیت های عمرانی، اذعان داشت: ما بعد از جنگ خرابی بسیاری در کشور داشتیم که نیاز به ساخت و ساز بود و این الزام بود نه انتخاب!
نظرات بینندگان