کد خبر: ۱۲۶۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۱۲ آذر ۱۳۹۷

ایران بر بام زعفران دنیا

ایران با تولید ۴۰۰ تن زعفران بزرگترین تولید کننده طلای سرخ جهان به شمار می رود. پیش بینی برداشت ۴۰۰ تن زعفران در کشور
ایران بر بام زعفران دنیابه گزارش شیرازه، عضو شورای ملی زعفران در حاشیه بازدید از  مزرعه الگوی کشت زعفران در روستای تل نادر در بخش کوهمره نودان کازرون گفت : ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی کشور به کشت زعفران اختصاص دارد.

علی حسینی افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۴۰۰ تن از این محصول برداشت شود که ارزش ریالی آن حدود چهار هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه ایران با تولید ۹۰ درصد محصول بر بام زعفران دنیا قرار دارد، افزود: از ۴۳۰ تن زعفران تولیدی جهان، ۴۰۰ تن آن در ایران تولید می‌شود.
حسینی ادامه داد: ایران عمده ترین تامین کننده زعفران جهان است و این محصول کشورمان که کشت آن بیشتر در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی است، به دلیل مرغوبیت و کیفیت بالا به ۵۰ کشور صادر می‌شود.

عضو شورای ملی زعفران، گفت: به دولت پیشنهاد کردیم با هدف کمک به کشاورزانی که در حوزه تولید زعفران فعال هستند، تسهیلاتی با سود کم پرداخت شود تا کشاورزان ناگزیر نشوند این محصول را به سرعت برداشت کنند.

وی افزود: مدت بازپرداخت این تسهیلات حداقل باید ۶ ماه باشد تا بهره برداران به تدریج و همزمان با برداشت محصول زعفران، بتوانند اقساط آن را پرداخت کنند.
عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: هم اکنون در ۲۰ استان کشور زعفران تولید می‌شود و فارس از گذشته‌های دور یکی از مناطق اصلی کشت این محصول بوده است.

کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان کازرون هم در این بازدید گفت: با توجه به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی مبتنی بر مقابله با بحران کم آبی و استفاده از کشت جایگزین ، کشاورزان این شهرستان برای نخستین بار حدود سه هکتار را به کشت زعفران اختصاص دادند.
رضایی افزود: کشت زعفران علاوه بر صرفه جویی ۵۰ درصدی آب ، به دلیل ارزش افزوده از لحاظ اقتصادی برای بهره برداران سودمند است.

شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.
نظرات بینندگان