کد خبر: ۱۲۶۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۱۱ آذر ۱۳۹۷

لاریجانی: برخی مشکلات، ریشه صد ساله دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شهید مدرس شخصیتی خداترس و با دیدگاهی استراتژیک به مسائل اجتماعی و سیاسی نگاه می‌کرد؛ اندیشه او باید در حوزه‌های مختلف تبیین و اجرایی شود.
به گزارش شیرازه، علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز مجلس در خصوص شخصیت مدرس، گفت: در چند دوره‌ای که این مَرد بزرگ در مجلس شورای اسلامی به عنوان مجتهد و نماینده مردم حضور داشت، برای استقلال ایران، جایگاهی به جز مجلس سراغ نداشت.

وی ادامه داد: همین تفکر را در آرای امام خمینی (ره) بارها ملاحظه کردید که فرمود «من اعلام می‌کنم مجلس بالاترین مقام در این مملکت است. اگر مجلس به موضوعی رأی داد و شورای نگهبان پذیرفت، هیچ‌کس حق مخالفت ندارد».

لاریجانی در خصوص علت توجه امام (ره)، رهبری و مدرس به مجلس افزود: این امر به دلیل توجه به نظر ملت است، مردم‌سالاری در تفکر بزرگان، امر فانتزی نیست و مجلس مرجع حل مشکلات مردم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مدرس تفکر راهبردی داشت و با مردم‌فریبی و ظاهرسازی مخالف بود. در تفکر مدرس، گذشت امری اساسی بود بخصوص در شرایطی که افراد کمتر مراقب خود باشند، به سمت اشتباهات سوق یافته و کدورت به وجود می‌آید.  

به گفته لاریجانی، در شرایط فعلی که آمریکا به صورت واضح علیه ایران صف‌آرایی کرده است، باید به این موضوع توجه کرد.

وی اظهار داشت: مدرس باور داشت که مجلس جای عقاید مختلف است. مدرس به اتحاد بین ملت ایران و در مرحله بعد، جهان اسلام توجه جدی داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مدرس حزب‌بازی افراطی و باندبازی را عامل تفرقه می‌دانست؛ البته مدرس موافق حزب بود اما مخالف باندبازی بود. برخی مشکلات در کشور ما ریشه صد ساله دارد. امروز هم ریشه یکی از مشکلات سیاسی کشور، همان نگرانی‌های مدرس در مورد باندبازی‌ها است.

لاریجانی ادامه داد: مدرس نماد مبارزه با استبداد رضاخان و استعمار خارجی بود و در این مبارزه، گاه یک تنه می‌ایستاد.

وی گفت: مدرس صحنه سیاست بین‌الملل را صحنه قدرت‌طلبی و بی‌عدالتی می‌دانست. به نظر مدرس، بعد از جنگ جهانی سیاست دنیا بر مبنای اقتصاد بود و باید دولت‌های ایران نیز به این امر توجه می‌کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شهید مدرس شخصیتی خداترس و با دیدگاهی استراتژیک و راهبردی به مسائل اجتماعی و سیاسی نگاه می‌کرد و اندیشه ایشان باید در حوزه های مختلف تبیین و اجرایی شود.

وی در خصوص نظرات اقتصادی مدرس، افزود: مدرس به امنیت سرمایه، کاهش تصدی‌گری دولت، مساعدت دولت با سرمایه‌گذاری وطنی، عِرق ملی برای خرید کالای وطنی، توجه به صادرات، تأکید بر تولید کشاورزی در داخل، التزام امور مالیاتی، تعهد دولت به دیون مردم و سرمایه‌گذاری در صنایع، به عنوان راهبردهای اقتصادی توجه ویژه داشت.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: حفظ حرمت این شهید، پیمودن راه اوست.
نظرات بینندگان