کد خبر: ۱۲۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۸ - ۲۲ تير ۱۳۹۰

نگراني سرويس هاي اطلاعاتي غرب از عمق نفوذ فرهنگي ايران در عراق

دو روزنامه صهيونيستي و فرانسوي از گسترش نفوذ فرهنگي و سياسي ايران در عراق ابراز نگراني كردند.
روزنامه فيگارو نوشت: «عراق يكي از مهم ترين مراكز زيارتي براي شيعيان محسوب مي شود و سالانه پذيراي هزاران زائر ايراني است. اكنون نفوذ ايران بر محيط هاي فرهنگي و سياسي عراق آشكارا حس مي شود. چند ماه مانده به خروج نيروهاي نظامي آمريكا از عراق، بيلان عمليات آزادي عراق كه از سوي كاخ سفيد آمريكا در سال 2003 ميلادي و با مديريت جرج بوش آغاز شد، خيلي با آرزوهاي واشنگتن فاصله دارد. نماينده كشورهاي متحد آمريكا در بغداد با ابراز شگفتي از وضع كنوني مي گويد به اميد سال هاي طلايي»!.
فيگارو مي افزايد: موضوعي كه به طور خاص تعادل آمريكا در عراق را مقداري پيچيده مي كند، موضوعي بوده است كه از چند سال پيش نيز در لايه هاي زيرين وجود داشته است اما امروز به يك موضوع بديهي تبديل شده و در مقابل چشم همگان قرار دارد، اين همان نفوذ ناراحت كننده ايران است. امروز نفوذ ايران به عنوان همسايه مقتدر عراق، به يكي از نگراني هاي مهم كشورهاي غربي تبديل شده است. همكاري ميان دو دولت شيعه عراق و ايران، همچنين ناراحتي سرويس هاي اطلاعاتي را باعث شده است.
روزنامه فرانسوي به نقل از يك ديپلمات غربي و يك نماينده وابسته به حزب بعث مي نويسد: شيعيان عراق در دوران رژيم صدام از آزادي هاي امروز برخوردار نبودند. امروز حضور گسترده نيروهاي ايراني باعث احساس آزادي و تعلق بيشتر آنان شده است. اكنون گرايش مذهبي بر ناسيوناليسم غلبه كرده و در نتيجه آنها به هم احساس نزديكي بيشتري مي كنند.
فيگارو معتقد است: نفوذ ايران هيچ زمينه اي را بيشتر از زمينه فرهنگي به طور خاص تحت تاثير قرار نداده است در چارچوب توافق به امضاء رسيده ميان مقامات عراقي و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران، پيش بيني شده است كه هر سال جشنواره اي از فيلم هاي مخصوص امام حسين نوه حضرت محمد«ص» (پيامبر اسلام) كه يكي از اصلي ترين چهره هاي شيعه محسوب مي شود برگزار شود.
فيگارو مي نويسد: ايران و عراق صفحه خاص دوران جنگ خونين ميان همديگر كه آنها را در مقابل هم قرار مي داد، ورق زده و روابط ديپلماتيك خود را تقويت مي كنند. نوري المالكي نخست وزير عراق با ابراز خرسندي از اين موضوع اعلام كرد: بعد از سالها تنش روابط ميان دو طرف به حال عادي خود برگشته است. ايران داراي 5 كنسولگري در عراق است و در ناحيه كردنشين اين كشور در شمال به ايجاد يك منطقه آزاد مبادلات تجاري اقدام كرده است. فعاليت هاي ايران در زمينه هاي ساخت بيمارستان در دو شهر نجف و كربلا وسيع است و ساخت يك فرودگاه در شهر نجف از ديگر فعاليت هاي سازندگي ايران در عراق به شمار مي رود.
همزمان روزنامه صهيونيستي جروزالم پست در گزارشي نوشت: ايران راهبردي را كه در قبال لبنان در پيش گرفت، در عراق تكرار مي كند. در گرماگرم بهار عربي، عراق مورد غفلت قرار گرفت و از كانون توجهات دور شد. همزمان با آماده شدن آمريكا براي خروج از عراق، ايران و متحدان منطقه اي اش به تلاش هاي برنامه ريزي شده خود براي به تصوير كشيدن اين خروج به عنوان شكست سرعتي تازه بخشيدند.حزب الله لبنان نقشي محوري در اين زمينه ايفا مي كند. اين راهبرد، يعني تركيب خلاقانه فعاليت سياسي و نظامي كه زماني در لبنان با موفقيت اجرا شد، اين بار در عراق به كار گرفته مي شود.
يادآور مي شود نشريات مغرض غربي از تعابيري نظير «تحرك نظامي»، «گسترش امپراطوري»، و... براي تعامل ايران و عراق استفاده مي كنند و اين در حالي است كه اگر اين روش ها كاربردي داشت، آمريكا نبايد امروز طرف شكست خورده در عراق و در قبال اتحاد اين كشور اسلامي واقع مي شد.

 

انتهای پیام /16

نظرات بینندگان