کد خبر: ۱۲۶۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۱۳ آذر ۱۳۹۷
در صحن علنی شورای شهر شیراز مطرح شد؛

انجام شفافیت درساختاری کدر و نامنضبط بسیار سخت و دشوار است/ آقایان تا همین دوره قبل، طرح تفصیلی شهر را در کشوی کمدهایشان پنهان می کردند/ تصویب لایحه افزایش تعرفه آب و فاضلاب

نایب رئیس شورای شهر شیراز گفت: آقایان تا همین دوره قبل، طرح تفصیلی شهر را در کشوی کمدهایشان پنهان می کردند گویی اینکه شهروندان این شهر نامحرمند.
انجام شفافیت درساختاری کدر و نامنضبط بسیار سخت و دشوار است/ آقایان تا همین دوره قبل، طرح تفصیلی شهر را در کشوی کمدهایشان پنهان می کردند/ تصویب لایحه افزایش تعرفه آب و فاضلاببه گزارش شیرازه، لایحه افزایش تعرفه آب و فاضلاب موضوع تبصره سوم قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح‌ های آب و فاضلاب اولین دستور کاری بود که دوازدهم آذر ماه در جلسه علنی شورای شهر شیراز مطرح شد و به تصویب رسید؛ این طرح توسط رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز درخواست و در کمیسیون تلفیق و هماهنگی که متشکل از رؤسای کمیسیون های شورا است مطرح و بررسی شده بود.

دومین دستور کار درخصوص آیین نامه اجرایی بند 50 تکالیف بودجه 97 شهرداری شیراز مبنی بر تعدیل نیروی انسانی بود که شهرداری پیشنهاد دهنده طرح و در کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک بررسی شده بود.

این لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک ارجاع شد.

طرحی درخصوص دستورالعمل نحوه نظارت شورای شهر شیراز بر شهرداری و واحدهای تابعه توسط کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک بررسی و به صحن آمده بود که برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق و هماهنگی ارجاع شد.

لایحه شهرداری شیراز مبنی بر بررسی طرح تفصیلی سکونتگاه انجیره آخرین دستورکاری بود که پس از بررسی در کمیسیون شهرسازی و معماری به صحن آمده بود، به تصویب رسید.

مصوبه تخصیصِ زمین برای احداث کتابخانه مرکزی تا پایان سال اجرایی شود
به گزارش شیرازه، سیروس پاک فطرت در نطق پیش از دستور خود به بیان مطالبی درخصوص وضعیت آماری و شرایط معلولان در استان فارس پرداخت و گفت: از جمعیت 128 هزار و 600 نفری افراد دارای معلولیت در استان فارس، حدود  35 هزار نفر در سطح شهرستان شیراز هستند که از این تعداد حدود 15 هزار  نفر دارای معلولیت جسمی حرکتی هستند.

عضو شورای شهر شیراز با اعلام اینکه شهر سالم شهری است که تمام  شهروندان بتوانند از خدمات آن جامعه بهره مند شوند اما لازم است توجه بیشتری به قشر آسیب پذیر جامعه باشد، به جامعه سالمند کشور اشاره کرد و اظهار داشت: 20 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند.

وی از مناسب سازی مکان های عمومی کلان شهر شیراز در راستای رعایت تساوی حقوق شهروندی یاد کرد که ذیل بحث انسان محوری (شعار شورای پنجم) قرار دارد و افزود: جمعیتِ هدفِ مناسب سازی، کل جامعه شامل افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی،‌ سالمندان، زنان باردار، کودکان و غیره است.

پاک فطرت در انتها به مصوبه ای مبنی بر اختصاص 2700 متر زمین جهت احداث کتابخانه مرکزی شیراز که مربوط به 31 تیر 1393 است، اشاره کرد و گفت: لازم است تا پایان سال جاری اقدامات لازم در این خصوص صورت گیرد.

این عضو شورای شهر همچنین بر خودداری از فروش املاک و زمین هایی که ثروتی عمومی و منابع شهری هستند تاکید داشت و در ادامه درخواست خود مبنی بر عدم برگزاری همایش های یک روزه که با حضور تمامی مدیران و شهرداران مناطق است، در ساعت اداری مطرح کرد.

امکان فسادِ سه بند حذف شده در لایحه شفافیت نسبت به دیگر موارد کمتر است!
نایب رئیس شورای شهر شیراز در نطق پیش از دستور خود از تصویب لایحه شفافیت با به عنوان اقدام بزرگ و تاریخی یاد کرد که برخی تلاش کردند با نامهربانی به بهانه عدم تصویب 3 بند از این لایحه را به تیغ نقد غیرمنصفانه بکشند.

ابراهیم صبوری با بیان اینکه از نقد منصفانه همه موافقان و مخالفان استقبال می‌کنیم اما گلایه داریم که چگونه 14 بند مهم مربوط به مسائل مالی را نادیده گرفته  اند، از 3 بندِ حذف شده در لایحه شفافیت (سفرهای خارجی، حقوق مدیران و پرسنل شهرداری شیراز و استخدام و نوع بکارگیری افراد در شهرداری) به عنوان اموری اداری یاد کرد و گفت: امکان فساد در این سه مورد نسبت به دیگر موارد به مراتب کمتر است!

وی در دفاع از عملکرد و رای شورای شهر شیراز در خصوص لایحه شفافیت، تاکید داشت: انجام شفافیت درساختاری کدر و نامنضبط بسیار سخت و دشوار است.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر شیراز با اظهار اینکه قوانین مختلف، شهرداری را مکلف می کند تا تمامی معاملات خود را در قالب آگهی مزایده ها و مناقصه ها به استحضار شهروندان برساند، بیان کرد: این قوانین معمولاً تا قبل از برگزاری مزایده، مناقصه و دیگر معاملات صورت می گیرد و پس از آن کسی مطلع نمی شود که پیمانکاران و مشتریانِ طرف قرارداد شهرداری چه کسانی هستند و چه رفتاری از خود بروز می دهند.

صبوری با اعلام اینکه فساد در جایی صورت می گیرد که در اغلب موارد بیش از مقدار تعیین شده در برآورد اولیه پروژه به پیمانکار پرداخت شده و هیچ کسی هم مطلع نشده و گاهاً مبالغ بسیاری به صورت ترک تشریفات در شهرداری هزینه شده که کسی از آن مطلع نیست نه در حقوق یک مدیر و اذعان داشت: هزینه 100 میلیارد تومانی در پارک دراک به صورت ترک تشریفات و فاکتوری در دوران شهردار سابق یکی از این موارد است.

آقایان تا همین دوره قبل، طرح تفصیلی شهر را در کشوی کمدهایشان پنهان می کردند
نایب رئیس شورای شهر شیراز گفت: مخالفان شفاف سازی فریاد واویلتا سرداده اند که شفاف سازیِ سلیقه ای صورت گرفته است؛ نمی خواهم بگویم آن چه صورت گرفت جامع و کامل است، ولی ما اول راه هستیم و تابوی پنهان کردن قراردادها و پرداخت ها را با این طرح شکستیم.

وی افزود: آقایان تا همین دوره قبل، طرح تفصیلی شهر را در کشوی کمدهایشان پنهان می کردند گویی اینکه شهروندان این شهر نامحرمند.

صبوری با طرح سوالاتی مبنی بر اینکه آیا انتشار اسناد برنامه ریزی شهری که می تواند برای هر شهروندی ارزش افزوده یا ارزش منفی ایجاد کند، شفاف سازی و مبارزه با رانت اطلاعاتی نیست و آیا تصویبِ در دسترسِ عموم قرار دادن طرح تفصیلی و دیگر طرح های توسعه ای شیراز در سامانه شفافیت توسط شورای شهر کاری بزرگ و تاریخی نیست، اعلام کرد: تصویب طرح راه اندازی سامانه شفافیت، شهرداری را موظف می کند که کلیه معاملات، مبادلات، مناقصه ها، مزایده ها، طرح های توسعه‌ ای و برنامه ریزی، تهاترهای انجام شده، بودجه، درآمدها، هزینه ها و غیره را تا پایان کار به صورت آنلاین منتشر کرده و در اختیار شهروندان قرار دهد.

عضو شورای شهر شیراز بیان کرد: رسیدن به سیستمی شفاف و مبتنی بر قوانین موضوعه کشور نیازمند مقاومت، صبر و برنامه است، نمی توان در فضایی احساسی و هیجان ‌زده به سوی شفافیت گام برداشت.

صبوری با اظهار اینکه شورای شهر شیراز طرح مدیریتِ تعارضِ منافع را در دست بررسی دارد که به صورت جامع تر بسیاری از ابعاد مدیریتی و اجرایی شهرداری شیراز را تحت تاثیر قرار خواهد داد، تصریح کرد: به لحاظ اهمیت موضوع، این طرح در کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورا طی دو ماه گذشته به صورت دقیق بررسی و تصویب شده است و به زودی در صحن علنی شورا بررسی نهایی خواهد شد.

وی افزود: در شرایطی که همه اذعان دارند تاریکی مطلق بر ساختار اداری کشور حاکم است، دست یافتن به شفافیت یک شبه انجام نمی شود و نیازمند دقت نظر و تلاش بیشتری است.
نظرات بینندگان